کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۹۳۷
تاریخ خبر:

قیمت سرسام‌آور قبرهای لوکس تهران

روزنامه هفت صبح | کرونا قبرستان‌ها را شلوغ کرده است. با افزایش تقاضا برای قبر، قیمت آن هم رشد چشمگیری داشته است، طوری که حالا خانه مردگان در گورستان امامزاده اسماعیل ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود و قبرهای سه‌طبقه امامزاده صالح تجریش را با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌کنند.

تا قبل از اینکه بیماری کرونا در سطح جامعه همه‌گیر شود، روزانه حدودا ۲۰۰ نفر در تهران به دلایل متعددی فوت می‌کردند، اما با بیماری کرونا تعداد مرده‌هایی که حالا هر روز باید کفن‌و‌دفن شوند به بیشتر از ۴۰۰ نفر رسیده است. همین موضوع باعث شده که خانه آخرت به یک مسئله چالشی تبدیل شود و تقاضای زیاد برای آن، قیمتش را هم بالا ببرد.

*** افزایش ۸ برابری قیمت قبرهای امامزاده اسماعیل
بااین‌حال تهران به‌جز بهشت زهرا، آرامستان‌های دیگری هم دارد که متعلق به طبقه اقتصادی خاصی هستند. با اینکه دفن مردگان در قبرستان‌های داخل شهر ممنوع است، اما در روزهای گذشته روایت‌های زیادی مبنی بر افزایش قیمت نجومی این قبرها به گوش می‌رسد. برای مثال یک خانواده عزادار می‌گوید: «سه هفته پیش یکی از عزیزان خود را در قبرستان امامزاده اسماعیل خاک کردند و برای او با مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان یک مزار خریدند.

اما هفته گذشته با از دست دادن فرد دیگری از اعضای خانواده‌شان متوجه شدند که مبلغ قبر در این محدوده به ۸۲۰ میلیون تومان رسیده است.» این افزایش قیمت در حالی است که سال ۱۳۹۵ قیمت قبر در قبرستان امامزاده اسماعیل حدودا ۱۰۰ میلیون تومان بود؛ یعنی در چهار سال گذشته قبرهای این امامزاده حدود ۸ برابر افزایش قیمت را پشت‌سر گذاشته‌اند.

*** افزایش۱۱۰درصدی قبرهای امامزاده صالح
مسئولان امامزاده صالح پشت تلفن می‌گویند فقط در شرایط ویژه قبر می‌فروشند و حاضر نیستند نرخ رسمی قبرها را اعلام کنند. مثلا یکی از شرایط ویژه وصیت افراد است. بااین‌حال یکی از خانواده‌هایی که اخیرا برای خرید قبر به این امامزاده مراجعه کرده می‌گوید که هر سه طبقه قبر اینجا ۵/۱ میلیارد تومان است که می‌شود قبری ۵۰۰ میلیون تومان. سال ۱۳۹۴ در جلسه شورای شهر تهران گفته شده بود که قیمت همین سه طبقه قبر ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. یعنی در پنج سال گذشته نرخ قبر حدود ۱۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

*** ثبات قیمت قبرهای بهشت زهرا
چندسالی است که می‌گویند قیمت قبر در آرامستان بهشت زهرا تابع مصوبه‌های شورای شهر تعیین می‌شود. ارزان‌ترین قبر را اینجا ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند که با خدمات جانبی آن حدودا یک میلیون تومان می‌شود. این قبرهای ارزان‌تر به گفته روابط‌عمومی بهشت زهرا در قطعه ۳۲۶ قرار دارند، گران‌ترینشان هم بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

بااین‌حال مردمی که برای خرید قبر به این آرامستان مراجعه می‌کنند حرف دیگری می‌زنند. آنها می‌گویند قبرهای قدیمی‌‌تر در این آرامستان تا ۷۰ میلیون تومان هم قیمت دارند. ناصر برجسته، سرپرست روابط‌عمومی سازمان بهشت زهرا این نقل‌قول‌ها را تکذیب می‌کند و می‌گوید که ما قبرها را فقط به متوفی اختصاص می‌دهیم و اجازه واگذاری در آن وجود ندارد.

به گفته او اگر کسی هم قبری را نخواهد نمی‌تواند آن را به قیمت روز معامله کند، چراکه قبرها استهلاک دارند و برای نظافت و نور آنها پول برق مصرف شده است. به گفته او، با گسترش کرونا روزانه ۴۰۰ نفر در بهشت زهرا دفن می‌شوند. این در حالی است که این تعداد پیش از این حدودا روزانه ۱۷۰ نفر بوده است. بااین‌حال هنوز هیچ نگرانی‌ای مبنی بر تمام شدن ظرفیت بهشت زهرا وجود ندارد.

*** گورستان گندولک
پیش از این هم گورستان گندولک در لواسان حسابی سروصدا کرده بود. فقط یک قسمت از باغچه این گورستان نزدیک به ۲۷ میلیون تومان خرج برداشته است. اردیبهشت امسال گزارش‌ها نشان ‌داد که خانواده‌های متوفیان قبرها را قبل از کرونا ۲۲۰ میلیون تومان خریده بودند، اما کمی بعد قیمت آن به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

حتی برخی از قبرهایش را تا ۵/۱ میلیارد هم می‌فروشند. اینجا دیگر خبری از سلطان قبر نیست و خانواده‌ها با همکاری متولی درباره مزارشان تصمیم می‌گیرند. همان زمان حرف‌و‌حدیث‌های زیادی بود که خانواده‌ها دیگر اجازه نمی‌دهند کسی اینجا خاک شود. بیشتر خانواده‌ها می‌خواستند از خلوتی آنجا دفاع کنند و به همین دلیل هم به تعداد محدودی از افراد قبر می‌فروختند.

سال‌هاست که می‌گویند ظرفیت بهشت زهرا تمام شده است، اما با روش‌های مختلفی آن را سرپا نگه‌ داشته‌اند. مثلا قسمت‌های جدیدی به آن اضافه کردند یا قبرهای سه‌طبقه‌ای در آن ساختند. همه این راه‌حل‌ها باعث شد که هنوز هم بتوان در آرامستان بهشت زهرا مردگان را دفن کرد.

بااین‌حال افزایش صددرصدی مرگ‌ومیر در پایتخت باعث شده که روز گذشته مجوز سه قبرستان جدید در جنوب، شرق و غرب تهران صادر شود و در دستور کار قرار بگیرد. البته این کار یک سال طول می‌کشد و تا آن زمان باید راهی پیدا شود تا ظرفیت بهشت زهرا را افزایش داد وگرنه ممکن است قیمت آرامستان‌های داخلی از این هم بیشتر شود.

کدخبر: ۳۵۶۹۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر