کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۶۶۴
تاریخ خبر:

راه‌حل‌‌ فوری برای پایان دعواهای مالک و مستاجری

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | پاسخ‌های اتحادیه مشاوران املاک به سوالات و شکایت‌های مرسوم در قراردادهای اجاره.

قوانین قراردادهای مالک و مستاجر

مالک و مستاجر گاهی به اختلاف می‌خورند؛ سایت اتحادیه صنف مشاوران املاک بعضی از آنها را به‌عنوان سوالات متداول جمع‌‌آوری کرده و به‌ آنها پاسخ داده است.

*** تخلیه زودتر از موعد مستاجر و سوءاستفاده صاحبخانه

مدت اجاره‌نامه من سه‌ ماه دیگر تمام می‌شود و بنا به دلایلی سه‌ماه زودتر مجبور به تخلیه هستم. این موضوع را من دوماه قبل به صاحبخانه خبر دادم تا برای خانه‌اش مستاجر پیدا کند. اما متاسفانه حالا که مستاجر جدید پیدا شده، صاحبخانه می‌گوید من باید حق کمیسیون بنگاه برای یافتن مستاجر جدید را بدهم. من فکر می‌کنم پرداخت کمیسیون پیداکردن مستاجر جدید به عهده صاحبخانه است. این‌طور نیست؟ اگر من باید پرداخت کنم، این مبلغ چه مقدار خواهد بود؟

* پاسخ: ابتدا باید دید در متن قرارداد شما و مالک چه تعهداتی برای یکدیگر قائل شده‌اید. اگر شرایطی برای فسخ قبل از انقضای اجاره‌نامه تعیین شده باشد باید طبق همان شرایط عمل کرد. در غیر این‌صورت از قانون مالک و مستاجر استفاده کرده و به شورای حل اختلاف محل ملک شکایت کنید.

*** مستاجر و موجر در غیاب بنگاه روی خانه توافق کرده‌اند

من و صاحبخانه با همدیگر قوم و خویش هستیم. برای همین نه من برای پیدا کردن خانه به بنگاه مراجعه کردم و نه صاحبخانه برای یافتن مستاجر از بنگاه کمک گرفت. ولی قاعدتا براساس قانون، برای نوشتن قولنامه اجاره به بنگاه املاک مراجعه کردیم. بنابراین بنگاه برای ما هیچ کاری جز نوشتن قرارداد نکرد و فقط قرار شد برای قرارداد ما کد رهگیری بگیرد و به ما اعلام کند. ما به مشاور املاک چقدر باید کمیسیون بدهیم؟

* پاسخ: کلیه مشاوران املاک باید بدانند اگر طرفین معامله، خود یکدیگر را پیدا و مراجعه کنند، دفاتر املاک باید یک تعهد از دوطرف مبنی بر اینکه چنانچه دفاتر املاکی مدعی شد که برای مستاجر و موجر آن خانه را او با یکدیگر آشنا کرده، خود طرفین باید رضایت شاکی یعنی مشاور املاک را کسب کنند. اما اگر هیچ مشاور املاکی در این‌باره مدعی نبود، طرفین قرارداد باید بر سر پرداخت حق‌التحریر به مشاور املاکی که قرارداد را می‌نویسد توافق کنند.

*** یکی از امکانات آپارتمان به مستاجر تحویل داده نشد

من یک دستگاه آپارتمان اجاره داده‌ام که در اجاره‌نامه قید شده که این آپارتمان تلفن دارد. من خط تلفن را خریدم اما مخابرات هنوز خط تلفن را وصل نکرده است. من برای عادلانه و منصفانه‌ شدن قرارداد، چه مقدار از مبلغ اجاره را باید کم کنم؟ در حال حاضر دوماه از اجاره گذشته و احتمالاً خط تلفن تا چندماه دیگر هم وصل نخواهد شد.

* پاسخ: این مشکل ساده با توافق طرفین قابل حل است. این روزها مبلغ یک خط تلفن ثابت چندان زیاد نیست ولی اگر قرار به اجرای عدالت باشد، باید به اندازه مبلغ یک خط تلفن در آن منطقه از مبلغ اجاره کم شود. چنانچه به توافقی نرسیدید و از آنجایی که شورای حل اختلاف به مشکلات موجر و مستاجر رسیدگی می‌کند، می‌توانید به شورای حل اختلاف محل مراجعه کنید.

*** کمیسیون را به کدام‌یک از مشاوران املاک بدهم؟

من قرارداد خرید ملکی را در یک بنگاه مشاوره املاک ، امضا کردم و صاحب آن خانه شدم. اما چون پولم کم بود، آن خانه را در یک بنگاه املاک دیگر اجاره دادم. مشاور اول می‌گوید، باید کمیسیون اجاره را که برعهده من است به او بدهم و مشاور دوم می‌گوید، چنین چیزی نیست و کمیسیون را کامل باید به او بدهم. لطفا بگویید حق با کدام‌یک است؟

* پاسخ: کمیسیون بین مشاور املاکی که ملک را نشان داده و مشاور املاکی که قرارداد را تنظیم کرده، تقسیم می‌شود. اما اگر آن‌ دو مشاور املاک ، توافق نکنند باید به کمیسیون حل اختلاف اتحادیه منطقه مراجعه شود.

* برای قرارداد اجاره دوساله چقدر کمیسیون بدهم؟

لطفا میزان کمیسیون قانونی در قراردادهای اجاره دو یا سه‌ساله را اعلام کنید. علاوه بر این، کمیسیون بنگاه، شهر به شهر فرق می‌کند؟

* پاسخ: هر شهرستان کمیسیون مربوط به خود را دارد و با شهرستان دیگر متفاوت است. لازم به توضیح است اگر قرارداد اجاره دو یا سه‌ساله تنظیم شود همان کمیسیون قرارداد اجاره یک‌ساله دریافت خواهد شد.

*** پکیج آپارتمان خراب شده؛ پولش را چه کسی بدهد؟

پکیج آپارتمانی که اجاره کرده و در آن زندگی می‌کنیم، کلا خراب شده است. هر چقدر به مالک می‌گوییم که برای تعمیر آن اقدام کند، پاسخ می‌شنویم که هزینه تعمیر پکیج بر عهده خودتان است. با توجه به اینکه گرمایش ساختمان و آب گرم برای استحمام توسط پکیج تامین می‌شود، آیا ما مستاجران آن خانه، می‌توانیم قرارداد را فسخ کنیم؟

* پاسخ: قانون تملک آپارتمان می‌گوید، تعمیرات جزیی بر عهده مستاجر و تعمیرات کلی بر عهده مالک است. ولی اگر مالکی، ملک را با گرمایش و سرمایشی که تعهد کرده، به‌صورت ناقص یا خراب تحویل دهد می‌تواند دلیلی برای فسخ قرارداد باشد.

کدخبر: ۳۱۰۶۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر