کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۳۳۳
تاریخ خبر:

لاین سیاسی خیابان؛ نشانه‌شناسی خط ویژه

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | خط ویژه اتوبوس یک‌بار دیگر مسئله‌ساز شده است. این‌بار با ماجرای عنابستانی، نماینده مجلس و آن سرباز راهور، چنان‌که افتد و دانید. خط ویژه اما در ایران همیشه سیاسی بوده است. تاریخ تاسیس نخستین خط ویژه را نمی‌دانیم، ولی ظاهرا این خط برای اولین‌بار در خیابان انقلاب تهران و برای اتوبوس‌های برقی تاسیس شده است.

احتمالا زمان آن اواخر دهه ۷۰ است. نخستین حاشیه جدی خط ویژه اما در اواخر دوره خاتمی به وجود آمد. بخش خبری ۲۰:۳۰ تازه تاسیس شده بود. رئیس‌جمهور دعوت بود برای مراسمی در دانشگاه تهران و دیر رسید. از او انتقاد شد و خاتمی از وضع شهر و شهرداری انتقاد کرد که با یک باران، چنین ترافیکی در آن ایجاد می‌شود. در آن زمان یک‌سالی بود که دست نواصولگرایان بود.

خاتمی گفت و فردایش احمدی‌نژاد در قاب ۲۰:۳۰ ظاهر شد و به خاتمی توصیه کرد که هرازگاهی از «خط ویژه» استفاده نکند تا مشکلات مردم را بفهمد. این شاید نخستین کنش رسمی احمدی‌نژاد برای انتخابات سال ۱۳۸۴ بود؛ کنشی که در آن رویکرد اصلی او نیز معلوم می‌شد؛ تقابل مردم با حاکمان آن زمان که از مردم جدا افتاده بودند.

احمدی‌نژاد از این ایده خود حتی در فیلم تبلیغاتی سال ۱۳۸۸ هم استفاده کرد و رو به دوربین فیلم تبلیغاتی‌اش گفت خط ویژه برای ازمابهتران است و حتی وقتی پدرش مریض و در بستر احتضار هم بوده نگذاشته راننده از آن استفاده کند. در سال ۱۳۸۸ اما خط ویژه سیاسی یک‌جور دیگر هم خودش را نشان داد. تهران هرازگاهی صحنه اعتراضات بود و خیابان ولیعصر در آن نقش محوری داشت.

سرهنگ سیدهاشمی در آن زمان فرمانده راهور تهران بود و قالیباف شهردار. ناگهان خبر رسید که شهرداری قصد دارد یک خط ویژه در سرتاسر خیابان ولیعصر تهران ایجاد کند؛ از راه‌آهن تا تجریش؛ خطی که عملا باعث می‌شد این خیابان یک‌طرفه از جنوب به شمال شود. در آن زمان آن خط، ظاهرا با نگاهی امنیتی و سیاسی ساخته شد و حالا ظاهرا شهرداری تهران طرح‌هایی دارد برای احیای مجدد خیابان ولیعصر.

و حالا هم دوباره خط ویژه دردسر شده و دیروز به طور مثال، سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس در توئیتر خود پرسیده بود: «سؤال از مسئولان محترم ناجا هم هست که چرا برای عبور از خط ویژه تردد اتوبوس و آمبولانس، به دیگران مجوز می‌دهند؟ شفاف اعلام کنید چه کسانی از خط ویژه تردد می‌کنند؟

اگر خط ویژه برای تسهیل و تسریع در حرکت اتوبوس، آمبولانس، ماشین پلیس و آتش‌نشانی و سایر خودروهای امدادی است؛ اصولا صدور مجوز برای خودروهای دیگر که ماموریت اورژانسی ندارند - از جمله خودروی مسئولان- چه ضرورتی دارد؟ آیا نقض غرض نیست؟ برای هیچ مقام مسئولی (جز موارد امنیتی) استفاده از مجوز تردد در خط ویژه اتوبوس و خودروهای امدادی، ضروری نیست. ناجا همه مجوزها را لغو کند و به این تبعیض غیرمردمی پایان دهد.»

کدخبر: ۳۷۰۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر