کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۷۸۰
تاریخ خبر:

چرا لبنان در آتش خشم معترضان شعله‌ور شده؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی |‌ یک هفته است که آرام و قرار از برخی شهرهای لبنان رفته است. شرایط بد اقتصادی این کشور، ناکارآمدی دولت در عبور از بحران و سقوط آزاد ارزش پول، لبنانی‌ها را به خیابان‌ها آورده. این بار برخلاف اعتراضات ماه‌های پیش که در خیابان‌ها صحنه‌هایی از همدلی و همراهی دیده می‌شد، در بیشتر تصاویر منتشر شده از لبنان، خشم و آتش و شکستن شیشه بانک‌ها به چشم می‌خورد. باوجود اینکه یک دلار آمریکا در نرخ ارز رسمی ۱۵۰۰ لیر لبنان است، گرانی به‌وجود آمده در بازار سیاه که هر دلار نزدیک به ۴ هزار لیره شده، باعث اعتراض در بسیاری از شهرهای این کشور شده است.

* یک: تعدادی از معترضان بعدازظهر روز شنبه، ششم اردیبهشت ماه با پرتاب بمبی به سمت شعبه «فرانس بانک» در شهر صیدا و انفجار آن باعث شکستن شیشه‌‌های بانک شده و دیگر خساراتی به بار آورد. این شدیدترین اقدام از این دست و آغاز یک سلسله اعتراضات به وضعیت اقتصادی در لبنان بود. صبح روز بعد هم افراد ناشناسی با پرتاب سه کوکتل مولوتف در مقابل بانک شهر صور اقدام به منفجر کردن شیشه‌های بیرونی این بانک کردند.

به نوشته اسپوتنیک، سازمان حمایت از انقلاب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از حمله به شعبه فرانس بانک در صیدا و پرتاب بمب به سمت آن و شکستن شیشه‌هایش، بخشنامه‌هایی از گروه‌های ناشناسی که خود را دادگاه انقلاب مسلحانه نام نهاده‌‌اند دریافت کرده که در آن، مسئولیت حملات به بانک‌ها را به عهده گرفته و مسئولان ارشد بانکی و خانواده‌های آنها را تهدید کردند. دوشنبه شب شماری از شهروندان لبنانی با حضور در خیابان‌های طرابلس و میدان «النور» علیه اوضاع اقتصادی کشورشان تظاهرات کردند.

طبق گزارش المیادین، چهار نظامی در طرابلس در پی پرتاب سنگ، کوکتل مولوتف و نارنجک به سمت آنها توسط معترضان مجروح شدند و یک خودروی نظامی نیز به آتش کشیده شد. المیادین همچنین گزارش داد که هشت تن از معترضان نیز درپی درگیری با نیروهای امنیتی مجروح شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است. تظاهرات‌کنندگان لبنانی دوشنبه‌شب همچنین مسیرهای اصلی منطقه المجینه در شهر بیروت را مسدود کرده و با نیروهای پلیس لبنان به‌شدت درگیر شدند.

* دو: در محافل سیاسی لبنان اما انگشت اشاره سیاستمداران به سوی یکدیگر برای وضعیت کنونی دراز شده است. سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی اولین نفری بود که با هشدار نسبت به وقایع اخیر و امکان تبدیل آن به یک مشکل جدی و درگیری‌های داخلی در لبنان، حسن دیاب، نخست وزیر تازه کار را خطاب قرار داد و مشکلات را زیر سر او دید و بعد رو به دیگر احزاب گفت که باید جلوی حزب الله را بگیرند. حسن دیاب به عنوان سیاستمداری مستقل در لبنان روی کار آمده و کابینه‌ای تشکیل داده است که اعضای آن کمترین وابستگی حزبی را دارا هستند. با این حال کماکان تاثیر اختلافات میان احزاب روی این دولت هم آشکار است.

* سه: درمقابل کسانی که حسن دیاب را مسئول اشتباهات می‌دانند، گروهی هم انگشت اشاره خود را به سمت سیاستمداران پیشین گرفته‌اند که عملکرد آنها در پاییز و زمستان سال گذشته باعث سلسله اعتراضاتی در لبنان شد. این اعتراضات به خودی خود به اقتصاد این کشور لطمه زد. معترضان مشکلات اقتصادی، بیکاری و… را علت به خیابان آمدن خود دانستند. معاون دبیرکل حزب الله، در دفاع از حسن دیاب می‌گوید که دولت لبنان درصدد اجرای برنامه‌های اقتصادی بزرگ است اما این اتفاق زمانبر خواهد بود.

* چهار: در لبنان بحث مهم دیگری هم در جریان است و آن وام‌ها و بدهی‌هایی است که روی دست این کشور مانده است. این کشور ده‌ها میلیارد بدهی داخلی و خارجی دارد و فعلا قادر به صاف کردن آنها نیست. سیاستمداران لبنانی در گیرو دار وقت گرفتن برای پرداخت بدهی‌ها هستند اما برخی از ناظران می‌گویند در شرایط فعلی لبنان حتی در سال‌های آینده هم قادر نیست که بدهی‌های خود را پرداخت کند و کماکان یک دولت مقروض باقی می‌ماند.

کدخبر: ۳۲۳۷۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر