کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۱۰۹۷
تاریخ خبر:

قیمت کرایه تاکسی‌های اینترنتی منصفانه است؟

روزنامه هفت صبح |‌شنیده‌اید که برخی از افزایش کرایه‌های تاکسی‌های آنلاین دلخورند و معتقدند قیمت‌ها منصفانه نیست. اگر جزو این دسته از مسافران تپ‌سی، اسنپ و شاید ماکسیم و کارپینو هستید، بدانید که به‌تازگی خوش‌نشینی از اجاره‌نشینی به مسافرت با تاکسی‌ اینترنتی شیفت شده و اگر منصفانه چرتکه بیندازیم و همه هزینه‌های یک راننده تاکسی اینترنتی را فهرست کنیم، همچنان به‌صرفه است که از ماشین شخصی استفاده نکنیم و کمی ‌هم به این رانندگان حق بدهیم که از افزایش قیمت‌ها و هزینه‌هایشان شاکی باشند چون طی یک‌سال گذشته شاهد تورم بی‌سابقه قیمت‌ها در همه بخش‌ها، از جمله قطعات یدکی بودیم و بعضی قطعات و خدمات خودرو تا ۷۰درصد افزایش قیمت داشته که هزینه‌های رانندگان را به شدت بالا برده است.در این گزارش سراغ هفت‌ مورد از هزینه‌های اصلی رانندگان تاکسی اینترنتی رفته‌ایم.

* یک: خرید طرح ترافیک؛ روزانه ۴۰هزار تومان
یک راننده خوب باید مسافرش را هر جایی که خواست ببرد. حتی اگر مقصد مسافر در محدوده طرح ترافیک باشد. حتما می‌دانید مسئولان ترافیک‌ شهرداری ‌ هیچ امتیازی به این رانندگان نمی‌دهند و حتی برای گرفتن درصدی از پرداختی مسافران خیز برداشته‌اند. برای همین حتما لازم است که یک راننده تاکسی اینترنتی همیشه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک داشته باشد. براساس جدیدترین تعرفه‌ها، هزینه خرید طرح ترافیک روزانه دوسر اوج ۴۰هزار تومان، یک‌سر اوج ۲۷هزار تومان، غیر اوج ۱۹هزار تومان است. ‌ به طور عادی یک راننده تاکسی اینترنتی که می‌خواهد به صورت تمام وقت کار کند، باید روزانه ۴۰هزار تومان از درآمدش را به خرید مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک دوسر اوج اختصاص دهد.

* دو: هزینه خرید لاستیک ماشین؛ هر ۱٫۵سال، یک تا سه‌میلیون تومان
رانندگان تاکسی اینترنتی عموما روزانه ۱۰۰کیلومتر با ماشینشان کار می‌کنند و با توجه به اینکه عمر مفید یک لاستیک معمولی عموما ۵۰هزار کیلومتر است، این یعنی بعد از ۵۰۰روز راننده تاکسی اینترنتی مجبور به تعویض لاستیک ماشین می‌شود. ‌در حال حاضر و با افزایش عجیب قیمت‌ها،‌ هر جفت لاستیک ایرانی سایز ۱۳ تقریبا ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. برای مثال هر جفت لاستیک ۱۳ کویرتایر ۴۷۰هزار تومان است. خرید لاستیک سایز ۱۳ برند بارز ۵۲۰هزار تومان، ‌ بنابراین یک راننده تاکسی اینترنتی پراید باید هر یک‌سال‌و‌نیم، رقمی ‌معادل یک‌میلیون تومان برای خرید چهارحلقه لاستیک ایرانی هزینه کند. ‌

‌ لاستیک‌های ایرانی سایز ۱۵ برای سمند تفاوت قیمت خاصی با لاستیک‌های کوچکتر ندارند و تقریبا هر جفت آنها حدود ۵۵۰هزار تومان خرج روی دست راننده‌های تاکسی اینترنتی می‌گذارد، البته لاستیک‌های رنگ پهن ایرانی قیمتشان به ۷۰۰هزار تومان برای هر جفت می‌رسد. ‌به طور کلی یک راننده تاکسی اینترنتی برای خرید لاستیک ایرانی سمند هر یک‌سال‌و‌نیم باید ۱٫۴میلیون تومان خرج کند. ‌

* سه: هزینه بنزین؛ روزانه ۳۰هزار تومان
اگر شغل اصلی‌تان را به رانندگی در سامانه‌های تاکسی اینترنتی اختصاص دهید و تمام وقت مشغول رانندگی با کولر روشن باشید، هر روز گذرتان به پمپ بنزین می‌افتد و باید حداقل ۳۰لیتر بنزین بزنید. به عبارتی یک راننده تاکسی اینترنتی، باید روزانه ۳۰هزار تومان برای پول بنزین کنار بگذارد. تازه این در حالتی است که قیمت بنزین در همین وضعیتی که هست، باقی بماند و طرح سهمیه‌بندی اجرا نشود. ‌

* چهار: تعویض لنت ترمز؛ سالانه ۲۹۰ تا ۴۷۰هزار تومان
رانندگی در ترافیک خیابان‌ها خیلی سریع شما را برای تعویض لنت ترمز راهی تعمیرگاه می‌کند. عموما لنت ترمز حدود ۴۰هزار کیلومتر عمر دارد و اگر یک راننده تاکسی اینترنتی هر روز ۱۰۰کیلومتر با ماشینش کار کند، باید بعد از حدود یک‌سال سراغ تعویض لنت ترمز برود. تعمیرکارها بر اساس نرخ‌نامه‌ای که دارند، به جز هزینه خرید لنت ترمز، حدود ۷۰هزار تومان برای تعویض لنت هر چهارچرخ پول می‌خواهند که باید آن را در هزینه‌های تعویض لنت ترمز در نظر بگیریم.

خرید یک جفت لنت ترمز چرخ‌های عقب پراید تقریبا ۱۱۰هزار تومان خرج دارد. مثلا لنت ترمز شرکتی سایپا مدل SECO ساخت کره در بازار ۱۱۴هزار تومان است. لنت ترمز چرخ‌های جلوی پراید تقریبا همین قیمت است و این یعنی یک راننده تاکسی اینترنتی باید سالانه ۲۲۰هزار تومان برای خرید لنت ترمز پراید هزینه کند که با احتساب اجرت تعویض می‌شود ۲۹۰هزار تومان.اگر کسی بخواهد با سمند سراغ کار در سامانه‌های تاکسی اینترنتی برود، باید هر سال تقریبا ۴۷۰هزار تومان برای تعویض لنت‌ها هزینه کند. چراکه مثلا هر جفت لنت ترمز جلوی سمند PHC-Valeo فرانسه در بازار ۲۱۰هزار تومان است و لنت چرخ عقب هم تقریبا قیمت مشابهی دارد.

* پنج: هزینه تعویض روغن و فیلترها؛ هر دوماه ۲۶۰ تا ۳۵۰هزار تومان
‌ یک راننده تاکسی اینترنتی بعد از ۵۰هزار کیلومتر باید سراغ تعویض روغن برود. اگر یک تاکسی اینترنتی روزانه به طور میانگین ۱۰۰کیلومتر مسافت طی کند، بعد از ۵۰روز یا نهایتا دوماه باید یک هزینه ۱۲۰هزار تومانی برای تعویض روغن و فیلترها کنار بگذارد.یک راننده تاکسی اینترنتی به خاطر کارکرد زیاد موتور در هوای گرم و آلوده باید سراغ روغن‌های ۱۰W40 برود. روغن موتور چهارلیتری مدل API-SL/CF-10W40SAE برند بهران سوپر پیشتاز در بازار ۱۵۰هزار تومان است و روغن موتور توتال ۱۷۰هزار تومان فروخته می‌شود. ‌با احتساب ۵۰هزار تومان اجرت تعویض روغن و فیلترها، یک راننده تاکسی باید هر دوماه یک‌بار، هزینه‌ای معادل ۲۶۰ تا ۳۵۰هزار تومان برای تعویض روغن و فیلتر پول خرج کند.

* شش: هزینه خرید باتری؛ هر دو سال ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان
باتری پراید عموما ۵۵ و ۶۰آمپری است که تقریبا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان برای راننده تاکسی اینترنتی خرج دارد. باتری پراید برند سهند بین ۳۰۰ تا ۳۳۰هزار تومان قیمت دارد، باتری واریان ۳۰۰هزار تومان است و خرید باتری هندل و فالکون تقریبا ۳۹۰هزار تومان هزینه لازم دارد. راننده تاکسی اینترنتی سمند باید خرج بیشتری برای خرید باتری کنار بگذارد. سمند باتری ۶۶ و ۷۴آمپری لازم دارد. باتری ۷۴آمپری سهند در بازار ۴۲۰هزار تومان است. با ۴۰۰هزار تومان می‌توان سراغ خرید باتری واریان رفت و باتری‌های ۷۴آمپری هندل در بازار ۴۸۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت باتری‌های اتمی‌۷۴ امپر در بازار به ۵۰۰هزار تومان می‌رسد.

* هفت: هزینه خرید بسته اینترنتی؛ ماهانه ۳۰هزار تومان
شاید خرید بسته اینترنت همراه زیاد به چشمتان نیاید، اما یک راننده تاکسی اینترنتی باید دست کم هر ماه یک بسته اینترنت با حجم بالا بخرد. چراکه هر روز و هر ساعت در حال استفاده از اینترنت همراه است. یک بسته ۳۰روزه اینترنت همراه با حجم ۱۰گیگابایت، برای راننده ماهانه ۳۰هزار تومان خرج دارد که باید آن را در محاسباتمان برای بررسی هزینه‌های احتمالی یک راننده تاکسی اینترنتی در نظر بگیریم.

کدخبر: ۲۷۱۰۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arsha1360

    نه