کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۶۵۳
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| واکسیناسیون دهه‌۴۰ و فوزیه و پهلبد

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می‌کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، عکس‌های فوتبالی، نوستالژیک و… برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

قاب تاریخ ۱
اذانی‌ که توطئه رژیم را بر هم زد! پیش‌زمینه‌‌های خیزش ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، چند روز پیش از آن تاریخ یعنی از عید فطر آن سال مهیا و روز ۱۶ شهریور قول و قرارهای مردم برای راه‌اندازی تظاهرات در میدان ژاله تنظیم شد. آن روز جمعیت با شعارهای ضد سلطنتی از قیطریه به راه افتاد. رژیم بر آن بود تا این جمعیت را توده‌ای و مارکسیست معرفی کند‌ اما به ابتکار روحانیت، این توطئه شکست خورد. آیت‌الله شهید مؤیدی می‌گوید: «…وقتی جمعیت به پیچ‌شمیران رسید، ظهر شده بود. گفتم اذان بگویید.

تمام جمعیت بنا کردند اذان گفتن و با این ترفند، تبلیغات سوء رژیم که اینها گروه‌های توده‌ای و مارکسیست و مائویست هستند، از بین رفت. بعد گفتم بگویید هر کسی از آقایان جلو هست برای خواندن نماز جماعت بایستد و اعلام جماعت کردیم. گفتند سیدی برای اقامه نماز جماعت ایستاده. البته آن موقع نمی‌دانستم که آن سید کیست ولی بعداً‌ معلوم شد مرحوم بهشتی بودند. تمام این جمعیت سرتاسر خیابان برای نماز ایستادند. از خانه‌های اطراف آب می‌آوردند تا مردم وضو بگیرند. بعد از اینکه نماز تمام شد، باز مسیر را ادامه دادیم…»
منبع: مهاجر الی‌الله (خاطرات آیت‌الله شهید مویدی)

قاب تاریخ ۲
‌عفریت جنگ‌ شهریور - مهر ۱۳۵۹ جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ کویت؛ تالمات روحی حاصل از شنیدن حمله عراق به ایران ‌ حین بازی‌ها و برگشت از هم‌گسسته چهار روزه و زمینی کاروان تیم از سوریه و ترکیه به ایران.

قاب تاریخ ۳
عکس کمتر دیده از حضور فوزیه فواد بعد از طلاقش در ایران که به دعوت شمس پهلوی خواهر محمدرضا‌ به ایران آمده بود. فردی که کنار فوزیه ایستاده، مهرداد پهلبد شوهر شمس است.

قاب تاریخ ۴
عکسی از محمدعلی فروغی در جشن کشف حجاب- سال ۱۳۱۴٫(موسسه مطالعات تاریخ معاصر)

قاب تاریخ ۵
واکسیناسیون در یکی از مدارس ابتدایی آبادان- دهه ۴۰

کدخبر: ۴۱۳۶۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر