کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۷۴۰۱
تاریخ خبر:

قیمت جدید غذاهای خیابانی احتمالا شوکه‌تان می‌کند

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی| اوایل یک سینی بزرگ بود و یک چرخ، اما حالا خبری از آن گاری‌های قدیمی و فروشنده‌های پیر نیست، بوی غذا از ون‌های قرمز و آبی و پر از ریسه چراغانی و کلبه‌های کوچک چوبی و چترهای قرمز و صندلی‌های رنگی بیرون می‌آید و آدم‌های گرسنه را به سمت خود جلب می‌کند. یک طرف بساط سنتی‌ها چیده شده، آش‌های مختلف در دیگ می‌جوشند و بوی سیرداغ و پیاز داغ می‌آید، یک طرف مخصوص عدسی است و از یک دکه کوچک بوی دنبه و خوش‌گوشت همه‌جا را گرفته.

یک سمت دیگر خیابان متعلق به فست‌فودی‌هاست، فلافل و سمبوسه اینجا پادشاهی می‌کنند، بوی ذرت مکزیکی و بلال تنوری و هات‌داگ ترکیب عجیبی از بوهای مختلف راه انداخته است. اینجا راسته غذاهای خیابانی است، دکه‌ها و کلبه‌های کوچک که هر کدام چند میز و صندلی پلاستیکی دارند، و بعضی‌ها مشتریانشان را برای نشستن روی جدول‌های کنار خیابان راهنمایی می‌کنند. غذا خیابانی است، لقمه، ساندویچ یا کاسه عدسی و آش را می‌گیری و می‌روی.

غذایی که شاید اسمش خیابانی باشد اما مزه‌اش قطعا چیز دیگری است، یک چیزی بین دست پخت مادر و رستوران. یک لقمه هوس‌انگیز خوش‌رنگ و لعاب خوشمره و البته با قیمت مناسب. اگر تا اینجای مطلب حالتان خوب است و گرسنه نشده‌اید، لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید تا قیمت غذاهای خیابانی محبوب دستتان بیاید، غذاهایی که با پرداخت بین 30 تا 40 هزار تومان می‌توانید یک وعده کامل بخورید، لذت ببرید و البته سیر شوید.

‌یک لقمه سیب‌زمینی و تخم‌مرغ
شاید باورتان نشود، اما هنوز یکی از پرطرفدارترین غذاهای خیابانی لقمه سیب‌زمینی و تخم‌مرغ آب‌پز است. اگر به بازار تبریز رفته باشید چند گاری غذای خیابانی اول بازار سیب‌زمینی و تخم‌مرغ می‌فروشند و همیشه مردم صف کشیده‌اند تا این غذای ساده و خوشمزه را بخرند. البته این غذا فقط مخصوص تبریز و زنجان و قزوین نیست، در میدان بهمن، میدان شوش و میدان آزادی می‌توانید چرخ‌ها و دکه‌های کوچک غذا را ببینید که روی آن کلی سیب‌زمینی و تخم‌مرغ آب‌پز است.

فروشنده یک نان لواش را بر‌می‌دارد و توی آن یک سیب‌زمینی پخته و یک تخم‌مرغ آب‌پز را با کمی کره و نمک و نعنا و فلفل سیاه مخلوط می‌کند و یک ساندویچ خوشمزه و مقوی خیابانی دست مشتری می‌دهد. این غذای خیابانی ساده که یک لقمه آن مثل یک وعده کامل است بین 15 تا 20 هزار تومان قیمت دارد. البته اگر خودتان بخواهید ملاط آن بیشتر باشد و تخم‌مرغ و سیب‌زمینی‌اش را زیاد کنید یا آن کره‌ای که روی مواد می‌مالند بيشتر باشد ممکن است 25 هزار تومان خرج روی دستتان بگذارد.

فلافل
فلافل مال اهواز است و محله لشکر‌آباد، محله‌ای قدیمی که یک راسته غذای خیابانی دارد با فلافل‌های ساده، تند و کنجدی. فلافل‌هایی که لای نان ساندویچی ردیف می‌شوند و با ترشی و خیارشور و گوجه طعمی می‌سازند که هیچ‌وقت یادتان نرود. دکه‌های کوچک با سایبان‌های قرمز و نارنجی و زرد، گاری‌های دستی، وانتی‌ها و حتی ون‌های امروزی در این راسته فلافل می‌فروشند. قیمت فلافل در اهواز کمی ارزان‌تر از تهران و شهرهای بزرگ است. مثلا یک ساندویچ فلافل ساده و البته تند در اهواز 30 تا 35 هزار تومان است، اگر نوع کنجدی آن را بخواهید باید بین 40 تا 45 هزار تومان بپردازید.

اما در تهران و کرج و بقیه شهرها که غذاهای خیابانی دارند دیگر خبری از فلافل 30 هزار تومانی نیست، به قول یکی از فروشنده‌های فلافل که یک دکه کوچک در ایستگاه شکم کرج دارد، فقط یک نان باگت 10 هزار تومان است، نخود کیلویی 50 تا 60 هزار تومان، روغن و گوجه و خیارشور و سس هم می‌خواهد. به گفته این فروشنده سس کچاپ و سس تند در سه ماه گذشته بیشتر از 15‌هزار تومان افزایش قیمت داشته است به همین دلیل برایشان صرف نمی‌کند فلافل را 30 هزار تومان بفروشند. در حال حاضر قیمت یک ساندویچ فلافل ساده 50 هزار تومان است، کنجدی آن که بهترینش را در کوچه عرب‌های تهران پیدا می‌کنید بین 55 تا 60 هزار تومان قیمت دارد، تازه سس را خودشان می‌ریزند و ظرف سس را دست مشتری نمی‌دهند.

سمبوسه
خوب خوبش را باید در آبادان بخورید، همان‌هایی که از تندی وجودتان را می‌سوزاند اما از بس خوشمزه است، باید آن تندی را به‌جان خرید. سمبوسه بعد از فلافل یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی است که خوردنش خیلی راحت است، یک لقمه حاضر و آماده. ترکیباتش خیلی ساده است. نان لواش، پیاز و سیب‌زمینی و کمی جعفری خرد شده و ادویه و فلفل قرمز به میزان لازم. سمبوسه همیشه جزو غذاهای خیابانی ارزان‌قیمت است، اما با یک سمبوسه کسی سیر نمی‌شود و حداقل باید سه عدد بخورید تا ته دلتان را بگیرد.

سمبوسه معمولی و ساده یعنی همان‌هایی که مواد اصلی‌اش سیب‌زمینی است با قیمت 15 تا 20 هزار تومان فروخته می‌شود، البته بعضی از دست‌فروش‌های بازار تهران که روی یک گاری فلافل و سمبوسه می‌فروشند، سمبوسه 10 هزار تومانی دارند. سمبوسه با گوشت چرخ‌کرده هم داریم که کمی لاکچری می‌شود و قیمتش بالا می‌رود. این سمبوسه‌ها را دکه‌های بزرگتر در باغ غذا و ایستگاه‌های شکم و راسته غذا‌فروشی‌های 30 تیر دارند. قیمت سمبوسه با گوشت چرخ‌کرده از 30 هزار تومان شروع می‌شود و تا 40 هزار تومان می‌رسد. به قول یکی از فروشنده‌های ایستگاه شکم که هم سمبوسه تند دارد و هم سمبوسه با گوشت، سمبوسه خیابانی واقعی همانی است که سیب‌زمینی و فلفل قرمز دارد، بقیه سوسول‌بازی است.

ذرت مکزیکی
اگر فلافل و سمبوسه کلی تاریخچه و قدمت دارند، این ذرت مکزیکی خوشمزه با بوی آویشن و کره که هر گرسنه‌ای را هوایی می‌کند، قدمت چندانی در بین غذاهای خیابانی ندارد، اما خیلی‌زود بین بقیه غذاهای خیابانی جایش را باز کرد و حالا یکی از محبوب‌ترین‌هاست. برای فروش ذرت مکزیکی یک دیگ و یک گاز و یک ملاقه برای هم‌زدن لازم است به همین دلیل در ورودی مجتمع تجاری‌های بزرگ، بازارهای کوچک و در ایستگاه‌های شکم یک خط بو از ذرت و آویشن مشتاقان این خوراکی خوشمزه را به سمت خود می‌کشاند. ذرت مکزیکی ترکیبی از ذرت پخته، قارچ پخته، پنیر پیتزا و مقدار زیادی پودر سیر و آویشن و کمی روغن زیتون و آب‌لیموست.

همین مواد وقتی با هم ترکیب می‌شوند و یک غذای پرکالری خیابانی درست می‌کنند که معمولا با سه قیمت فروخته می‌شود. یک لیوان کوچک از ذرت مکزیکی بین 30 تا 35 هزار تومان قیمت دارد. لیوان متوسط 35 تا 40 هزار تومان است و برای لیوان بزرگ آن باید 40 تا 45 هزار تومان بپردازید. البته یک تفاوت قیمت اساسی در اینکه این ذرت مکزیکی را از کجا می‌خرید وجود دارد، مثلا اگر از یک دکه کوچک در راسته غذاهای خیابانی بخرید یک لیوان متوسط آن 40 هزار تومان است، اما همین لیوان متوسط در یک فودکورت یک مجتمع تجاری بزرگ ممکن است تا 60 یا 70 هزار تومان برسد.

بلال تنوری
بلال تنوری جزو غذاهای خیابانی خیلی جدید است. حتما کنار خیابان‌های شلوغ و پر رفت‌و‌آمد مثل چهارراه ولیعصر و میدان تجریش تنور‌های چند طبقه فلزی را دیده‌اید که کنارش چند گونی بلال وجود دارد، همان بلال‌ها را تمیز می‌کنند و می‌گذارند توی تنور و وقتی پخته شد، چند سس مختلف رویش می‌ریزند. امیر یکی از فروشنده‌های بلال تنوری می‌گوید برای خودش یک دستور پخت خاص دارد، برای همین قیمت بلال‌هایش با بقیه دکه‌های بلال تنوری متفاوت است. مثلا بلالی که با کمی روغن زیتون و سرکه در تنور پخته شده از بلال بدون افزودنی گران‌تر است.

اما متوسط قیمت بلال تنوری در تابستان و زمستان فرق می‌کند. بلال تابستان زیاد است و تازه اما در زمستان بلال را از جاهای گرمسیر با قیمت بیشتر می‌آورند. در حال حاضر قیمت یک بلال تنوری با سس مخصوص بین 30 تا 35 هزار تومان است. البته بعضی‌ها می‌گویند سس مخصوص داریم و قبل از پختن در مایع مخصوص خوابانده‌ایم، این بلال‌های با ادا و اطوار را باید بین 40 تا 45 هزار تومان خریداری کنید. اما به گفته این فروشنده قیمت بلال تنوری در تابستان کمتر بود مثلا با 20 هزار تومان می‌توانستید یک بلال تنوری خوشمزه با ترکيب چند سس تند و کچاپ بخورید.

کباب لقمه
مزه کباب تابه‌ای‌های مامان‌پز را می‌دهد. یعنی ترکیب گوشت چرخ‌کرده و پیاز و جعفری همیشه جواب می‌دهد. حالا این ترکیب را لای یک تکه نان لواش تصور کنید، بی‌نظیر است. برای همین است که کباب لقمه این روزها یکی از غذاهای خیابانی پرطرفدار است، البته کمی قیمتش از متوسط قیمت بقیه غذاهای خیابانی بالاتر است اما هنوز طرفداران سینه‌چاکش را حفظ کرده. سایز کباب لقمه بزرگ نیست یعنی اندازه یک‌چهارم نان لواش است به همین دلیل برای اینکه کامل سیر شوید حداقل باید چهار یا پنج عدد از این لقمه‌ها را بخرید، قیمت هر یک لقمه این غذا بین 20 تا 25 هزار تومان است، یعنی یک پرس پنج عددی آن بین 100 تا 125 هزار تومان قیمت دارد.

آش‌دوغ، شله و آش‌رشته
مگر می‌شود مطلب درباره غذای خیابانی باشد، اما درباره آش‌های معروف خیابانی ننویسیم؟ یکی از آش‌های پرطرفدار خیابانی آش‌دوغ است که حتما بهترینش در تبریز و اردبیل پخته می‌شود و شاید یک کاسه از آن را در کندوان سرد و برفی خورده باشید. آشی ساده که از ترکیب نخود، دوغ ترش کمی برنج و سبزی به دست می‌آید با طعمی که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنید. آش دوغ جزو غذاهای خیابانی ارزان است که هر کاسه آن در ایستگاه‌های غذاهای خیابانی بین 25 تا 30 هزار تومان قیمت دارد. اما این داستان برای آش رشته و آش شله قلمكار کمی متفاوت است، چون این دو آش کلی حبوبات دارند، پیاز داغ و کشک و رشته هم می‌خواهند.

سبزی‌اي که در این دو آش می‌ریزند نیز ترکیب جعفری، گشنیز، تره، شوید و اسفناج است، اما آش دوغ فقط یک نوع سبزی دارد که آن‌هم تره است البته تهرانی‌ها جعفری می‌ریزند. اما باز بین این دو آش یک تفاوت قیمت محسوسی وجود دارد. با اینکه آش رشته پر‌ملاط‌تر است و کشک و رشته دارد ولی قیمتش بین پنج تا 10 هزار تومان در هر کاسه کمتر از آش شله قلمکار است. یعنی هر کاسه آش رشته بین 30 تا 35 هزار تومان است. اما آش شله قلمکار بین 35 تا 40 هزار تومان فروخته می‌شود، چون هم زمان بیشتری لازم است تا آش پخته شود و اینکه بعضی از آش‌فروش‌ها این مدل آش را با آبگوشت درست می‌کنند و حتی بعضی از آنها استخوان گوسفند هم درون آش می‌ریزند به همین دلیل قیمت این آش کمی گران‌تر در می‌آید.

عدسی
سر و کله این غذا در فصل سرما پیدا می‌شود، اما فکر نکنید که غذای خیابانی جدیدی است، اتفاقا خیلی هم قدیمی است. سر چرخی‌های عدسی و آش تند در شهرهای کویری همیشه شلوغ است، چون هم یک غذای خیابانی ارزان و مقوی است و هم اینکه یک وعده کامل حساب می‌شود. یک کاسه عدسی ترکیبی است از عدس ریز پخته شده که با کمی پیاز و سیب‌زمینی و ادویه و کمی فلفل سیاه و گلپر طعم خاصی پیدا می‌کند، هر کاسه عدسی با یک تکه نان بربری حدود 20 تا 25 هزار تومان قیمت دارد.

هات‌داگ
هات‌داگ یک غذای خیابانی خوشمزه و پرطرفدار است که تا چند سال پیش فقط در ساندویچ‌‌فروشی‌ها و فست‌فودی‌ها پیدا می‌شد، اما حالا ون هات‌داگ‌فروشی داریم، دکه‌ها و چرخی‌ها هم هات‌داگ می‌فروشند. اگر یک چرخ در ایستگاه‌های شکم و راسته غذاهای خیابانی شهرتان بزنید، هات‌داگی‌ها بازارشان داغ‌داغ است. چون قیمت این غذا نسبت به بقیه ساندویچ‌هایی که در ساندویچی‌ها می‌فروشند ارزان‌تر است، یک نان باگت در سایز متوسط با یک هات‌داگ و کمی پیاز نگینی و کلی سس خردل. این غذای خیابانی را اگر از یک ون بخرید قیمتش بین 55 تا 60 هزار تومان است، اما اگر یک دکه پیدا کردید با پرداخت 45 هزار تومان هم می‌توانید یک هات‌داگ خوشمزه بخورید.

دل و جگر و قلوه با کمی دنبه
داستان دل و جگر کمی متفاوت است، یعنی در بیشتر شهرهای شمالی و غربی غذای خیابانی است، اما در تهران هنوز آن مدل حرفه‌ای خیابانی‌اش دیده نمی‌شود و بیشتر آخر شب‌ها سر و کله وانتی‌ها و چرخی‌های جگركی پیدا می‌شود. با این اوصاف جگر و دل و قلوه و مخلفاتش جزو غذاهای محبوب خیابانی با قیمت مناسب است که طرفداران زیادی دارد. شلوغ‌ترین دکه‌ها در ایستگاه‌های شکم و راسته غذاهای خیابانی نیز متعلق به همین‌هاست، چون ترکیب بوی دنبه‌ای که روی زغال می‌چکد و خط بویی که راه می‌اندازد آدم سیر را گرسنه می‌کند.

اگر جگر‌خور حرفه‌ای باشید حتما اصطلاح «جور» را شنیده‌اید. جور یعنی جگر، دل، قلوه، خوش‌گوشت و دنبه که قیمت همه یکی است. یعنی یک سیخ جگر و بقیه دوستان جورش در ایستگاه‌های خیابانی که اسم‌های با‌مزه‌ای مثل «جز جیگر، جیگر طلا و جیگر چی» دارند، بین 15 تا 20 هزار تومان است. قیمت یک سیخ جگر‌پیچ، کوبیده‌پیچ و بال و کتف هم بین 25 تا 30 هزار تومان است. البته بعضی از دکه‌های خیابانی آن را بین 30 تا 35 هزار تومان می‌فروشند. همچنین یک سیخ رولت گوشت که ترکیب گوشت با چربی نازک است، 40 هزار تومان فروخته می‌شود.

کدخبر: ۴۹۷۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر