کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۵۴۵۲
تاریخ خبر:

قیمت خوراکی‌های خوشمزه اما نه‌چندان ضروری

روزنامه هفت صبح، رضا فرزیان| ‌پدربزرگ مرحومم دیوانه‌وار عاشق کباب بود. کباب کوبیده مخصوص بروجرد که احتمالا از ۹۹٫۹۹ درصد گوشت خالص گوسفندی مهیا می‌شد و به‌واسطه بهره بردن از کمی پیاز، بی‌نهایت ترد و چرب‌وچیل عمل می‌آمد. پزشکان بارها او را از خوردن کباب چرب منع کرده بودند ولی همیشه یکی از نوه‌ها را بهانه می‌کرد و چند سیخ کباب تازه سفارش می‌داد تا حداقل سه‌چهارمشان را خودش بخورد. مادربزرگم، چشم غره می‌رفت و تلاش می‌کرد یادش بیاورد که کباب چرب برای سلامتی زیان‌آور است.

در جواب سرخوشانه می‌خندید، لقمه‌ای کباب و تکه‌ای پیاز را کنار هم لای نان خیس می‌گذاشت و پیش از اینکه لقمه را به دندان بکشد با لحن مخصوص می‌گفت: فدای شکم! سال‌ها می‌گذرد. دیگر نه اثری از پدربزرگ مانده، نه از مادربزرگ و کباب چرب حالا غیر ضرر و زیان برای سلامتی، تهدیدی است برای موجودی حساب‌های بانکی. الکی که نیست؛ گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد متوسط قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی در خرداد ۱۴۰۱ به ۱۸۳ هزار و ۳۳۴ تومان رسیده است. اگر بخواهید آن را روی برنج بیندازید و چلوکباب بسازید، باید به ازای هر کیلو برنج ایرانی (باز هم به‌گواهی آمارهای رسمی) ۹۷ هزار و ۳۷۷ تومان پول بدهید.

قیمت گردو به حدود ۳۳۰ هزار تومان رسیده است و یک کیلو پسته و بادام درختی به‌ترتیب ۳۷۳ و ۳۲۵ هزار تومان قیمت دارند. مرکز آمار می‌گوید بهای چای خارجی در بسته‌بندی نیم‌کیلویی در خرداد امسال به ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. این‌ وضع اقلام ضروری سبد خورد و خوراک خانوار است. اگر مثل پدربزرگ مرحوم من، واله و شیدای طعم و مزه‌ها باشید، چاره‌ای نیست جز اینکه روی ضرر و زیانی که قیمت‌ها به جیب شما می‌زنند، چشم‌ ببندید و سرخوشانه بگویید: فدای شکم!

پنیر کبابی؛ کیلویی ۱۶۸ هزار
قیمت هر کیلو پنیر کبابی ۱۶۸ هزار تومان است. البته این نوع پنیر در بسته‌بندی‌های ۴۵۰گرمی در بازار وجود دارد؛ برند کاله آن را ۸۳ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشد. طرفداران پنیر پارمزان برای خرید ۲۰۰گرم باید ۱۷۳ هزار تومان هزینه ‌کنند. بسته‌بندی ۵۰۰گرمی پنیر موزارلا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت بسته ۱۰۰گرمی پنیر پارمزان پودری کالین ۸۴ هزار تومان است و اگر کسی بخواهد یک کیلو از آن را بخرد باید ۸۴۰ هزار تومان هزینه کند. کسانی که موزارلا دوست دارند، از این شانس برخوردار هستند که آن را در قطعات کوچک‌ بخرند. موزارلای گیس‌بافت از برند کالین، در بسته ۲۰۰گرمی ۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود و یک کیلو آن ۳۷۵ هزار تومان است. پنیر کیوب ۳۰۰گرمی هم ۱۶۷ هزار تومان قیمت دارد.

زیتون گریل؛ کیلویی ۲۱۵ هزار
قیمت یک شیشه زیتون گریل وارداتی از چین که بدون هسته است و ۴۵۰گرم وزن دارد به ۱۰۵ هزار تومان می‌رسد. البته یک برند دیگر از همین زیتون، به نام لوراس وجود دارد که شیشه ۴۶۰گرمی آن ۱۸۹ هزار تومان است. یک کیلو زیتون پرورده ۱۶۸ هزار تومان بوده و ۳۸۰گرم زیتون سیاه را می‌شود با ۶۰ هزار تومان خرید.

قیمت یک کنسرو ۳۳۰گرمی مارچوبه خارجی ۴۰۰ هزار تومان است و هر کیلو از آن را باید با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرد. برای خرید یک بسته ترشی بیبی‌کورن از برند توکل باید ۹۴ هزار تومان بپردازید. نیم کیلو ترشی مخلوط هالوپینو و زیتون از کارخانه گلباز در اندازه ۶۸۰گرمی، ۷۸ هزار تومان قیمت دارد و برای ۶۸۰گرم ترشی کاپاریس ترقی که برای استفاده در سالاد و غذا مناسب است، باید ۷۰ هزار تومان هزینه کنید. فلفل قرمز کبابی کشت چین، در شیشه‌های ۴۵۰گرمی ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

روغن هسته انگور؛ یک لیتر ۲۶۰ هزار
قیمت یک لیتر روغن سبوس برنج از برند زرین تالیا، ۲۹۰ هزار تومان است. این روغن از کشور تایلند وارد شده و در ایران بسته‌بندی و توزیع می‌شود. اگر بخواهید سراغ تولیدکننده‌های داخلی بروید، بطری یک لیتری روغن سبوس برنج از کارخانه مری‌کینگ را می‌شود با قیمت ۱۵۰ هزار تومان به خانه برد. روغن هسته انگور از کارخانه دلوین را در وزن یک لیتری باید ۲۵۹ هزار تومان خرید.

البته اگر روی برند مونینی که ادعا دارد از باغ‌های توسکانی ایتالیا می‌آید، دست بگذارید، قیمت هر نیم کیلوی آن به ۱۶۲ هزار تومان می‌رسد. ۲۵۰ میلی‌لیتر روغن فرابکر تخم کدو ورژن، ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و سه لیتر روغن کنجد؛ ۶۷۵ هزار تومان است. ۱٫۸لیتر روغن زیتون فرابکر از برند میلانو ۵۶۵ هزار تومان است. این روغن یکی از محبوب‌ترین انواع روغن زیتون در مارکت‌های ایتالیایی است.

روکولا؛ کیلویی ۲۲۰ هزار
روکولا یا آرگیولا از سبزیجات معطر ایتالیایی است که در سالاد کاربرد دارد. اگر بخواهید ۱۰۰گرم از این سبزی را در بسته‌بندی شرکت گلباز بخرید، باید ۲۲ هزار تومان بپردازید. مارچوبه خام خارجی در وزن ۱۰۰گرم، ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد و با این حساب یک کیلوی آن دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

کاهو فرانسه دستچین، کیلویی ۱۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود و هر کیلو بیبی‌اسفناج را باید با قیمت ۱۵۰ هزار تومان خرید. رزماری در وزن ۶۰۰گرم با قیمت ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود و سبزی چارد هم در بسته‌بندی و وزن مشابه ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد. نیم‌کیلو سبزی سورل ۱۱۵ هزار تومان است و اگر بخواهید یک کیلو از آن بخرید باید ۲۳۰ هزار تومان پول بپردازید. برای خرید نیم‌کیلو کیل سبز که نوعی کلم با طعم شیرین است، باید ۱۵۰ هزار تومان کنار بگذارید. هر کیلو سیب‌زمینی بنفش را ۱۳۰ هزار تومان می‌فروشند.

سرکه بالزامیک؛ لیتری ۲۸۰ هزار
برای خرید سرکه بالزامیک بیشتر افراد سراغ مارک‌های ایتالیایی می‌روند. قیمت نیم‌کیلو سرکه بالزامیک از برند میلانو به ۱۴۰ هزار تومان می‌رسد و اگر شیشه یک‌لیتری بخواهید، باید ۲۸۰ هزار تومان هزینه کنید. این سرکه از انگورهای منطقه مودنا تولید شده است. کارخانه ایرانی وردا در سال‌های اخیر بالزامیک تولید کرده که شیشه نیم‌‌لیتری آن را ۹۰ هزار تومان می‌فروشد. سرکه بالزامیک طی فرآیندی از انگور تهیه می‌شود که پیچیده و طولانی بوده و ممکن است سال‌ها زمان ببرد. علت قیمت بالای آن باید همین مسئله باشد.

شیر سویا؛ لیتری ۴۰ هزار
شیر بادام غیر لبنی نیچرلین، در حال حاضر لیتری ۹۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و قیمت شیر بادام غیر لبنی کاله، ۸۰ هزار تومان است. اگر از همین برند بخواهید یک شیر فندق با حجم یک لیتر بخرید باید ۸۰ هزار تومان بپردازید. شیر فندق غیرلبنی نیچرلین در حجم یک‌لیتر ۹۰ هزار تومان است و شیر سویای مانداسو که با طعم توت‌فرنگی تولید شده به قیمت لیتری ۶۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

این شیر سویا، طعم‌های دیگری چون موز، آناناس و کاکائو دارد که قیمت آنها هم ۶۰ هزار تومان است. پروشیر شکلاتی کاله با وزن ۳۳۰میلی‌لیتر ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود و نوع وانیلی آن هم در بازار با همین قیمت پیدا می‌شود. پروشیر قهوه با طعم وانیل کاله از گزینه قبلی ارزان‌تر بوده و ۳۸ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. شیر سویای ساده را در بازار با قیمت ۴۰ هزار تومان پیدا می‌کنید.

زعفران؛ گرمی ۶۷ هزار
قیمت هر گرم زعفران مصطفوی، به ۶۷ هزار تومان رسیده است، یعنی بهای هرکیلو زعفران حدود ۶۷ میلیون تومان است. بسته‌های پنج گرمی (یک مثقال) از همین برند با قیمت ۲۶۳ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. البته قیمت زعفران‌ به نوع بسته‌بندی و برند آن مرتبط است. برند سحرخیز هر گرم زعفران را تقریبا ۶۴ هزار تومان می‌فروشد. ۸۰گرم فلفل پاپریکا گلستان،‌ ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

یک کیلو ادویه لیمو فلفلی را می‌شود با قیمت ۲۵۸ هزار تومان خرید و ادویه‌های سوسیس از برند تک در بسته‌های ۵۰۰گرمی، ‌۱۷۳ هزار تومان عرضه شده‌اند. ادویه مخصوص کباب و کتلت شاد در وزن ۷۰۰گرم با قیمت ۱۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود. برای بسته‌های ۲۶۰گرمی ادویه با قابلیت استفاده در پخت یا طعم‌دار کردن استیک، برگر یا مرغ از برند سیسوتی باید ۱۲۵ هزار تومان هزینه بپردازید.

کمپوت آناناس؛ کیلویی ۱۴۰ هزار
قیمت یک قوطی کمپوت آناناس ۵۶۷گرمی از برند گلدن‌استار به ۶۹ هزار تومان رسیده است. برند سالونیک این کنسرو را با همین وزن ۹۹ هزار تومان می‌فروشد. کمپوت آلوئه‌ورای لون‌استار با وزن ۴۳۰گرم به قیمت ۴۴ هزار تومان در بازار وجود دارد. برای خرید کنسرو خیار ملس سحر با وزن ۶۳۰گرم می‌توانید ۲۵ هزار تومان هزینه کنید. کمپوت گیلاس سحر در وزن ۶۰۰گرم را باید با قیمت ۵۸ هزار تومان خرید. کمپوت گیلاس شیفته که ۳۷۰گرم وزن دارد، در فروشگاه‌ها با قیمت ۳۸ هزار تومان عرضه شده است و برای کمپوت هلو سحر در وزن ۶۶۰گرم، باید ۴۲ هزار تومان پول بدهید.

سوسیس فرانکفورتر؛ کیلویی ۲۵۰ هزار تومان
بسته ۳۰۰گرمی سوسیس فرانکفورتر، با قیمت ۸۰ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت یک‌کیلو سوسیس هات‌داگ از برند سولیکو ۱۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان بوده و برای خرید نیم‌کیلو کوکتل انگشتی به ۹۰ هزار تومان پول نیاز دارید. نیم‌کیلو کوکتل ویژه ۷۰درصد گوشت از کارخانه ۲۰۲ با قیمت ۱۰۵ هزار و ۲۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد و نیم‌کیلو سوسیس گوسفندی دست‌ساز ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

برای خرید ۳۰۰گرم ژامبون مرغ ۹۰درصد از ۲۰۲ باید ۸۷ هزار تومان پول بدهید. قیمت ۳۰۰گرم ژامبون گوشت ۹۰درصد هم ۱۲۵ هزار تومان است. بسته ۴۰۰گرمی همبرگر ۹۵درصد از مهیاپروتئین با قیمت ۷۴ هزار تومان عرضه می‌شود. برای خرید نوع ۷۵درصد آن باید ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان هزینه کنید. بعضی برندها هم نوعی همبرگر با درصد خلوص گوشت بالای ۹۹درصد را با قیمت ۱۴۰ هزار تومان می‌فروشند.

برنج قهوه‌ای؛ کیلویی ۱۱۲ هزار
برای خرید ۹۰۰گرم برنج قهوه‌ای از برند هاتی‌کارا به ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نیاز دارید. ۸۰۰گرم از برنج ارگانیک قهوه‌ای آبگینه ۱۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. یک کیلو شکر قهوه‌ای ۴۹ هزار تومان قیمت دارد. البته کارخانه مفیدا ۷۰۰گرم از این نوع شکر را در محفظه شیشه‌ای با قیمت ۹۵ هزار تومان عرضه کرده و بسته‌های ۳۵۰گرمی را ۷۴ هزار تومان می‌فروشد. برای ۱۰۰گرم پودر قهوه سبز گرین کافی نیاز به پرداخت ۶۰۰ هزار تومان پول دارید.

قهوه سبز فوری مولتی کافه، ۹۵ هزار تومان است که ۳۰ ساشه دارد. یک بسته دمنوش قهوه سبز مهرگیاه که شامل ۱۴ عدد است، ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. بسته ۳۵۰گرمی قهوه سبز دستچین کالا را باید با قیمت ۱۵۰ هزار تومان خرید و به خانه برد. ۵۰۰گرم چای سبز بارمال با قیمت ۲۴۳ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. قیمت ۱۴ عدد دمنوش گیاهی چای سبز ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و برای خرید یک بسته ۲۵۰گرمی از چای سبز دکتر سینا به ۸۰ هزار تومان پول نیاز دارید.

بلوبری؛‌ کیلویی یک میلیون و ۲۵۰ هزار
قیمت یک بسته دو عددی آناناس تازه، ۳۴۰ هزار تومان است. برای خرید سیب‌سبز فرانسوی به ۱۵۰ هزار تومان پول نیاز دارید و ۲۰۰گرم بلوبری را می‌توانید با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان بخرید. انبه پاکستانی را می‌شود با قیمت هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان خرید. خرید پاپایا ۵۰۰گرمی، ۱۶۵ هزار تومان پول می‌خواهد.

۴۵۰گرم تمرهندی تازه ۱۵۵ هزار تومان قیمت دارد. ۱۰۰گرم رزبری منجمد را می‌شود با پرداخت ۱۸ هزار تومان خرید. ۸۰۰گرم انبه میوری، ۸۲ هزار تومان قیمت دارد و با ۱۰۰ هزار تومان می‌شود یک کیلو انگور یاقوتی خرید. هر عدد آواکادوی ایرانی ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت کیوانای ۲۰۰گرمی ۷۰ هزار تومان است. دراگون فروت را می‌توانید هر عدد با قیمت ۱۷۰ هزار تومان بخرید. نارگیل هم کیلویی ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

کدخبر: ۴۶۵۴۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر