کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۲۹۷
تاریخ خبر:

قیمت خرید مسکن در کشورهای همسایه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گران‌ترین خانه‌ها در تهران متری ۱۶۰میلیون تومان قیمت دارند و این یعنی خرید یک واحد ۱۰۰متری در محله‌های گران‌قیمت تهران حدود ۱۶میلیارد تومان سرمایه می‌خواهند. البته میانگین قیمت خانه‌ها در حدود متری ۲۸میلیون تومان است و شاید همین مورد باعث شده ایرانی‌ها بزرگترین خریداران خارجی ملک در ترکیه باشند. چراکه در شهرهای بزرگ این کشور قیمت مسکن بین ۱۶ تا ۲۲میلیون تومان متغیر است.

البته صرفا در ترکیه می‌توان چنین خانه‌هایی پیدا کرد و در دیگر کشورهای همسایه شرایط به کلی فرق می‌کند. مثلا در ایروان، پایتخت ارمنستان قیمت خانه به متری ۶۶میلیون تومان می‌رسد و از آن عجیب‌تر اینکه قیمت خانه در دوبی بعضا متری ۱۴۰میلیون تومان است. شاید شرایط دریافت اقامت در این کشورها باعث شده بعضی ایرانی‌ها برای دریافت امتیاز شهروندی سراغ خرید خانه در کشورهای همسایه بروند.

در بین کشورهای همسایه، پاکستان ارزان‌ترین خانه‌ها را دارد و از این نظر در دنیا معروف است. چراکه یک واحد مسکونی در مرکز شهرهای بزرگ پاکستان به طور میانگین ۲۹هزار پوند معادل یک میلیارد تومان فروخته می‌شود. قیمت آپارتمان در مرکز شهرهای بزرگ عربستان هم حدود ۴۶هزار پوند معادل یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان است.

*** قیمت خانه در دوبی؛ متری ۱۴۰میلیون تومان
یک متر مربع آپارتمان در مرکز شهر دوبی از متری دو هزار و ۱۰۰دلار شروع می‌شود و به متری پنج هزار و ۶۰۰دلار می‌رسد. با در نظر گرفتن نرخ ۲۵هزار و ۱۰۰تومانی برای هر دلار، قیمت هر متر خانه در مرکز شهر دوبی بین ۵۲میلیون و ۷۰۰هزار تا ۱۴۰میلیون تومان متغیر است. در حومه شهر دوبی هم قیمت مسکن حداقل هزار و ۴۰۰دلار و حداکثر حدود سه هزار و ۳۰۰دلار تخمین زده می‌شود .

به پول ما رقمی بین ۳۵ تا ۸۲میلیون تومان خواهد بود. همچنین اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در دوبی بین هزار تا هزار و ۸۰۰یورو معادل ۳۰ تا ۵۴میلیون تومان در ماه و اجاره یک واحد دو خوابه بین هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار دلار معادل ۵۴ تا ۱۲۰میلیون تومان در ماه است. گزارش‌ها از قیمت مسکن در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد میانگین سرمایه لازم برای خرید خانه در مرکز شهرهای بزرگ امارات حدود ۱۴۲هزار پوند معادل پنج میلیارد تومان است.

*** قیمت خانه در ارمنستان؛ متری ۶۶میلیون تومان
ایروان به عنوان پایتخت ارمنستان، گران‌ترین خانه‌ها را در این کشور دارد. قیمت مسکن در مرکز شهر ایروان از ۹۴۰یورو شروع می‌شود و تا دو هزار و ۲۰۰یورو می‌رسد. موردی که نشان می‌دهد با در نظر گرفتن نرخ ۳۰هزار تومانی برای هر یورو، قیمت هر متر واحد مسکونی در ایروان بین ۲۸میلیون تا ۶۶میلیون تومان متغیر است.

هر متر خانه در اطراف شهر ایروان هم بین ۵۵۰ تا هزار و ۲۰۰یورو قیمت‌گذاری می‌شود که به پول ما رقمی حدود ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تا ۳۶میلیون تومان است. اطلاعات بازار اجاره ارمنستان نشان می‌دهد اجاره کردن یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ایروان از ۲۳۹ یورو تا ۵۵۹یورو معادل هفت میلیون و ۱۷۰هزار تا ۱۶میلیون و ۷۷۰هزار تومان در ماه متغیر است.

*** قیمت خانه در ترکیه؛ متری ۲۲میلیون تومان
۱۸درصد خریداران خارجی ملک در ترکیه، ایرانی‌ها هستند. قیمت مسکن در شهرهای مختلف ترکیه زمین تا آسمان فرق می‌کند. یکی از گران‌ترین شهرها موغله است که میانگین قیمت یک واحد ۱۰۰متری در این شهر به ۷۴هزار و ۶۰۰یورو می‌رسد. اگر قیمت هر یورو را ۳۰هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت خرید یک واحد ۱۰۰متری در گران‌ترین شهر ترکیه حدود دو میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد.

قیمت خانه در استانبول به عنوان دومین شهر گران‌قیمت ترکیه، حدود ۶۳هزار و ۲۰۰یورو به ازای هر واحد ۱۰۰متری است که به پول ما می‌شود حدود یک میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان. ازمیر سومین شهر گران‌قیمت ترکیه به حساب می‌آید. یک واحد ۱۰۰متری در این شهر که مقصد خیلی از ایرانی‌ها است، به طور میانگین ۴۷هزار و ۷۰۰یورو است. با در نظر گرفتن یورو ۳۰هزار تومانی، خرید خانه در ازمیر ترکیه حدود یک میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان خرج دارد.

شهرهای آیدین، بورسا و آنتالیا در رتبه‌های بعدی گران‌ترین شهرهای ترکیه قرار دارند. یک خانه ۱۰۰متری در آیدین به طور میانگین ۴۱هزار و ۲۰۰یورو معادل یک میلیارد و ۲۴۰میلیون تومان، بورسا به طور میانگین ۴۱هزار و ۱۵۰یورو معادل یک میلیارد و ۲۳۰میلیون تومان و آنتالیا به طور میانگین ۳۵هزار یورو معادل یک میلیارد و ۵۰میلیون تومان است. با این حساب می‌توان گفت میانگین قیمت خانه در شهرهای مختلف ترکیه بین متری ۱۰میلیون تا ۲۲میلیون تومان متغیر است. موسسه فیندر با بررسی قیمت مسکن در ۹۹کشور دنیا، اعلام کرده یک واحد آپارتمان دو خوابه در مرکز شهرهای بزرگ ترکیه به طور میانگین ۴۰هزار پوند معادل یک میلیارد و ۳۸۰میلیون تومان است.

کدخبر: ۳۷۷۲۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر