کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۴۷۵
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| وصیتنامه جعلی شاه، امامعلی حبیبی و یاحقی

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌ با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می‌کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، عکس‌های فوتبالی، نوستالژیک و… برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

‌قاب مشاهیر ۱
امامعلی حبیبی دارنده اولین طلای تاریخ المپیک ایران؛ امامعلی حبیبی فرزند شایسته مازندران‌ و افتخار دریافت اولین نشان طلای تاریخ ورزش ایران در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی. امامعلی حبیبی ستاره بی‌بدیل کشتی آزاد اوزان ۶۷ و ۷۳ کیلوگرم تاثیرگذارترین کشتی‌گیر ایرانی در تاریخچه کشتی جهان ‌. ‌‌حبیب‌الله بلور ستاره و مربی ارزنده تاریخ کشتی ایران هنگامی که از وی سوال شد بهترین کشتی‌گیر ایران که بوده است، پاسخ داد :

این سوال کاملی نیست و شاید موجب کدورت شود. در زمان قدیم که همه با هم قاطی می‌شدیم و کشتی می‌گرفتیم، پهلوان اکبر خراسانی‌…. اما امروز که وزن‌ها از هم تفکیک شده، ارزش مدال‌ها در سنگین وزن بیشتر خواهد بود مثلا حریف تختی، قوی‌ترین مرد شوروی بود اما نباید فراموش کرد که حبیبی در پای فینال، قوی‌ترین حریف خود را در یکی دو دقیقه ضربه فنی کرد و این بزرگ‌ترین اعجاز در تاریخ کشتی است .

شرح عکس: سکوی رده‌بندی کشتی آزاد دسته ۷۳ کیلوگرم. مسابقات جهانی تهران ۱۹۵۹ : امامعلی حبیبی (طلا) ایران - واخدانگ بالاوادزه (نقره) شوروی - اسماعیل اوغلان (برنز) ترکیه. تیمسار متین‌دفتری (رئیس وقت سازمان تربیت بدنی) و اشرف وحیدیان (ستاره و کاپیتان تیم ملی والیبال) نیز در تصویر حضور دارند‌. (وب‌سایت جام تخت جمشید)

‌قاب تاریخ ۱
روایتی از علاقه وافر اسدالله علم به انگلیسی‌ها؛ سر پیتر رمز باتم، سفیر بریتانیا در تهران (۵۳-۱۳۵۰) درباره جایگاه علم نزد شاه می‌گوید: «علم مورد اعتماد شاه و در مورد موضوعات مختلف، همیشه تأثیرگذارترین فرد بود… او احتمالاً در مورد موضوعات مختلفی همیشه تأثیرگذارترین آدم بود. شاه هم زیاد بهش تکیه می‌کرد، خیلی برای شاه ارزش داشت…»

وی درباره ارتباط علم با انگلیسی‌ها و منش او نیز یادآور می‌شود: « فکر می‌کنم صرفاً دوست داشت بریتانیایی‌ها را… خیلی. نمی‌دانم قضیه کلاً از کی شروع شد. برمی‌گشت به…؟ منظورم مشخصاً دنیس رایت است، قدیم آنها کلی با ماشین با همدیگر می‌رفتند گردش، کلی مشترکات داشتند، می‌رفتند با همدیگر به اروپا برای اسکی… علم خودش را کمی شبیه اعیان انگلیسی می‌کرد و رسوم و رفتارهای انگلیسی را دوست داشت.»
(تاریخ ایرانی، خاطرات سفیر بریتانیا در تهران‌)

‌قاب تاریخ ۲
وصیتنامه جعلی شاه را چه کسانی نوشتند؟ محمدرضا پهلوی در ۵ مرداد ۱۳۵۹ بعد از تحمل یک دوره بیماری در قاهره درگذشت. احمدعلی مسعود انصاری که در آخرین روزهای حیات محمدرضا پهلوی با او دیدار داشت و بعد از مرگ شاه نیز به قاهره رفت، روایت جالبی از وصیتنامه جعلی شاه دارد. او می‌گوید:« هنگام ترک نیویورک به لندن و از آنجا به قاهره، به دیدار هوشنگ انصاری رفتم. انصاری به من گفت وقتی به قاهره رسیدم ‌ جست‌وجو کنم که آیا شاه در مورد مسائل سیاسی و آینده ایران و ولیعهد وصیتی هم کرده یا نه؟

وقتی به قاهره رسیدم، مترصد بودم که ببینم وصیتنامه‌ای در کار هست یا نه‌ و عجبا که فهمیدم وصیتنامه‌ای در کار نیست. به همین علت هم فرح دست به کار شده بود که متنی به نام وصیتنامه سیاسی شاه تهیه شود و ماموریت و انجام کار را به عهده دکتر منتصری یکی از اشخاص مورد اعتماد و علاقه فرح سپرده بودند. جواد معین‌زاده و چند نفر دیگر هم همکاری می‌کردند و دست‌اندرکار بودند. حاصل کار آنها همان متنی است که امروز به عنوان وصیتنامه سیاسی شاه معروف شده و البته بعد از مرگ او به‌وسیله اشخاص یاد شده تهیه گردیده است.

این متن که بیشتر احساساتی و عاطفی است تا سیاسی، فاقد رهنمودهایی است که معمولاً وصیتنامه یک رهبر سیاسی را از وصیتنامه دیگران متمایز می‌کند. در آن تنها به مسئله جانشینی ولیعهد اشاره شده والا از چه باید کردها و توصیه‌های سیاسی سخنی به میان نمی‌آید.» (مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

قاب تاریخ ۳
حبس؛ مجازات کسانی که واکسن نمی‌زنند! چهار سال پس از پیروزی مشروطه، در پی تصویب مجلس، به اداره حفظ‌الصحه دستور می‌دهند در نقاط مختلف مکان‌هایی برای آبله‌کوبی رایگان دایر و از مردم تهران درخواست می‌شود برای آبله‌کوبی و معالجه به آن مکان‌ها مراجعه کنند. عوام باز هم به سبب خرافه‌هایی که وجود داشته، از این کار سر باز می‌زنند. در ۱۸ خرداد سال ۱۳۰۸، دکتر سعید مالک، رئیس صحه کل مملکتی موفق می‌شود، لایحه اجباری بودن آبله‌کوبی را در مجلس به تصویب برساند.

‌‌‌مرتضی احمدی‌ در کتاب «من و زندگی» نوشته است: پدرم استاد زِفت انداختن به سر بچه‌های کچل بود و مادرم متخصص شست‌وشوی آنها. خانه ما شده بود «کلینیک رایگان کچل‌زدایی عمومی». جز کچلی، وبا، طاعون، تراخم، دیفتری، حصبه و البته آبله در شمار مهم‌ترین بیماری‌های رایج در جامعه ایران قدیم بودند.(کافه تاریخ)

قاب مشاهیر ۲
عکسی کمتر دیده شده از پرویز صدیقی پارسی (مشهور به پرویز یاحقی) ‌موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده‌ ویولن .‌وی از کودکی نزد دایی خود حسین یاحقی زندگی می‌کرد و موسیقی را نزد او آموخت. از کودکی با هنرمندان نامداری نظیر ابوالحسن‌صبا، مرتضی محجوبی و علی‌اکبر شهنازی آشنا شد و مدتی نزد ابوالحسن صبا موسیقی آموخت. ‌وی در ۳۵ سالگی با پروانه امیر‌افشاری ‌(حمیرا) ‌ ازدواج کرد ولی هشت سال بعد حمیرا از او طلاق گرفت. یاحقی در بهمن ۸۵ در ۷۱ سالگی در تهران درگذشت.

کدخبر: ۴۰۶۴۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر