کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۳۱۵
تاریخ خبر:

قرن‌ پانزدهم ‌چه‌ موقع از ‌راه می‌رسد؟

روزنامه هفت صبح | ‌بحث تاریخ و اینکه یک دهه کی تمام می‌شود و یک قرن سال آخرش کی است از آن بحث‌های گیج‌کننده است که در آن نگاه علمی به شکل کامل در تضاد با نگاه عامیانه قرار می‌گیرد. طبق اطلاعیه دانشگاه تهران،‌ قرن چهاردهم شمسی در ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ تمام می‌شود؛ یعنی یک‌سال بعد. طبق این نظریه، قرن بیستم در ژانویه ۲۰۰۱ تمام شده است و هزاره سوم به‌جای آغاز سال ۲۰۰۰ از ۲۰۰۱ شروع می‌شود.

خب این نگاه تمام جادوی اعداد را برهم می‌ریزد. اینکه مثلا در آن شور و اشتیاق تحویل سال ۲۰۰۰ کسی پیدایش می‌شد و به دوستان می‌گفت شلوغ نکنید، این ادامه قرن و هزاره قبلی است. در خانه یک مجموعه ۱۰ جلدی دارم از عکس‌های منتخب گتی ایمیجز از قرن بیستم. عکس‌هایی که از ۱۹۰۰ شروع می‌شوند و در سال ۱۹۹۹ تمام می‌شوند؛ در ۱۰ جلد و هرکدام یک دهه.

مجموعه کتاب‌های مجله دیلی‌تلگراف هم هست که از دهه ۶۰ تا پایان دهه اول هزاره سوم رویداد‌ها را مصور کرده است و باز هم تقسیم تاریخی‌شان همین‌گونه است؛ یعنی دهه ۸۰ از سال ۱۹۸۰ شروع و تا سال ۱۹۸۹ به طول انجامیده. درحالی‌که با مقیاس ریاضیدانان و تاریخ‌دانان باید از سال ۱۹۸۱ شروع و تا سال ۱۹۹۰ به طول انجامیده باشد.

در سایت سینمایی They shoot pictures در بخشی به بهترین‌های قرن بیست‌ویکم پرداخته که فیلم‌های سال ۲۰۰۰ را نیز در فهرست دارند و حتی فیلم «در حال‌وهوای عشق» ساخته وونگ کاروای در سال ۲۰۰۰ به عنوان فیلم برگزیده قرن بیست‌ویکم معرفی شده است.

می‌بینید. ما به عقاید اعضای دانشمند دانشگاه تهران و بقیه عالمان تقویم و تاریخ احترام می‌گذاریم، اما جادوی اعداد و ارقام با این محاسبات خشک ریاضی بر باد می‌رود. بگذارید ما ورود به سال ۱۴۰۰ را به عنوان قرن پانزدهم شمسی در نظر بگیریم. کوتاه بیایید دیگر.

کدخبر: ۳۷۵۳۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر