کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۷۴۰
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| مهدی باکری و روایتی از روزهای پیش از جنگ

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می‌کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، عکس‌های فوتبالی، نوستالژیک و… برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

‌قاب مشاهیر
تصویری از کارت سازمانی شهید مهدی باکری در وزارت نیرو

‌قاب تاریخ ۱
عکس‌‌ پمپ بنزین دروازه دولت در دهه ۴۰‌؛ نخستین پمپ بنزین‌های تهران، بنایی با معماری یکسان داشتند.

‌قاب تاریخ ۲
روایتی از روزهای پیش از جنگ؛ نمایشگاهی که تلاش‌های رژیم بعث برای آغاز جنگ را افشا کرد: درگیری‌ها مدت‌ها قبل از ۳۱ شهریور ۵۹ آغاز شده بود. در چهاردهم شهریور ۱۳۵۹، این درگیری‌ها شکل دقیقی به خودش گرفت، ارتش عراق رسماً کوبیدن قصر شیرین و دیگر شهرهای مرزی را شروع کرد با استناد به اخبار روزنامه‌ها و رسانه‌های جمعی می‌توان گفت تقریباً در حدود دو تا دوازده روز قبل از حمله‌ ۳۱ شهریور، پاسگاه‌های کشور در سرتاسر مرز غرب و جنوب مورد حمله واقع شد و حتی در مورد «خان لیلی» موفق به پیشروی و تصرف آن منطقه گردید.

در محور جنوب هم از ۲۲ شهریور ‌، عراق ابتدا با تک تیراندازی روی لنج‌ها و کشتی‌هایی که از اروند‌کنار عبور می‌کردند و بعد تیراندازی به واحدهای مرزی در خطوط تماس، درگیری با سلاح‌ها سبک را آغاز کرد و بعد از چند روز به درگیری شدید با خمپاره‌انداز بدل گردید. به طوری که در ۲۳ شهریور، یعنی هشت روز قبل از آغاز رسمی و همه‌جانبه‌ جنگ، تعدادی شهید و مجروح ‌شدند. حجت‌‌الاسلام سید‌ حمید علم‌الهدی درباره‌ شروع جنگ و اقدامات نیروهای انقلابی چنین می‌گوید:‌

«در این ایام، شهید حسین علم‌الهدی نمایشگاهی برپا کرد که در آن وسایلی که دولت عراق به روستائیان ساکن مناطق مرزی داده بود، در مرکز ثقافی و یکی از سالن‌های آن به معرض دید مشاهده‌کنندگان قرار داد. در خاطرم هست که خبرنگاران را نیز دعوت کرد و اعلام کرد ما به دولت اعلام می‌نماییم که عراق درصدد شروع جنگ است و به آنها اعلام خطر کرد‌ اما دولت به حرف افرادی مثل حسین توجهی نداشت ‌ یا آینده‌نگری نمی‌کرد. یکی از کارهایی که این نمایشگاه کرد این بود که جنگ را پیش‌بینی نمود.»
منبع: کتاب انقلاب اسلامی در اهواز جلد دوم. مرکز اسناد انقلاب اسلامی

‌قاب تاریخ ۳
عکسی از سینما تمدن تهران با تبلیغ فیلم «پرواز از اردوگاه» به کارگردانی حسن کاربخش و بازی جمشید هاشم‌پور- سال ۱۳۷۳(آژانس عکس ایران)

‌قاب تاریخ ۴
دو زن از اندرونی ناصرالدین شاه قاجار

کدخبر: ۴۱۵۷۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر