کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۱۰۹
تاریخ خبر:

لذت ‌برف‌نوردی با شاسی‌بلندهایی که لیز نمی‌خورند

روزنامه هفت صبح | مدت‌هاست با بودجه‌های پایین برای علاقه‌مندان به خودروهای اس‌یووی انتخابی جز مدل‌های مونتاژی چینی وجود ندارد‌ اما اگر کمی بیشتر جست‌و‌جو کنید و قید خرید خودروی نو را بزنید می‌توانید با مدل‌های قدیمی اما سرحال خودروسازان مطرح نیز سواری لذت‌بخشی را تجربه کنید.
در این گزارش به سراغ چهار دستگاه از این بزرگان کهنسال رفته‌ایم.

*** جیپ صحرا
پیش از انقلاب جیپ شهباز توانسته بود به شدت نظر مساعد علاقه‌مندان به آفرودسواری را جلب کند. در اواخر دهه ۶۰ بار دیگر جیپ با مدل صحرا دل بسیاری از جوانان را ربود. این خودرو در واقع همان جیپ رانگلری است که در بازارهای جهانی به فروش می‌رسید. این خودروی مکعبی‌شکل در سه مدل اتاق کروک کالسکه‌ای، فلزی و فایبرگلاس تولید می‌شد که نوع کروک و فایبرگلاس آن طرفداران بیشتری دارند. موتور Z24 صحرا ساخت میتسوبیشی است و در دو نوع ۶ و ۸ سیلندر در دسترس است. با لاستیک‌های سایز ۷۵ صحرا هیچ باران و برفی یارای متوقف ‌کردن شما را نخواهد داشت.
قیمت مدل ۱۳۷۷: ۷۰ میلیون

*** شورولت بلیزر
بلیزر تقریباً هر چیزی را که برای رانندگی در روزهای سرد پاییز و زمستان نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد. بلیزرهای بازار ایران معمولاً به تریم شایان مجهزند که ویژگی شاخص آن چرخ‌های استیل Rally و تایرهای آفرود با رینگ‌هایی به قطر ۱۵ و پهنای ۱۰ اینچ است. این خودروی چهارچرخ متحرک با موتور ۵٫۷ لیتری خود قادر به تولید ۱۶۵ اسب بخار نیرو و ۳۴۵ نیوتن متر گشتاور است. فنرها و کمک‌فنرهای محکم و بادوام بلیزر به آن در عبور سریع از مسیرهای ناهموار کمک زیادی می‌کند. فرمان هیدرولیک و ترمزهای بوستر آن هم عامل دیگری در تمایز بلیزر از دیگر گزینه‌های بازار برای سواری ایمن در هوای بارانی و برفی می‌باشد.
قیمت مدل ۱۹۷۶: ۴۰۰ میلیون

*** ‌پاژن
نواده مدل افسانه‌ای لندروور دیفندر در ایران در بازار به وفور پیدا می‌شود. موتور ۳ لیتری آن قادر به تولید ۱۶۱ اسب بخار است. هماهنگی میان موتور سانتانا مگای پاژن و گیربکس‌های ۴ یا ۵ سرعته لندرووری (بسته به مدل خریداری‌شده) بالاست و کمتر شاهد ریپ‌زدن پاژن هستیم. پاژن به‌رغم ظاهر قدیمی‌اش از لحاظ ایمنی نمره قابل قبولی دریافت می‌کند و با ABS و EBD مطمئنش به راننده در طی‌ کردن مسافت‌های طولانی یاری می‌رساند. با این حال فقدان سیستم پایداری ESP سبب شده است تا قید ویراژ دادن با سرعت بالا در هوای بارانی را بزنید.
قیمت مدل ۱۳۹۰: ۳۴۰ میلیون

*** نیسان پاترول
آقای بنزین‌خور در زمان عرضه خود یکی از قدرتمندترین خودروهای بازار به حساب می‌آمد. پیشرانه چهار لیتری شش سیلندری پاترول چهاردر قادر به تولید ۱۴۵ اسب بخار نیرو و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. دوام کابین پاترول بسیار بالاست و در خیابان‌های پرچاله جان‌سختی زیادی از خود نشان می‌دهد و خم به ابرو نمی‌آورد.

شاسی پاترول کماکان جزو قوی‌ترین شاسی‌های بازار است و حتی در نمونه‌های قدیمی کمتر می‌توان پاترولی را یافت که ایرادی از نظر شاسی داشته باشد. شاید نقطه ضعف پاترول فنرهای تخت آن باشد که در زیر محورها قرار دارد و سواری آن را بیش از حد خشک می‌کند. این مشکل را می‌توان با جایگزینی فنرها با نمونه‌های پارابولیک حل کرد.
قیمت مدل ۱۳۸۲: ۱۵۶ میلیون

توضیحات

پاژن

توضیحات

شورولت بلیزر

توضیحات

نیسان پاترول

توضیحات

جيپ صحرا

کدخبر: ۳۶۰۱۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر