کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۷۲۱
تاریخ خبر:

قهرمانان کوچک آتش‌سوزی زاگرس

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | «ریزعلی‌‌های امروز ایران اهل روستای کوه‌بُرد دهدشت. امروز وقتی آتش‌سوزی بادام‌ها و مراتع اطراف روستا شروع شد، پیراهن‌شان را درآوردند و خیس‌شان کردند و به جنگ شعله‌ها رفتند و جلویش را گرفتند، خودشان می‌گویند تا نیروهای کمکی و منابع طبیعی برسند کاری که از دست‌شان برمی‌آمد همین بود.»

این توئیت «صدرا محقق» روزنامه‌نگار اجتماعی است که روز گذشته بسیار دیده شده و مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. چهار کودک ۱۰ و ۱۱ ساله زمانی که می‌بینند مراتع گوسفندهایشان در حال آتش گرفتن است، با غیرت و تعصب؛ پیراهن‌هایش را در می‌آورند و شروع به خاموش کردن آتش می‌کنند. «امیرحسین»، «مهرشاد»، «حمیدرضا» و «مسعود»… آن‌ها چهار قهرمان کوچک روستای خود هستند. چهار قهرمانی که یاد گرفته‌اند که برای آرمان‌هایشان بجنگند و از جان مایه بگذارند…

*** روایت پدر یکی از قهرمانان
«خادم نسب» پدر یکی از این پسرها به هفت صبح می‌گوید: «در اینجا هوا گرم است و ظهرها به ۴۳ درجه نیز می‌رسد. اینجا زمین‌ها جنگلی نیست و به عنوان مرتع برای گوسفندان‌مان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پسرم رفته بود در روستا که به پدر و مادرم سر بزند. ناگهان خبر می‌رسد که مرتع‌ها آتش گرفته و در حال سوختن است.

در همان زمان فورا به منابع طبیعی زنگ می‌زنند. تا ماموران منابع طبیعی از راه برسند، فرزندم و برادرزاده‌ام و دو نفر از دوستانشان به صورت خودجوش به مراتع می‌روند و لباس‌هایشان را در می‌آورند و روی آن‌ها آب می‌ریزند. سپس لباس‌هایشان را به روی آتش می‌اندازند تا از گسترش آن‌‌جلوگیری شود.»

*** روایت منابع طبیعی
درباره این ماجرا «کیوان ضرغامی» رئیس روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه به هفت صبح می‌گوید: «روستای کوه‌برد در حدود ۱۵۰۰ هکتار وسعت دارد که در آن درخت کنارک قرار دارد و به عنوان مرتع برای گوسفندان استفاده می‌شود. در واقع اهمیت این منطقه برای امرار معاش اهالی است که گوسفندان و دام‌های خود را به این مناطق می‌برند تا تغذیه کنند. در رابطه با این حادثه در زمانی که از موضوع مطلع شدیم، سریعا نیروهای خود را به منطقه رساندیم و به خاموش کردن آتش کمک کردیم.

البته در این میان به برخی از قسمت‌های مراتع آسیب‌های جدی وارد شد که به دنبال جبران آن هستیم. در زمانی که به منطقه رفتیم، این کودکان را دیدیم که مشغول خاموش کردن آتش هستند.امیرحسین خادم نسب متولد ۸۵، مهرشاد دلنواز متولد ۸۶، حمیدرضا خادم نسب ۸۹ و مسعود دلنواز ۱۱ساله. البته باید یک نکته را بگوییم که همواره توصیه کرده‌ایم در موارد اینچنینی افرادی که آموزش خاموش کردن آتش ندیده‌اند به هیچ عنوان وارد عمل نشوند.

چون ممکن است هم به خودشان آسیب بزنند و هم آتش‌سوزی را گسترش دهند. از لحاظ بُعد انسانی اما کار این چهار پسر بسیار ارزشمند است و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم اما اکیدا توصیه می‌کنیم که در آتش‌سوزی‌ها تا رسیدن افراد متخصص از نزدیک شدن به شعله‌های آتش خودداری کنید؛ چه افراد کودک و چه افراد جوان. چه مرد و چه زن.»

کدخبر: ۳۴۰۷۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر