کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۱۳۱
تاریخ خبر:

بررسی ابعاد شایعه زنده بودن قاضی منصوری

روزنامه هفت صبح | معمای مرگ مرموز قاضی منصوری در رومانی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. تازه‌ترین ابهامی که پیش آمده خیلی ریشه‌ای است؛ اینکه آیا واقعا مرگ غلامرضا منصوری صحت دارد؟ تردید‌ها درباره این ماجرا با اظهارات پریروز قاضی پرونده اکبر طبری شروع شد. او گفته بود هنوز صحت و سقم مرگ متهم منصوری برای ما اثبات نشده.

کمی جلوتر آمدیم و خبرگزاری میزان متعلق به قوه‌قضائیه تصاویر جدیدی از قاضی منصوری منتشر کرد. او در این عکس‌ها بدون لباس روحانیت و در خارج از کشور دیده می‌شود. انتشار این عکس‌ها بهانه‌ای شد تا بعضی کاربران جثه قاضی منصوری را با تصاویری که از لحظات حمل جسد مقابل هتل دوک دیدیم مقایسه کنند.

اکانت توئیتری خبرگزاری تسنیم به نقل از بعضی کاربران نوشته این تصاویر با عکس‌های حمل جسد تطابق ندارد. باز خود وکیل قاضی منصوری هم مصاحبه‌ تازه‌ای با خبرگزاری تسنیم انجام داده و در مورد اینکه واقعا جسدی که دیدیم متعلق به منصوری بوده ابراز تردید کرده. هرچند کسی این فرضیه را مطرح نکرده که شاید جسد بعد از پرتاب شدن از طبقه ششم هتل متلاشی شده و به همین دلیل عکس‌ها ظاهرا با هم تناقض پیدا کردند.

با این حال قبل‌تر هم بعضی پرسیده بودند چرا هنوز مرگ این متهم برای قوه‌قضائیه ما مسجل نشده و عکسی از جسد او در اختیار ایران قرار نگرفته؟ آیا رومانی در این زمینه همکاری لازم را انجام نمی‌دهد؟
حالا منتظری دادستان کل کشور نامه‌ای به دادستان رومانی نوشته و خواستار یک گزارش شفاف در مورد این حادثه شده.

بین این اخبار ضد و نقیض گمانه‌زنی‌های زیادی هم اینجا در جریان است و دو حقوقدان شناخته شده تحلیل‌های متناقضی ارائه دادند. از یک طرف نعمت احمدی در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین تاکید کرده‌:‌ «در صورتی که آقای منصوری به کشور برمی‌گشت،‌ خارج از کیفرخواست محاکمه نمی‌شد و چون باندی نداشت و تخلف فردی مرتکب شده بود، در نهایت محکوم به استرداد مال و نهایتاً سه سال حبس می‌شد.» احمدی در ادامه گفته:‌« دلیل خودکشی منصوری محاکمه نشدن در خاک اروپا بود. هرچند فوت ایشان خیلی‌ها را که در دادگاه طبری متهم هستند خوشحال کرد.»

محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری اما روایت دیگری از ماجرا دارد و دیروز در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی فرضیه خودکشی منصوری را اینطور رد کرده بود:« بنده دلیلی برای خودکشی ایشان نمی‌بینم و با روحیاتی که از ایشان می‌شناسم بعید می‌دانم چنین تصمیمی گرفته باشد. قاضی منصوری بسیار پرنفوذ بود و علاوه بر اینکه معاون دادگستری تهران بوده سرپرستی برخی از دادسراهای مهم تهران را برعهده داشته است. چه‌بسا اگر ایشان وارد کشور می‌شد و اظهاراتی را مطرح می‌کرد بسیاری از فسادهای دیگر نیز کشف می‌شد.»

در عین حال خبرگزاری تسنیم هم مصاحبه‌ تازه‌ای با وکیل غلامرضا منصوری انجام داده. نجف‌پور ثانی در مورد مرگ منصوری توضیح داده: «عکس‌هایی که پخش شدند، بیشتر با طعنه و طنز کاربران مواجه بود. اینکه داخل کیسه حمل جسد چیزی به غیر از کالبد یک انسان است. بلافاصله پس از انتشار تصاویر در اینترنت سرچ کردم و عکس‌های بیشتری را با دقت بیشتر بررسی کردم.

در یکی از عکس‌ها که کیسه نزدیک به آمبولانس است، کاملا مشخص است که آنچه حمل می‌شود جسد انسان یا چیزی شبیه آن است و نمی‌توان بر اساس تصاویر دیگر این ادعا را کرد که در داخل کیسه جسدی وجود ندارد.» او در ادامه گفته:‌«عکس‌ها شک‌برانگیز و شبهه‌ناک هستند؛ با این حال شاید به این دلیل شبهات قوی‌تر شده‌اند که پلیس رومانی عکسی از چهره پس از فوت آقای منصوری را منتشر و اطلاع‌رسانی دقیق نکرد. به هر حال به گفته پلیس رومانی، قرار است نتیجه کالبدشکافی منتشر شود که با این کار بسیاری از ابهامات مرتفع خواهد شد.»

نجف ‌پورثانی در پاسخ به این سؤال که قبل از فوت قاضی منصوری، سفارت ایران در رومانی از انجام پرواز فوق‌العاده از بلغارستان به ایران برای انتقال ایرانیان مقیم بلغارستان، صربستان و رومانی به کشور خبر داده بود، چرا استرداد منصوری با این پرواز انجام نشد؟

گفته:«چون آقای منصوری توسط پلیس رومانی بازداشت شده بود و استرداد وی منوط به اتخاذ تصمیم مقامات قضایی رومانی بود. پروسه استرداد مجرمان و متهمان در هر کشوری یک پروسه قضایی محسوب می‌شود و نه دیپلماتیک. در صورتی که مقامات قضایی تصمیم به استرداد بگیرند، این انتقال از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک محقق می‌شود. بنابراین امکان انتقال آقای منصوری در آن پرواز فوق‌العاده ممکن نبود.»

کدخبر: ۳۳۵۱۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر