کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۲۶۳
تاریخ خبر:

محصولات‌ برند ایرانی جی‌پلاس را بیشتر بشناسید

رونامه هفت صبح، گروه بازار | بیلبوردهای تبلیغاتی جدیدی در شهر به‌چشم می‌خورند؛ رویشان نوشته‌اند: «قهرمان تازه‌نفس» و تصویر تعدادی وسیله ازجمله یخچال، لباسشویی، ظرفشویی، تلویزیون و دستگاه‌ خنک‌کننده و تصفیه‌‌هوا نشان می‌دهد با برندی در حوزه لوازم خانگی روبه‌رو هستیم. دستی هم یک گوشی موبایل را طوری گرفته که می‌خواهد بگویدمثلا، دارد از همان لوازم خانگی عکس می‌گیرد اما طراحان بیلبورد درحقیقت به‌شکل غیرمستقیم خواسته‌اند بگویند، جی پلاس به‌زودی گوشی موبایل هم می‌فروشد.

اسم جی پلاس را اولین‌بار، خیلی قبل‌تر از آنکه چند مقام صنفی در مصاحبه‌هایشان بگویند ایرانی‌ها قصد دارند بدون اتکا به شرکت‌های کره‌ای، لوازم خانگی تولید کنند، شنیده بودیم. تقریبا یک‌سالی می‌شود که تلویزیون‌های این برند را در فروشگاه‌های گلدیران می‌بینیم. قطعا می‌دانید گلدیران و ال‌جی برای سال‌ها به‌هم گره خورده بودند.

پیش از اینکه کره‌ای‌ها به‌خاطر تحریم‌های بین‌المللی یا ممنوعیت واردات و مسائل مربوط به ارز تصمیم بگیرند حضورشان را در کشور کم‌رنگ کنند، گلدیران به‌عنوان شریک تجاری محصولات ال‌جی را در کشور می‌فروخت یا گارانتی می‌کرد. از فروردین پارسال اما اوضاع به‌هم ریخت. دلار که گران شد، قیمت لوازم خانگی ال‌جی هم مثل بقیه چیزها بالا رفت. کم‌کم فروشگاه‌های رسمی در جواب مشتریان و خریداران از واژه «نداریم» استفاده کردند.

دفتر ال‌جی در ایران تا چندماه سخت مقاومت کرد و تا همین امروز هم حاضر نشده به‌شکل رسمی بگوید، کشور را ترک می‌کند. مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی اما ضربه آخر را زد تا پیدا کردن محصولات ال‌جی در ایران سخت شود. انگار تخم‌شان را موریانه خورده باشد. همین اتفاق برای بقیه برندها از جمله سامسونگ افتاده.

فروشند‌ه‌هایی که هنوز در انبارهایشان چنین محصولاتی را موجود داشتند، پیشنهادهایی با قیمت‌های فضایی به مشتری می‌دادند و وقتی همان کالاها تمام شد، مقامات صنفی دست‌به‌کار شدند و اعلام کردند دو برند ایرانی به‌عنوان شریک تجاری کره‌ای‌ها قصد دارند خودشان مشغول شوند و با خرید قطعه از چین لوازم خانگی تولید کنند.

یکی از این برندها هم جی پلاس بود که زودتر از هر چیزی تلویزیون‌هایش را در فروشگاه‌های گلدیران عرضه کرد. لوگوی جی پلاس ساده است؛ از یک G بزرگ تشکیل شده با علامت + که روی هم باید جی ‌پلاس خوانده شود اما به‌شکلی عجیب عنوان پلاس هم در اجزای لوگو گنجانده شده است و اگر کسی عنصر رنگ را در نظر نگیرد، شاید آن را جی پلاس‌ پلاس بخواند. خودشان روش دیگری برای معرفی در نظر گرفته‌اند: «جی پلاس نتیجه تجربیات گلدیران در مسیر موفقیت‌های ۳۰ساله این شرکت است.

در واقع گلدیران این‌بار یک برند ایرانی را به‌طور انحصاری با بهترین قیمت تولید و به‌ بازار عرضه کرده که اهداف بزرگی را دنبال می‌کند: کیفیت محصولات و ارائه خدمات نوین به‌ مشتریان.» برای اظهارنظر در مورد کیفیت هنوز زود است اما لااقل می‌توانیم به ‌بازار برویم و با هم ببینیم قهرمان تازه‌نفس از نظر قیمت در بازار چطور عمل می‌کند.

قیمت محصولات جی پلاس

*** بررسی وضعیت بازار تلویزیون‌های جی پلاس

تلویزیون اولین محصول جی پلاس بود که در بازار ملاقات کردیم. ارزان‌ترین گزینه این برند دو تا تلویزیون ۳۲اینچی با قیمت دو میلیون تومان هستند. شاید قیمت پایین این تلویزیون‌ها وسوسه‌کننده باشد اما باید این نکته را در نظر گرفت که دقت تصویر تلویزیون‌های JD412N و FD512N از ۷۲۰p فراتر نمی‌رود و چون داریم در عصر تصاویر ۸k و ۴K زندگی می‌کنیم احتمالا تجربه‌ خوشایندی با آنها نخواهیم داشت؛ مگر اینکه با چنین تلویزیونی فقط شبکه‌های تلویزیون ایران را ببینیم.

از نظر قیمت رقیب تلویزیون‌های اقتصادی جی پلاس، EV100 و XT3290 هستند که اولی را برند ایوولی و دومی را برند آکسون عرضه می‌کند. همین اسم‌های ناآشنا می‌توانند باعث شوند کفه‌ ترازو به ‌سمت جی پلاس سنگین شود اما اگر اهل گشتن و کند‌وکاو باشید می‌توانید به محصولی ۳۲اینچی از برند مشهور فیلیپس برسید که قیمت آن حدود ۷۰،۸۰هزار تومان بیشتر از محصولات جی پلاس است.

شهاب، دوو، شارپ، توشیبا، هایسنس و ایکس‌ویژن هم محصولاتی در بازار دارند که از نظر فنی تقریبا با مشخصات تلویزیون‌های ارزانقیمت جی پلاس برابری می‌کنند و تنها کمی گران‌تر هستند.در بازه تلویزیون‌های ۴۰ تا ۵۰اینچی هم جی پلاس چند گزینه بین دومیلیون و ۸۵۰هزار تومان تا سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان دارد. خوبی این انتخاب‌ها این است که تصاویر را به‌شکل تمام HD نمایش می‌دهند.

اگر رقابت را سر قیمت در نظر بگیریم هایسنس، RTC و شهاب می‌توانند قهرمان تازه‌نفس را به‌چالش بکشند. با ‌این حال به‌نظر می‌رسد نبرد اصلی در تلویزیون‌های ۵۵اینچی شکل بگیرد. جایی که مد روز حکم کرده تلویزیون‌هایی با این سایز و اندازه بیشتر باب میل خریداران باشند. جی پلاس در این بازار حداقل دو تا تلویزیون دارد؛ JU811 با قیمت شش‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان و JU812 با قیمت هفت‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان.

این تلویزیون‌ها قابلیت پخش تصاویر با کیفیت ۴K و اولترا HD را هم دارند. اگر ریخت و قیافه این تلویزیون‌ها باب دلتان نباشد و بخواهید دنبال گزینه‌های دیگری بگردید، متوجه می‌شوید ارزان‌ترین رقیب جی پلاس XKU635 محصول ایکس‌ویژن است با بیش از هشت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت. سامسونگ و پاناسونیک هم مبارزانی در این بازه دارند که قیمت آنها بیش از ۱۱میلیون تومان است.

پاناسونیک یک تلویزیون ۵۵اینچی هوشمند با قیمت ۱۳میلیون تومان دارد که اگر ۹۰۰هزار دیگر رویش بگذارید می‌توانید از جی پلاس تلویزیون ۶۵اینچی بخرید. JU821S بیشتر از بقیه تلویزیون‌های وقت طراحان این برند را گرفته و با توجه به وجود سیستم‌عامل اندروید نسبت به تلویزیون‌های معمولی در لیگ بالاتری توپ می‌زند.

*** بررسی وضعیت بازار لباسشویی‌های جی پلاس

مردم از ترس قیمت‌ لباسشویی‌ های اتومات فول امکانات،‌ به‌ مدل‌های دوقلوی قدیمی پناه آورده‌اند. واقعا اوضاع بدی است چون برای اینکه بتوانید یک ماشین لباسشویی خارجی با عملکرد قابل قبول بخرید، احتمالا مجبور ‌شوید حدود ۱۰میلیون تومان هزینه کنید. در چنین وضعیت نامطلوبی برندهای ایرانی فرصت پیدا کرده‌اند خودی نشان بدهند.

مثلا پاکشوما مدلی شش‌کیلویی با قیمت حدود پنج‌میلیون تومان دارد. با همین پول می‌توان از آبسال لباسشویی هفت‌کیلویی خرید. تکلیف بعضی‌ها اما هنوز مشخص نیست و تسلیم فروشنده‌های طمع‌کاری می‌شوند که برای مدل‌های معمولی سامسونگ قیمت هشت‌میلیون و ۷۰۰هزار تومانی و برای یک مدل نه‌چندان شاخ ال‌جی قیمت ۱۰میلیونی تعیین کرده‌اند. باانصاف‌هایشان هم مدل ساده لباسشویی بوش را هفت‌میلیون تومان می‌فروشند.

در این شرایط جی پلاس خیلی بااحتیاط قدم برمی‌دارد. آنها روی سایت خودشان دو مدل لباسشویی با قیمتی بین چهارمیلیون و ۶۵۰هزار تومان تا پنج‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان عرضه کرده‌اند. جی پلاس مدل ۷۲B13W، به‌عنوان ارزان‌ترین گزینه ظرفیت اسمی معادل هفت‌کیلو دارد و به ‌موتور اینورتر مجهز است.

یعنی موقع کار کردن تلاش می‌کند صدای کمی تولید کند و در آشپزخانه قدم نزند. موتور این دستگاه قدرتی معادل ۱۲۰۰دور در دقیقه تولید می‌کند که در حد نهایت خود قادر است لباس‌ها را در پایان مراحل کار کاملا خشک تحویل بدهد. ۱۵برنامه شست‌وشو و امکان شستن سریع لباس‌ها قابلیت‌های مهم آن هستند.

اجازه بدهید ببینیم با چهارمیلیون و ۶۵۰‌هزار تومان چه گزینه‌های دیگری دم دست‌مان است. شاید باور نکنید ولی واقعا هیچی! از بین برندهای معروف که لااقل اسم‌شان به‌ گوش مشتری آشنا باشد، تنها باید به آبسال اشاره کرد. می‌ماند یک هایسنس اما باید ۲۰۰، ۳۰۰هزار تومان بیشتر پول بدهید.

گزینه گران‌تر جی پلاس، ۸۴B35W با ظرفیت هشت کیلوگرم است. گنجایش بیشتر، صفحه‌نمایش لمسی، یک برنامه شست‌وشوی اضافی، قابلیت اضافه کردن لباس در حین شست‌وشو و موتوری که قادر است ۱۴۰۰دور در دقیقه لباس‌های را بچرخاند، می‌تواند مشتری را قانع کند پنج‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان پول بدهد. اما خودمان هر دو مدل قیافه‌های زشتی دارند.

انگار با وجود شباهت زیاد عنوان برنامه‌های شست‌وشوی با لباسشویی‌های ال‌جی به ‌طراحان گفته‌اند کمی ریخت دستگاه را به‌هم بریزند. در نتیجه شاید بعضی‌ها تصمیم بگیرند کمی بیشتر پول بدهند و چیزی مثل WAK20200GC محصول بوش را بخرند چون هم اسم و رسم بهتری دارد هم خوش قیافه‌‌تر است. در بین رقبای ایرانی هم می‌توان با همان شش میلیون تومان گزینه‌هایی با ظاهر بهتر خرید.

*** بررسی وضعیت بازار موبایل‌های جی پلاس

بیلبوردهای موجود در سطح شهر نشان می‌دهد علاوه بر لوازم خانگی جی پلاس قصد دارد در بازار موبایل هم شانس خود را امتحان کند. خودشان ‌گفته‌اند دو تا گوشی با عنوان Q10 و T10 را برای شروع رقابت در نظر گرفته‌‌اند ولی از اعلام مشخصات دقیق آنها فعلا خودداری کرده‌اند.

حتی به‌طور حدودی هم نمی‌توانیم درباره قیمت‌ آنها برآوردهایی داشته باشیم. تنها می‌دانیم Q10 حافظه موقت سه گیگابایتی خواهد داشت، به صفحه‌نمایش ۶٫۲اینچی مجهز است و با اندروید نسخه ۹ و درگاه تایپ C عرضه خواهد شد. اطلاعات‌مان درباره این گوشی‌ها همین اندازه است. نزدیک‌ترین رقیبی که به‌نظر می‌رسد در زمان عرضه برای Q10 شاخ و شانه بکشد، A20 سامسونگ است.

این گوشی هم سه گیگابایت حافظه موقت، ۳۲گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، صفحه‌نمایش ۶٫۵اینچی با دقت‌تصویر ۷۲۰p دارد و به‌ دوربین دوگانه مجهز است. همچنین خریداران آن می‌توانند باتری گوشی A20 را با استفاده از امکان شارژ سریع پرکنند. قیمت این گوشی حدود دو میلیون تومان است و اگر جی پلاس نتواند موبایل خود را با قیمتی رقابتی عرضه کند حتما قهرمان تازه‌نفس‌شان شکست می‌خورد.

کدخبر: ۳۰۴۲۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر