کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۹۷۰
تاریخ خبر:

قطعه و مواد اولیه چند درصد قیمت خودرو را تشکیل می‌دهند؟

مواد اولیه و قطعات بین بین ۵۵ تا ۶۰ درصد بهای تمام شده خودرو را تشکیل می دهد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرانلاین افزود: به این ترتیب ۴۰ تا ۴۵ درصد باقیمانده قیمت را بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل، بازاریابی، خدمات پس از فروش و … تشکیل می‌دهد و این خود نشان می‌دهد سهم اقلامی جز مواد اولیه و قطعات در تعیین قیمت تمام شده چقدر بالاست.

او اضافه کرد: به این ترتیب با اصلاح ساختاری می توان هزینه‌های جانبی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و صنعت خوردوسازی در ایران چاره‌ای جز پیمودن این راه ندارد.

او با اشاره به اینکه حجم واردات قطعه به ایران نشان دهنده بالا بودن وابستگی صنعت خودرو به واردات است، ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات یدکی از ایران خارج شده است، این به چه معناست؟ نشان دهنده این است که این قطعات در خطوط تولید مصرف می شود نه در قالب و جایگاه لوازم یدکی چرا که مصرف واقعی ایران در حوزه لوازم یدکی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت خودرو در سال جاری نیز دستخوش افزایش خواهد شد یا خیر؟ گفت: به نظر من خرید خودرو دیگر اولویت مصرف کننده واقعی نیست و وقتی مصرف کننده واقعی از میدان خارج شود، کسی در بازار نیست که سرمایه گذار با تکیه بر حضورش بتواند خودرو خریداری کند.

وی گفت: من معتقدم قیمت خودرو میل به افزایش دارد اما متاسفانه دیگر قدرتی برای خرید خودروها نیست و قیمت ها به وضعیتی رسیده است که مشتری توان انتخاب آن را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تورم در سال جاری نیز روندی افزایشی را طی خواهد کرد، گفت: ما در فضایی انتزاعی نمی‌توانیم در خصوص میزان رشد تورم صحبت کنیم چرا که میزان رشد تورم در گرو وضعیت ارزی و میزان تنگ تر شدن حلقه تحریم علیه ایران است.

کدخبر: ۲۵۴۹۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر