کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۴۹۱
تاریخ خبر:

لباس ‌عجیب ‌سیف‌الاسلام فرزند ‌قذافی

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: روز گذشته شناخته شده‌ترین فرزند معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در حالی که لباس‌های پدرش را به تن کرده بود، برای انتخابات ریاست‌جمهوری به شهرسبها در جنوب این کشور رفت. او در یک سخنرانی کوتاه که با لحنی آرام انجام شد، گفت که برای ریاست جمهوری در لیبی آماده شده و سپس در حرکتی شتاب زده از صندلی بلند شد و صحنه را ترک کرد.

دو: سیف‌الاسلام که حالا خودش را نجات دهنده لیبی معرفی می‌کند، دومین پسر قذافی است. مردی که در خلال انقلاب درکشورش به شکلی فجیع کشته شد. او مهم‌ترین چهره خانواده القذافی است که از تمام اتفاقات در لیبی جان سالم به در برده است.

سه: هرچند که سیف‌الاسلام مهم‌ترین چهره خانواده قذافی بود اما هیچ وقت سمت رسمی در لیبی نداشت و تنها خیریه جهانی قذافی را اداره می‌کرد. با این حال او پس از مرگ پدرش مدام در کنفرانس‌ها و مطبوعات حاضر می‌شد و خودی نشان می‌داد و همین امر باعث شد تا فراموش نشود. او در سال ۱۹۹۴ میلادی از دانشکده مهندسی دانشگاه الفاتح در طرابلس با درجه مهندسی معماری فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۹۸ وارد دانشگاه آمادک اتریش شد و در سال ۲۰۰۰ در مقطع فوق لیسانس از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. پس از آن دوره دکترای اقتصاد را در دانش‌سرای اقتصادی لندن گذراند.

چهار: قذافی به غیر از آنکه چهره‌ای سیاسی باشد، نقاش ماهری هم هست که در کشورهای مختلف نمایشگاه‌های نقاشی به پا کرده است. یکی از نقاط کارنامه این پسر قذافی همکاری است که با نهادهای بین‌المللی در آزادسازی گروگان‌هایی که به دست گروه‌های تندرو گرفته می‌شدند، داشته.

پنج: البته او همیشه به خوش شانسی امروز نبوده است. در زمان انقلاب لیبی، انقلابیون سیف‌الاسلام را دستگیر و به اعدام محکوم کردند. یک گروه شبه نظامی که او را در شهر زیتان در زندان نگه می‌داشت، او را عفو کرد و در سال ۲۰۱۶ از زندان آزاد شد. با این حال کسی فراموش نمی‌کند که این پسر کت و شلوار پوش قذافی، در صف اول برخوردهای خونین با معترضین لیبیایی بوده است.

شش: وضعیت در لیبی هنوز و بعد از گذشت یک دهه از سرنگونی قذافی، بسیار شکننده است. در حقیقت دو دولت در این کشور حضور دارد که هیچ کدام نتوانسته‌اند ثبات در منطقه تحت نفوذ خود را فراهم کنند. دولت‌های منطقه‌ای به ویژه ترکیه و مصر هم تا توانسته‌اند در لیبی شیطنت کرده و اوضاع را بدتر کرده‌اند. هنوز ناامنی، ربوده شدن افراد، اذیت و آزار زنان و …. مسائلی است که در کنار اقتصادی ویران شده، زندگی مردم این کشور را بدتر کرده است.

هفت: حالا سیف‌الاسلام قذافی لباسی را به تن کرده که پدرش در آخرین سخنرانی خود به تن داشت. او در سال ۲۰۱۱ با لباسی شتری رنگ و عینکی بر چشم مقابل دوربین‌ها نشست و سخنرانی معروف باب العزیزه را انجام داد که آغازی بر سرکوب خونین مردم بود. در آن زمان سیف‌الاسلام کماکان کت و شلوار به تن می‌کرد و شکل و شمایلی کاملا غربی داشت و اگر کسی از نصبش می‌دانست، ممکن بود او را کاملا مردی انگلیسی بداند.

مشهور است که او که آزادانه در اروپا رفت و آمد می‌کرد و با سران غربی به ویژه سارکوزی روابط صمیمانه و زد و بندهای اقتصادی داشت، نقش زیادی در تهدید لیبیایی‌های مخالف در خارج از کشور داشت. اما حالا او به شمایلی در آمده که فکر می‌کند می‌تواند رای مردم به ستوه آمده لیبی را از آن خود کند.

هشت: استقبال از ثبت نام پسر قذافی برای انتخابات کم نیست. به نظر می‌آید که او عزم خود را جزم کرده تا جای پدرش را بگیرد. لباس‌های تنش نشان می‌دهد دیگر از شبیه پدرش بودن ترسی ندارد و نقطه ضعف لیبیایی‌ها که از فقر و بی‌سر و سامانی خسته شده‌اند دستش آمده است.

کدخبر: ۴۲۵۴۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر