کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۵۵۰
تاریخ خبر:

راز مقاومت قیمت خوراکی‌ها چیست؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | چرا با وجود تورم ۴۰درصدی دی‌ماه و گرانی ۱۲درصدی دلار در شش‌ ماه اخیر قیمت خوراکی‌ها ثابت مانده است؟ ‌ سرعت رشد تورم در آخرین گزارش‌های رسمی ‌به ۳۸درصد رسیده است. همچنین دلار در شش‌ماه گذشته ۱۲درصد رشد کرده و از ۱۲هزار تومان مردادماه، به حدود ۱۳هزار و ۵۰۰تومان رسیده است.

این موارد درحالی اتفاق افتاده که بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت محصولات خوراکی در مدت شش‌ماه گذشته چندان تغییر نکرده و عموما شاهد همان قیمت‌هایی هستیم که در مرداد ماه می‌دیدیم. تازه در این مدت سهمیه‌بندی بنزین می‌توانست با افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل روی گران‌شدن محصولات خوراکی تاثیر بگذارد، اما به هر صورت این اتفاق نیفتاده و شاهد مقاومت خوراکی‌ها در برابر تورم و افزایش قیمت هستیم. دلیل این اتفاق می‌تواند به کشش نداشتن بازار برای افزایش قیمت بیشتر باشد.

شاید رسیدن قیمت‌ها به حداکثر ارقام ممکن، جلوی افسارگسیختگی آنها را گرفته و با وجود اینکه همچنان اقتصادمان به شرایط عادی برنگشته، اما محصولات خوراکی در بازگشت به آرامش پیش‌قدم شده‌اند. در این گزارش قیمت محصولات خوراکی از برنج و روغن تا چای و شکر را در بازار، فروشگاه‌ها و پروتئینی‌ها بررسی کرده‌ایم و در مقایسه آن با شش‌ماه گذشته، شاهد تغییر چندانی نبودیم.

قیمت روز مواد غذایی

*** برنج ایرانی؛ کیلویی ۲۶هزار تومان

برنج درجه یک ایرانی مثل طارم و‌ هاشمی ‌در بسته‌های ۱۰کیلوگرمی ‌با قیمت ۲۵۹هزار تومان فروخته می‌شود. البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج را با تخفیف و حدود ۲۳۳هزار تومان می‌فروشند. با این حساب می‌توان گفت برنج این روزها کیلویی ۲۳ تا ۲۶هزار تومان قیمت دارد. برنج درجه دوی ایرانی در بازار عموما کیلویی ۱۹هزار تومان قیمت دارد. برای مثال بسته‌های ۱۰کیلویی برنج رمضانی در بازار ۱۹۰هزار تومان قیمت دارد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۱۷۰هزار تومان فروخته می‌شود. برنج خارجی این روزها کمتر در بازار دیده می‌شود و عموما کیلویی هشت‌هزار تومان است.

* قیمت شش‌ماه قبل: گران‌ترین برنج ایرانی درجه‌ یک در بازار حدود ۲۴هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت داشت و برنج‌های ایرانی درجه دو، مثل برنج فجر با قیمت ۱۸هزار تومان فروخته می‌شد. آن زمان هر کیلوگرم برنج خارجی هشت‌هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد.

*** روغن؛ بطری‌های متوسط ۱۵هزار تومان

بطری‌های کوچک روغن مایع در بسته‌بندی‌های ۸۱۰گرمی ‌عموما هفت‌هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارد. روغن پخت و پز کمی‌گران‌تر است و حدود هفت‌هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. بطری‌های متوسط ۱٫۸لیتری در بازار ۱۵هزار تومان هستند، البته بعضی برندها روغن متوسطشان را در بسته‌های ۱٫۵لیتری عرضه می‌کنند که عموما ۱۱هزار تا ۱۱هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. در این بین قیمت بسته‌بندی‌های بزرگ سه‌لیتری به ۲۵هزار تومان می‌رسد.

* قیمت شش‌ماه قبل: بسته‌بندی ۱٫۸لیتری روغن مایع در بازار به طور متوسط ۱۶هزار تومان بود و اگر سراغ بطری‌های کوچک ۸۱۰گرمی ‌می‌رفتید، با قیمت حدود هفت‌هزار تومان مواجه می‌شدید.

*** گوشت گاو و گوساله؛ کیلویی ۷۵هزار تومان

قیمت گوشت در شش‌ماه اخیر نه ‌تنها افزایش نداشته، بلکه تا حد قابل توجهی شاهد کاهش قیمت آن هستیم. بسته‌بندی‌های یک‌کیلویی ران گوساله در فروشگاه‌ها با قیمتی حدود ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود. گوشت چرخ‌کرده گوساله بسته‌بندی‌شده، کیلوی ۵۸هزار تومان است و قیمت راسته ممتاز به کیلویی ۸۶هزار تومان می‌رسد. بسته‌بندی یک‌کیلویی گوشت خورشتی گوساله، حدود ۹۰هزار تومان قیمت دارد و ماهیچه ممتاز گوساله با قیمت ۷۹هزار تومان فروخته می‌شود. شقه گوساله در قصابی‌ها کیلویی ۷۵هزار تومان است.

* قیمت شش‌ماه قبل: بسته‌بندی یک‌کیلویی گوشت گوساله بین ۹۰ تا ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شد. ران گوساله کیلویی ۱۱۲هزار تومان بود و گوشت چرخ‌کرده کیلویی ۸۰هزار تومان قیمت داشت.

*** گوشت گوسفند؛ ۸۵هزار تومان

قیمت شقه گوشت گوسفندی در قصابی‌ها این روزها رقمی در‌حدود ۸۵ تا ۱۰۰هزار تومان است. گوشت‌ قرمز بسته‌بندی‌شده در فروشگاه‌ها هم عموما بین ۹۰ تا ۱۱۰هزار تومان قیمت دارد. مثلا ران گوسفندی در فروشگاه‌ها کیلویی ۱۱۲هزار تومان فروخته می‌شود و گوشت آبگوشتی حدود ۸۸هزار تومان قیمت دارد. راسته گوسفندی هم در بسته‌بندی‌های یک‌کیلویی حدود ۹۰هزار تومان است.

* قیمت شش‌ماه قبل: گوشت گوسفند بسته‌بندی با ارز نیمایی در بازار حدود ۹۰هزار تومان فروخته می‌شد، اما قیمت گوشت گوسفندی به طور معمول بین ۱۱۰ تا ۱۳۰هزار تومان بود.

*** گوشت مرغ؛ ۱۵هزار تومان

مرغ کامل در پروتئینی‌ها با قیمتی حدود ۱۴هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود که تغییری نسبت به قیمت‌ها در شش‌ماه گذشته ندارد، اما مرغ‌های بسته‌بندی‌شده در فروشگاه‌ها تا حدودی افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. طوری که بسته‌بندی‌های ۹۰۰گرمی ‌گوشت مرغ در فروشگاه‌ها، عموما بین ۲۱ تا ۲۴هزار تومان قیمت دارند. ران مرغ بی‌پوست ۲۱هزار تومان است و سینه مرغ ۹۰۰گرمی، ‌۲۲هزار و ۷۰۰تومان فروخته می‌شود. از طرف دیگر تخم‌مرغ در شانه‌های ۲۰تایی عموما با قیمتی بین ۱۹ تا ۲۲هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تخم‌مرغ را با تخفیف و ۱۸هزار تومان عرضه می‌کنند.

* قیمت شش‌ماه قبل: هر کیلوگرم مرغ کامل در پروتئینی‌ها با قیمتی در حدود ۱۳ تا ۱۵هزار تومان فروخته می‌شد و هر بسته ۹۰۰گرمی ‌مرغ بسته‌بندی‌شده در فروشگاه‌ها، حدود ۱۷هزار تومان قیمت داشت. تخم‌مرغ آن زمان در هر شانه ۲۰تایی، حداکثر ۱۸هزار تومان فروخته می‌شد.

*** شیر؛ پنج‌ هزار تومان

هر بطری شیر در بطری‌های یک‌لیتری عموما با قیمتی حدود پنج‌هزار تومان فروخته می‌شود. بعضی برندها بطری‌های یک‌لیتری را چهار‌هزار و ۹۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. کره‌ هم مثل شیر تغییر چندانی نسبت به شش‌ماه قبل پیدا نکرده است. طوری که قالب‌های ۱۰۰گرمی‌ کره، عموما با قیمت چهار‌هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. کره ۵۰گرمی ‌دو‌هزار و ۳۰۰تومان است و کره ۲۵گرمی‌ هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارد. قالب‌های بزرگ‌تر کره ۲۵۰گرمی ‌در بازار ۱۱هزار و ۲۵۰تومان است. پنیرهای قالبی در بسته‌بندی‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰گرمی‌ در فروشگاه‌ها با توجه به برندهای مختلفی که دارد، بین هفت تا هشت‌هزار تومان فروخته می‌شود. البته پنیرهای چرب‌تر کمی‌ گران‌تر هستند و قیمتشان به ۹هزار تومان هم می‌رسد.

* قیمت شش‌ماه قبل: هر بطری یک‌لیتری شیر پاستوریزه در بازار عموما چهار‌هزار و ۹۰۰تومان بود. قالب‌های ۴۰۰گرمی‌ پنیر بین هشت‌هزار و ۵۰۰ تا ۱۰هزار تومان فروخته می‌شد. بسته‌های ۱۰۰گرمی‌ کره عموما چهار‌هزار و ۵۰۰تومان قیمت می‌خوردند و ماست دبه‌ای دوکیلویی بین ۱۸ تا ۲۱هزار تومان عرضه می‌شد.

*** پیاز و گوجه؛ حدود شش‌هزار تومان

صیفی‌جات در بازار این‌ روزها عموما با قیمت شش تا هفت‌هزار تومان فروخته می‌شود. خیار دست‌چین کیلویی هفت‌هزار تومان است و خیار سالادی با قیمتی حدود پنج‌هزار و ۵۰۰تومان عرضه می‌شود. گوجه‌های بوته‌ای درجه یک در بازار دست کم شش‌هزار تومان قیمت دارند. البته نرخ گوجه‌های گلخانه‌ای به کیلویی ۱۲هزار تومان می‌رسد. پیاز این روزها کیلویی حدود سه‌هزار و ۵۰۰ تا چهار‌هزار تومان فروخته می‌شود. سیب‌زمینی کمی‌ گران‌تر است و حدود کیلویی هشت‌هزار تومان قیمت دارد. البته سیب‌زمینی‌های درجه دو با قیمت پایین‌تر و در حد چهار‌هزار تومان در بازار پیدا می‌شود. مقایسه قیمت‌ها با شش‌ماه پیش نشان می‌دهد، چندان تفاوتی در قیمت صیفی‌جات شاهد نبوده‌ایم.

* قیمت شش‌ماه قبل: قیمت گوجه درجه‌یک دست‌چین در بازار حدود هفت‌هزار تومان، پیاز چهار‌هزار تومان و سیب‌زمینی درجه ‌یک حدود هشت‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت داشت. خیار بسته به کیفیت آن بین پنج تا هفت‌هزار تومان فروخته می‌شد.

*** ماکارونی؛ چهار‌هزار تومان

ماکارونی رشته‌ای در بسته‌های ۵۰۰گرمی ‌با قیمت حدود چهار‌هزار تومان فروخته می‌شود و برندهای مختلف تفاوت قیمت چندانی ندارند. البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن را با تخفیف و سه‌هزار و ۴۰۰تومان می‌فروشند. ماکارونی ۷۰۰گرمی ‌هم این روزها حدود پنج‌هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد. از طرف دیگر ماکارونی‌های فرمی ‌در بسته‌های ۵۰۰گرمی‌ چهار‌هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شوند. مقایسه قیمت‌ها با شش‌ماه قبل نشان می‌دهد، ماکارونی جزو معدود محصولات خوراکی است که در این مدت افزایش قیمت پیدا کرده است.

* قیمت شش‌ماه قبل: ماکارونی رشته‌ای در بسته‌بندی‌های ۵۰۰گرمی‌ حدود دو‌هزار تومان بود و بسته‌های متوسط ۷۰۰گرمی ‌سه‌هزار و ۱۰۰تومان قیمت داشت. ماکارونی‌های فرمی‌ در بسته‌هایی ۵۰۰گرمی ‌سه‌هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شد.

*** قند و شکر؛ پنج تا هشت‌هزار تومان

دوران سلطنت شکر در بازار به آخر رسیده. شکر سفید در بسته‌های ۹۰۰گرمی‌ با قیمتی حدود پنج‌هزار و ۴۰۰تومان فروخته می‌شود که کاهش چشمگیری نسبت به شش‌ماه قبل دارد. باید توجه داشته باشید که شکر باز و فله‌ای در بازار با قیمت کیلویی پنج‌هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین قند شکسته درجه‌ یک در بسته‌بندی‌های یک‌کیلویی ۱۱هزار تومان است. بسته‌های بزرگتر ارزان‌تر تمام می‌شوند. برای مثال بسته پنج‌کیلویی قند شکسته، ۳۸هزار تومان است که می‌افتد کیلویی هفت‌هزار و ۶۰۰تومان.

* قیمت شش‌ماه قبل: قند شکسته در بازار حدود ۱۰ تا ۱۵هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شد و شکر عموما کیلویی ۱۰هزار تومان بود. بعضا فروشگاه‌ها شکر را با قیمت مصوب چهار‌هزار و ۵۰۰تومان می‌فروختند.

*** چای؛ کیلویی ۱۱۰هزار تومان

چای سیاه در بسته‌های ۵۰۰گرمی ‌۳۳هزار تومان فروخته می‌شود و بسته‌های کوچکتر ۱۰۰گرمی ‌در بازار ۱۵هزار تومان قیمت دارد. این موارد نشان می‌دهد اگر چای را در بسته‌بندی‌های بزرگ‌تر بخرید تا حد زیادی به‌صرفه‌تر خواهد بود. چراکه چای ۱۰۰گرمی ‌کیلویی ۱۵۰هزار تومان قیمت دارد، اما نرخ چای ۵۰۰گرمی ‌به کیلویی ۶۶هزار تومان می‌رسد. چای ایرانی گران‌تر است و در بازار کیلویی ۱۱۰هزار تومان فروخته می‌شود. چای از معدود محصولات خوراکی است که در شش‌ماه گذشته شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم.

* قیمت شش‌ماه قبل: بسته‌های ۵۰۰گرمی ‌چای قرمز یا همان چای ساده بین ۳۰ تا ۴۰هزار تومان قیمت داشت. همچنین بسته ۵۰۰گرمی‌ چای ایرانی در فروشگاه‌ها ۴۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد.

کدخبر: ۳۰۷۵۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر