کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۸۲۳
تاریخ خبر:

قطعه «هوای تو» سالار؛ از پارک‌وی تا مطهری!

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | بالاخره بعد از سه هفته متمادی که از قطعات جدید سالار عقیلی خبری نبود و جامعه‌ای را نگران خود کرده بود، این هفته قطعه «هوای تو» از این خواننده فعال کشورمان روی سایت‌های دانلود موسیقی قرار گرفت. آهنگ جدید سالار عقیلی در دسته کارهای پاپ سنتی قرار می‌گیرد و انصافا هم برای دوستداران آهنگ‌هایی که فاز گرامافونی دارند آهنگ بدی برای گوش دادن نیست.

تنها مشکل در آهنگ‌هایی از این قبیل این است که هنوز که هنوز است پیش‌درآمدهایی حوصله‌سربر دارند. دوستانی که در بخش موسیقی ایرانی این مرز و بوم مشغولند، عمدتا و همچنان علاقه‌مندند در عصر تکنولوژی و سرعت بیست، سی دقیقه اول قطعاتشان را همین‌جوری بی‌هدف برای خودشان بزنند تا گرم شوند. مثلا در همین قطعه «هوای تو» سالار عقیلی زمان قطعه۶:۴۹ ثانیه است و سالار تازه بعد از یک دقیقه و ۳۵ ثانیه خیلی خرامان‌خرامان وارد آهنگ می‌شود؛

یعنی مثلا اگر اتوبان مدرس خلوت باشد و شما هم با ماشین در آن رانندگی کنید، اگر با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت برانید و از پارک‌وی آهنگ را پلی کنید، به مطهری که برسید تازه سالار شروع به خواندن می‌کند. باور کنید در جهان هنوز دو دسته هستند که عمدتا آهنگ‌هایشان بالای ۶ دقیقه است؛ یکی قطعات متال و دیگری قطعات سنتی ایرانی!

به نقل از روابط‌عمومی دفتر موسیقی، دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرف هفته گذشته مجوز ۵۹ آلبوم و تک‌آهنگ را صادر کرد. این آثار شامل پنج آلبوم موسیقی در ژانرهای سنتی (یک آلبوم) و پاپ (چهار آلبوم) و ۵۴ تک‌آهنگ در ژانرهای سنتی (دو قطعه)، پاپ (۴۳ قطعه) و تلفیقی (۹ قطعه) هستند.

این خبر را آوردم که خاطره‌ای را نقل کنم. یک‌بار وقتی با یکی از مدیران دفتر موسیقی وزارت ارشاد که تقریبا سالی یک‌بار هم عوض می‌شوند مصاحبه‌ای داشتم و وقتی از طرز کار دفتر موسیقی انتقاد کردم، جواب داد که در دوره من فلان تعداد آلبوم و تک قطعه مجوز گرفتند که بی‌سابقه بوده. رقمی که برای تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته‌شده به کار برد چیزی حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ قطعه بود.

در همان سال تقریبا در بخش پاپ چیزی حدود دو، سه آهنگ هیت داشتیم که آنها هم ماندگاری در موسیقی نداشتند و صرفا مارکتی بودند. وقتی به آن مدیر عزیز گفتم آیا تعداد بالا می‌تواند ضامن کیفیت شود، او گفت ما مسئول این چیزها نیستیم و فقط مرجعی برای اخذ مجوزیم. با ذکر این مثال خواستم بدانید که برای بعضی از مدیران کیفیت مطرح نیست.

آنها فقط می‌خواهند در آخر عدد اعلام کنند. در همین ۵۴ قطعه‌ای که در هفته گذشته مجوز گرفته و احتمالا در هفته‌های آینده هم خردخرد به مارکت می‌آیند توجه کنید که چه تعدادش قرار است مخاطب خوبی پیدا کند. تازه باور کنید از این ۵۴ قطعه حداقل ۳۰ تای آنها برای سالار عقیلی است!

از قرار معلوم سایت‌های شرط‌بندی پایشان به مارکت موسیقی باز شده، چراکه از قرار معلوم روی کاور آهنگ بعضی از خوانندگان لوگو و لینک سایت‌های شرط‌بندی خورده و حتی خبرها از این حکایت دارند که بعضی از آنها قرار مدارهایی هم در ترکیه برای ادامه فعالیتشان گذاشتند. کسادی بازار موسیقی در روزهای کرونا و وضعیت بد اقتصادی باعث شده تا سایت‌های قارچ‌گونه بت سرو‌کله‌شان در مارکت مجاز هم پیدا شود.

به همین منظور دفتر موسیقی در نامه‌ای از محسن رجب‌پور (مدیر مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری) خواسته ممنوعیت هرگونه تبلیغ و خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی به سایت‌های شرط‌بندی را به اطلاع دیگر اعضا برساند. در این نامه آمده است که با متخلفان برخورد جدی خواهد شد. خیلی خوب است که دفتر موسیقی درباره این موضع پیگیر است.

اما واقعا این برخورد جدی یعنی همان ممنوع‌الکاری؟ یعنی بعد از اینکه طرف رفت و بست و تبلیغ کرد و پولش را گرفت تازه می‌گویند برخورد جدی می‌کنیم! سایت‌های شرط‌بندی عملا به آفتی برای تمام حوزه‌ها تبدیل شده‌اند و دلیلش هم نبود پول در همه حوزه‌های فرهنگی، هنری و … است. جایی که خواننده می‌نشیند و دو دوتا چهارتا می‌کند و می‌بیند کنسرت‌ها که تعطیل شده و حق کپی‌رایت هم که اصلا بی‌خیال؛ یعنی عملا هیچ پولی به غیر از تبلیغ نمی‌ماند و چه پولی درشت‌تر از سایت‌های شرط‌بندی؟ باز جای شکرش باقی است که سالار عقیلی از این هنرمندها نیست.

کدخبر: ۳۵۰۸۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر