کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۴۳۰
تاریخ خبر:

مظنه قیمت شکار هر قوچ ایرانی برای خارجی‌ها ‌

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | زمستان سال گذشته موقعی که هنوز خبری از کرونا نبود، خبر صدور مجوزهای شکار از طرف سازمان محیط زیست منتشر شد و رسانه‌ها از خجالت سازمان درآمدند، فعالان محیط زیست هم که اغلب منتقد شکار هستند به این کارزار رسانه‌ای پیوستند و در نهایت سازمان حفاظت محیط زیست که متولی ساماندهی شکار و صدور مجوزهای آن است، عقب نشست و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«بنا به دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با احترام به افکار عمومی و جوامع دانشگاهی کشور امسال هیچ مجوز شکاری برای اتباع خارجی صادر نخواهد شد.» بنابر همین اطلاعیه سازمان در نظر داشته که ۲۰۰ مجوز شکار به اتباع خارجی اعطا کند که با فشار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عطایش را به لقایش بخشید. حالا مرور سایت‌های خارجی نشان می‌دهد که انگار ثبت‌نام برای سفر به ایران برای فصل شکار شروع شده، البته تمام این سایت‌ها اعلام کرده‌اند که انجام سفر منوط به دریافت مجوز است و در صورتی که موفق به کسب مجوز نشوند بیعانه‌های دریافتی برگشت داده می‌شود.

*** حداقل ۲۰ هزار یورو
قیمت مجوزی که سازمان محیط زیست به شکارچیان خارجی می‌دهد دامنه بزرگی دارد و بسته به هر حیوان متفاوت است، مثلا سال ۹۷ مجوز شکار قوچ ۱۰ هزار دلار اعلام شده بود و حتی گفته می‌شد که برای برخی گونه‌ها تا ۱۵ هزار دلار هم می‌رسد. این پول مستقیما به سازمان محیط‌زیست داده می‌شود و سازمان وظیفه دارد آن را برای حفاظت از مناطق تحت شکار و ارتقای وضعیت مناطق حفاظت‌شده و رشد گونه‌های حیوانی هزینه کند، به همین دلیل هم برخی می‌گویند اینکه یک خارجی به ایران بیاید و با پرداخت هزینه چندده هزاردلاری یک قوچ شکار کند و برود نه‌تنها خسارتی به محیط زیست نمی‌زند، بلکه می‌تواند کمک زیادی به حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر محسوب شود.

وقتی به سایت‌های خارجی که تورهای شکار در ایران و کشورهای دیگر برگزار می‌کنند سر بزنید، با قیمت‌های بسیار بالاتری مواجه می‌شوید؛ مثلا همین سایتی که ثبت‌نام سفرهای شکاری‌اش به ایران خبری شده، حداقل ۱۹ هزار یورو برای ۷ روز سفر به ایران و ۵ تریپ شکاری دریافت می‌کند. قیمت این سفرها بسته به نوع حیوانی که قرار است شکار شود و منطقه‌ای که برای شکار در نظر گرفته می‌شود متفاوت است؛ مثلا کمترین قیمت برای شکار قوچ اوریال در شکارگاه‌های خصوصی است و بیشترین قیمت برای شکار قوچ لارستان در قرق‌های اختصاصی.

اینطور که سایت معتبر «بالکان هانتینگ کلاب» نوشته، بخشی از هزینه‌ای که از شکارچی‌های بین‌المللی گرفته می‌شود صرف گرفتن مجوز می‌شود و بقیه پول در ازای انواع و اقسام خدماتی است که یک شکارچی به آنها نیاز دارد مانند مجوز جابه‌جایی لاشه گرم، نمک‌سود کردن لاشه، تروفی کردن سر و شاخ، هزینه اقامت، هزینه پرواز و… که همه آنها در داخل ایران و با کمک گروه‌های داخلی انجام می‌شود.

*** چرا شکارگاه مهم است؟
با بررسی فهرست قیمت‌ها تفاوت بسیار زیادی بین هزینه محل شکارهای مختلف می‌بینیم. ارزان‌ترین محل‌های شکار، شکارگاه‌های خصوصی هستند که شکارچی‌ها خیلی دوستشان ندارند، چون می‌گویند شکار در آنها بیشتر شبیه شکار در باغ‌وحش است و حس شکار طبیعت را کمتر منتقل می‌کند. رده قیمتی بعدی به مناطق حفاظت‌شده دولتی مربوط است که گفته می‌شود شکار در آنها خوب است.

اما شانس شکار کمتر است و از طرفی تعداد مجوزهای کمتری هم داده می‌شود، ضمن اینکه شکار در این مناطق از نظر برخوردهای قانونی ریسک بالاتری دارد. گران‌ترین محل‌های شکار هم قرق‌های اختصاصی هستند که هم شانس کار بالاتری دارند و هم حالت نیمه‌خصوصی دارند و دست شکارچی‌های خارجی در آنها بازتر است.

قرق‌های اختصاصی، اراضی ملی کشور هستند که مدیریت این اراضی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و اخذ مجوز توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع، به شکارچیان داده می‌شود و به شکارچیانی که این مجوزها را دریافت می‌کنند در اصطلاح قرق‌دار می‌گویند. این افراد طبق شرایطی که برایشان تعریف شده، موظف به ایجاد فضایی برای بهبود حیات‌وحش منطقه هستند، شکارچیان در ازای افزایش جمعیت حیات‌وحش منطقه، حق برداشت و شکارفروشی دارند.

درواقع این کار نوعی واگذاری پروژه به بخش خصوصی محسوب می‌شود. قرق‌دارها مسئولیت دارند که بر روند شکار نظارت کنند، اما در عمل آنها کارهای بسیار بیشتری انجام می‌دهند و یک سلسله‌خدمات شکاری به شکارچی‌هایی که از خارج به ایران می‌آیند ارائه می‌کنند؛ از محل اسکان گرفته تا خدمات مربوط به امور شکار. آنها گروه‌های بلد هم همراه تیم شکارچی‌ها می‌کنند تا هم ایمنی شکارچی و گروه شکار حفظ شود و هم شکارچی دست‌خالی برنگردد.

*** خدمات تروفی یا همان نشان افتخار شکار!
یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدماتی که باید به شکارچی داده شود این است که از شکار او که درواقع ماحصل کارش محسوب می‌شود به خوبی نگهداری شود و در نهایت تروفی شکار او به خوبی آماده شده و همراه خودش راهی خانه شود. تروفی چیست؟ حتما در فیلم‌ها سر حیوانات را دیده‌اید که به دیوار کلبه شکارچی‌ها چسبانده شده، به آنها تروفی گفته می‌شود. این کلمه در فرهنگ شکار به معنی نشان افتخار است که شما با خودتان به خانه می‌برید.

*** فصل شکار تازه شروع شده
در تمام سایت‌های مربوط به برگزاری تور شکار در ایران آمده که فصل شکار حیواناتی مثل قوچ در ایران از سپتامبر شروع می‌شود و تا مارس؛ یعنی حوالی فروردین ادامه دارد؛ یعنی الان فصل شکار شروع شده، اما معلوم نیست تلاش این گروه‌ها برای گرفتن مجوز با توجه به غائله سال گذشته موفقیت‌آمیز باشد یا نه.

*** کوچ به پاکستان به‌جای ایران
دور زدن در سایت‌های خارجی مثل همین «بالکان هانتینگ کلاب» و «پروفی هانت» و «استالکر» نشان می‌دهد که در یک سال گذشته مقصد بیشتر این گروه‌ها برای شکار انواع قوچ که شکار اصلی ایران محسوب می‌شود، پاکستان بوده است. درواقع با محدود شدن مجوزهای شکار در ایران، شکارچی‌ها به سمت ارتفاعات پاکستان کوچ کرده‌اند، اگرچه اینطور که از حرف‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی می‌شود فهمید، برخی نمونه‌های قوچ در ایران مثل قوچ شیراز و قوچ قرمز مشابه کمتری در کشورهای دیگر دارند.

*** شکارچی‌های داخلی
هزینه شکار برای شکارچی‌های شناخته‌شده داخلی به مراتب کمتر است و حتی بعضا به یک‌سوم هزینه شکار برای شکارچی‌های خارجی می‌رسد، اما باز هم کمتر ایرانی‌ای برای شکار قوچ اقدام به خرید مجوزهای چندهزاردلاری می‌کند، اینطور که فعالان محیط زیست می‌گویند، بیشتر شکارچی‌های داخلی ترجیح می‌دهند بدون مجوز شکار کنند، چون آنها دیگر با مسئله خارج کردن لاشه از کشور هم روبه‌رو نیستند و کار برایشان ساده‌تر است.

به‌هرحال آنهایی که می‌خواسته‌اند فرآیند قانونی کار را طی کنند تا ۱۵ بهمن سال گذشته وقت داشتند که مدارکشان و هزینه مجوز را ارسال کنند. جالب اینکه مجوز شکار گراز یا همان خوک وحشی هم فقط به هم‌وطن‌های مسیحی و ارمنی داده شده و از آنها تعهد گرفته می‌شود که هیچ‌یک از بخش‌های بدن آن را به مسلمان‌ها نفروشند.

کدخبر: ۳۵۲۴۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر