کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۲۱۲
تاریخ خبر:

قهرمان ملی در محاصره مدعیان سرسخت

روزنامه هفت صبح | برنامه مسابقات سال ۲۰۲۲ را که نگاه می‌کنیم، می‌فهمیم سالی پر از کشتی‌های هیجان‌انگیز در انتظارمان است؛ یکی مسابقات قهرمانی آسیا، دیگری بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی اما هیجان برای ما از همین الان شروع شده است، چون همزمان با اعلام حضور ستاره تیم ملی کشتی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی صفی از چهره‌ها برای مسابقه با او تشکیل شده که هر کدام از آنها رویای شکست دادن او و گرفتن جایش را دارند.

حتی در این بین کسانی برای رقابت با حسن یزدانی دیده می‌شوند و اعلام آمادگی می‌کنند که مدت‌هاست خبری از آنها در مسابقات جهانی نبوده اما حالا سودای چنین رقابتی و رویای پیروزی در آن انگیزه قوی بازگشت آنها شده است یا شاهد تغییر وزن بعضی از کشتی‌گیرهای معروف برای قرار گرفتن در مقابل حسن یزدانی هستیم. برای همین هم در حالی‌که در سال‌های گذشته یزدانی با چالش چندان جدی‌ای برای تصاحب دوبنده تیم ملی مواجه نبوده، به‌نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۲ شرایط برای او کمی دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد بود و این سوال برای بعضی‌ها وجود دارد که آیا ممکن است پدیده‌ای تازه یا یک قهرمان قدیمی، اتفاق دور از انتظاری رقم بزند؟

به قانون احترام می‌گذارم
قبل از مرور رقبای جدی حسن یزدانی در انتخابی تیم ملی بد نیست به حاشیه‌های حضور او نگاه کنیم. با توجه به چرخه‌ای که فدراسیون کشتی تعریف کرده، مدعیان در همه اوزان به‌تدریج مشخص می‌شوند. از مسابقات قهرمانی کشور بگیر تا انتخابی جام جهانی و در نهایت خود جام تختی که نفرات برتر آن در چرخه قرار گرفته و مدعی تصاحب دوبنده تیم ملی می‌شوند. این در شرایطی است که با توجه به فاصله کم دو رویداد بازی‌های آسیایی هانگژو و جهانی بلگراد، این احتمال وجود دارد که تیم ملی در وزن المپیکی ۸۶ کیلوگرم یعنی همان وزن حسن یزدانی دو ملی‌پوش در سال ۲۰۲۲ داشته باشد.

برای همین هم در کنار حسن یزدانی، یک مدعی دیگر در این وزن شانس حضور در مسابقات رسمی سال جاری میلادی را خواهد داشت. همانطور که می‌بینید برای همه، حضور حسن یزدانی در تیم ملی قطعی است و خیلی‌ها به شرکت کردن او در رقابت‌های انتخابی تیم ملی انتقاد دارند اما او اعلام کرده که به قانون احترام می‌گذارد. یزدانی همین چند روز پیش گفته: «من کارشناسی نمی‌کنم. کشتی‌گیرم و تابع قانون. هر تصمیمی بگیرند به‌عنوان عضو کوچک اطاعت می‌کنم چون وظیفه من کشتی گرفتن است… این چرخه دست و پا شکسته در سال‌های گذشته هم انجام می‌شد و معتقدم چرخه اعلام شده کاملا به کشتی کشور کمک می‌کند. مربی و سرمربی در انتخاب کشتی‌گیر نقش ندارند و خود کشتی‌گیر باید حقش را وسط تشک بگیرد.»

حالا باید دید که در وزن حسن یزدانی چه کسانی هستند که می‌خواهند به قول او حقشان را وسط تشک بگیرند؟ در این وزن آزادکاران معروفی مثل عزت‌الله اکبری (نایب قهرمان جهان)، علیرضا کریمی (نایب قهرمان جهان) و کامران قاسمپور (قهرمان جهان) از رقبای جدی حسن یزدانی محسوب می‌شوند.

علیرضا کریمی؛ بازگشت به ۸۶ کیلو با طلا
مسابقات انتخابی کشتی آزاد جام تختی به‌عنوان دومین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی در شرایطی ۱۱ اسفند در ۵ وزن به انجام رسید که علیرضا کریمی نایب قهرمان جهان در وزن ۸۶ کیلوگرم روی تشک رفته و با شکست هادی وفایی‌پور به سهمیه جام تختی رسید. این کشتی‌گیر که بعد از کسب نقره جهان در نورسلطان با افت مواجه شده و در مسابقات اخیر نیز غیبت داشت، در نهایت با بازگشت به وزن سابقش به عرصه رقابت برگشته

و اینطور که پیداست قصد دارد در وزن ۸۶ کیلوگرم شانس خود را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی امتحان کند. کریمی قبلا هم سابقه کشتی گرفتن با حسن یزدانی را در کارنامه داشته، اما چند سالی در وزن ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم به رقابت می‌پرداخت و صاحب مدال‌های نقره و برنز جهان هم شد. حالا به‌نظر می‌رسد که علیرضا کریمی که طلا و نقره ۹۲ کیلوگرم دنیا را در کارنامه دارد، با قهرمانی در انتخابی جام جهانی برای تصاحب دوبنده تیم ملی در وزن ۸۶ کیلو دورخیز کرده است.

عزت‌الله اکبری؛ خواب مسابقه با یزدانی
عزت‌الله اکبری، نایب قهرمان کشتی آزاد جهان هم یکی از کسانی است که در صف مسابقه با یزدانی ایستاده. او قبلا اعلام کرده بود که به دلیل مشکلاتی که در زمینه اشتغال و درآمد دارد، دیگر نمی‌خواهد کشتی بگیرد و خداحافظی کرده اما حالا می‌گوید با استخدام در اداره منابع طبیعی قائمشهر مشکل اشتغالش حل شده و خودش را به ۸۶ کیلوگرم رسانده تا با یزدانی کشتی بگیرد. عزت‌الله قبلا در ۹۲ کیلوگرم کشتی می‌گرفت.

نایب قهرمان سابق جهان در مصاحبه تازه خود در جواب اینکه خیلی‌ها به ۹۲ کیلو رفته‌اند که در مقابل یزدانی قرار نگیرند، پس او چرا وزن کم کرده که در این وزن قرار بگیرد؟ گفته: «من به کسی کاری ندارم. قرار نیست اگر در یک وزن یکی قهرمان جهان و المپیک شد، باقی نفرات به وزن دیگر بروند. من تلاشم را می‌کنم و انگیزه زیادی هم دارم. هر شب به مرحله نهایی انتخابی تیم ملی و کشتی گرفتن با حسن یزدانی فکر می‌کنم که باید او را ببرم. برای رسیدن به این مهم هم انگیزه‌های خوبی دارم.»

قاسمپور؛ مدعی‌تر از قبل
تا پیش از المپیک توکیو، کامران قاسمپور در وزن ۸۶ کیلوگرم با حسن یزدانی در رقابت بود که هرگز فرصت حضور در مسابقات جهانی و المپیک را پیدا نکرد تا اینکه تصمیم گرفت به وزن بالاتر برود و با درخشش در جهانی ۲۰۲۱ نروژ، صاحب مدال طلای جهان شد. با توجه به اینکه ۹۲ کیلو یک وزن المپیکی محسوب نمی‌شود و در بازی‌های آسیایی نیز حضور ندارد، قاسمپور ممکن است برای سال جدید بار دیگر تصمیم به تغییر وزن بگیرد؛ اگرچه این تصمیم او با توجه به چرخه انتخابی شاید با مقاومت‌هایی نیز مواجه شود.

به‌هر‌حال اگر قاسمپور بخواهد در ۸۶ کیلو کشتی بگیرد، بدون‌شک خیلی باتجربه‌تر و مدعی‌تر از قبل برابر حسن یزدانی روی تشک می‌رود. کامران قاسمپور بعد از چند بار شکست مقابل یزدانی، طلای ۹۲ کیلوی جهان را کسب کرد، اما برای حضور در المپیک و بازی‌های آسیایی مجبور است به ۸۶ کیلو بازگردد.

احتمال تولد پدیده
اکبری و قاسمپور دو کشتی‌گیر شناخته شده و با‌سابقه‌ای هستند که قرار است در برابر یزدانی
قرار‌ بگیرند اما او مواجهه‌ای با دو پدیده هم خواهد داشت؛ احمد بذری قهرمان آسیا و امیرحسین فیروزپور قهرمان جوانان جهان از دیگر مدعیان وزن ۸۶ کیلوگرم به حساب می‌آیند که می‌توانند دردسرهایی را برای نفرات نامدار و مدعی این وزن ایجاد کنند. نباید این دو کشتی‌گیر جوان را هم از لیست مدعیان وزن ۸۶ کیلو خط زد؛ وزنی که در سال ۲۰۲۲ حسابی شلوغ و جذاب خواهد بود.

کدخبر: ۴۴۵۲۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر