کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۹۱۶
تاریخ خبر:

قرنطینه هوشمند دقیقا چیست؟

روزنامه هفت صبح| ‌ با اینکه قطعی شده که با گسترش واکسیناسیون قرار است پروژه قرنطینه هوشمند کلید بخورد اما هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از اینکه این پروژه چیست و شامل چه محدودیت‌ها و جزئیاتی می‌شود نیامده است. ناچارا مجبور شدیم که حرف‌های مسئولان در چند روز گذشته را کنار یکدیگر بگذاریم تا تصویری از این قرنطینه هوشمند به دست بیاوریم. البته فعلا قرار است این قرنطینه از دو هفته دیگر در قزوین شروع شود و بعد از آن به صورت سراسری در سطح کشور به اجرا برسد ولی تا همین جای کار این اطلاعات را از قرنطینه هوشمند و جایگزین کردن آن با محدودیت‌های کرونایی به دست آورده‌ایم:

یک: طبق گفته وزیر بهداشت با اجرای قرنطینه هوشمند نیازی به محدودیت‌ها نیست و هر فردی که واکسینه شود می‌تواند با اپلیکیشن وزارت بهداشت QR کد را دریافت و از خدمات مورد نیاز خود استفاده کند؛ بنابراین در مشهد مقدس رفتن به هتل، زیارت بارگاه منور رضوی(ع) و استفاده از حمل‌ونقل هوایی برای افرادی که واکسیناسیون شده‌اند در قالب قرنطینه هوشمند ارائه می‌شود.

دو: مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از آغاز صدور کارت واکسن دیجیتال به زبان فارسی و انگلیسی برای همه هم‌میهنان خبر داد و اعلام کرد: «هم‌اکنون تمامی افرادی که یک یا دو نوبت واکسن زده‌اند می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir کارت واکسن دیجیتال فارسی خود را به رایگان دریافت کنند.»

سه: این سامانه اکنون برای متولدین سال ۱۳۲۰ به قبل می‌تواند کارت فارسی دیجیتال را صادر کند و افراد می‌توانند از کارت پرینت، عکس و یا اسکرین شات بگیرند.

چهار: به گزارش این مرکز برخی محدودیت‌ها در زمینه مسافرت، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی و محدودیت‌های مشاغل و اصناف به‌زودی برای دارندگان کارت واکسن دیجیتال فارسی برداشته خواهد شد. همچنین افرادی که مسافرت خارج از کشور دارند می‌توانند از طریق همین سامانه کارت واکسن دیجیتال انگلیسی خود را به رایگان دریافت کنند.

پنج: براساس طرح جدید، شهروندان موظف خواهند بود قبل از سوار شدن به هواپیما یا بررسی اتاق‌های هتل و…، یک کد QR ارائه دهند که نشان می‌دهد، واکسینه شده‌اند.

شش: روش دیگر برای اجرای قرنطینه هوشمند، اتصال سامانه‌های رسمی به سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت است.مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفته است:«سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم که به شکل هوشمند تمام بانک‌های اطلاعاتی، ترددها، ورود و خروج از کشور و تمام سامانه‌های اطلاعاتی به آن متصل می‌شود.

این سامانه به شکل هوشمند تمام نقاط ورودی و خروجی مراکز عمومی و ورودی و خروجی شهرها را کنترل می‌کند. برای این سامانه دیگر کسی جایی ثبت‌نام نمی‌کند و کدی دریافت نمی‌کند بلکه براساس قدرت این سامانه عمل می‌شود.» به گفته او افرادی که دو دُز واکسن زده‌اند و یک تست سریع کرونا در یک ماه گذشته داشته باشند، می‌توانند در قرنطینه هوشمند استخر و جاهایی که قبلا بسته بودند بروند.

هفت: این سامانه چه کار می‌کند؟ قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داده است:«بعد از راه اندازی سامانه هوشمند کنترل کرونا تردد در شهر برای کسانی که واکسن نزدند مشکل خواهد شد و بسیاری از خدمات برای آنها غیرممکن و ورود به مترو و بانک‌ها نیز برای این افراد احتمال ممنوع خواهد شد.»

هشت: در این اظهارنظرها یک روش ترکیبی هم بوده که در آن استفاده از کارت دیجیتال و اتصال سامانه‌ها به‌طور همزمان انجام می‌شود. در این روش افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند و نمی‌توانند کارت دیجیتال دریافت کنند، هنگام مراجعه حضوری و یا آنلاین برای خرید و رزرو بلیت‌های مسافری و اقامت هتل، می‌توانند از طریق کد ملی عملیات احراز واکسینه شدن را انجام دهند.

کدخبر: ۴۱۷۹۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر