کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۲۵۰
تاریخ خبر:

قاب تاریخ | معشوقه شاه، ترفند مهاجرانی و...

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می‌کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، عکس‌های فوتبالی، نوستالژیک و… برای دیدن تصاویر و شرح آن گالری تصویری را ورق بزنید.

*** ‌قاب تاریخ ۱
بلوار کشاورز زمانی‌که نامش ‌آب کرج‌ بود؛ عکس فوق مربوط به سال ۱۳۳۶ ‌ است. در سال ۱۳۳۹ نام بلوار به الیزابت تغییر کرد. این بلوار در زمان گذشته یکی از تفرجگاه‌های شهر تهران بوده و ساعت‌های پایانی روز و روزهای تعطیل، بسیاری از شهروندان از این بلوار به‌عنوان محل گذران اوقات فراغت و تفریح استفاده می‌کردند. در میانه این بلوار نهری روان بود که به رودخانه کرج شهرت داشت. نهر کرج در واقع رودخانه‌ای بود که از رودخانه کرج منشعب می‌گردید و به سمت اراضی بهجت‌آباد می‌رفت و از این اراضی به سمت دارالخلافه تهران امتداد می‌یافت. تا قبل از لوله‌کشی تهران، این نهر نقش عمده‌ای در تامین آب شرب تهران داشت. موقعیت جغرافیایی نهر کرج منطبق بر بلوار کشاورز کنونی است.

*** ‌قاب مشاهیر
‌ایران یک (گل: غفور جهانی)- کویت ‌صفر، مقدماتی جام‌جهانی‌ ۱۹۷۸؛ دیدار رفت، ‌ترکیب تیم ملی ایران برابر کویت به‌ترتیب ایستاده از راست‌: محمد صادقی، آندرانیک اسکندریان، حسن نائب‌آقا، نصرالله عبداللهی، غفور جهانی‌ و حسین کازرانی. نشسته از راست‌: محمدرضا عادلخانی، ابراهیم قاسمپور، حسن نظری، علی پروین (کاپیتان) و ‌ناصر حجازی. ماریو زاگالو و تیمش ۱۲ روز قبل با کسب یک پیروزی ارزشمند برابر استرالیا در سیدنی‌ امید‌های خود را برای صعود به آرژانتین پر‌رنگ‌تر از قبل می‌دیدند، بر همین پایه‌ ماریو زاگالو در مصاحبه‌ای پس از دیدار کویت و استرالیا‌ خبر از صعود تیمش داد‌‌: حالا دیگر راه ورود ما به آرژانتین‌ هموار‌تر از قبل شده است. ما در تهران با تیم ایران مساوی خواهیم کرد و سپس در کویت دو امتیاز از این تیم خواهیم گرفت.

زاگالو سپس به نحوه بازی تیم ایران اشاره نمود و گفت هیچ‌یک از بازیکنان ایران را نمی‌توان دست‌کم گرفت اما نگرانی من بیشتر از ضربه‌های کاشته علی پروین و یورش‌های ناگهانی حسن روشن است که هر‌گاه اراده کند، قادر است هر مدافعی را جای بگذارد. حشمت مهاجرانی ‌‌مربی جوان اما بسیار باتجربه، دغدغه‌ای بزرگ با خود داشت؛ مصدومیت غلامحسین مظلومی و حسن روشن، دو گلزن ممتاز فوتبال ایران در میانه دهه ۵۰ موجب شد تا تیم ایران‌ سخت‌تر از همیشه گل بزند.

مهاجرانی که به‌خوبی می‌دانست برخلاف دیدار با استرالیا، گلزن تیمش‌ حسن روشن را نخواهد داشت، معتقد بود اعلام این خبر‌ موجب افزایش روحیه در تیم حریف خواهد شد، بر این اساس او اعلام کرد ‌‌مهاجم تیمش ‌آماده‌تر از هر زمان است‌! ‌‌‌سپس یک روز پیش از مسابقه‌ او در ترفندی نام روشن را در لیست ذخیره قرار داد. یکی از خبرنگاران خاطره خود را چنین شرح می‌دهد: عصر چهارشنبه در هتل هیلتون با ماریو زاگالو مصاحبه انجام دادم. آن روز او با ‌‌حالتی مغرورانه مدام صحبت از پیروزی بر ایران می‌کرد.

وقتی صحبت از روشن به میان آمد،‌ به او گفتم حسن روشن بازی نخواهد کرد‌ اما پنجشنبه وقتی زاگالو آرایش تیم ایران را دید پس از برخورد دوباره رو به من کرد و گفت‌ آهای خبرنگار دروغگو! روز جمعه‌ لحظه‌ای پس از سوت پایان دیدار توسط داور ولزی من به سرعت به سوی رختکن کویت رفتم تا با زاگالو مصاحبه کنم، او تا مرا دید رو به ‌من کرد و پس از عذرخواهی گفت: مربی باهوش شما (‌مهاجرانی‌) حسن روشن را هنگام تمرین روبه‌روی ما قرار داد و با گذاشتن او در آرایش غیرواقعی تیم ‌خواست مرا بفریبد. (وب‌سایت جام تخت جمشید)

*** ‌قاب تاریخ ۲
معشوقه‌‌ هالیوودی محمدرضا پهلوی؛ لیندا کریستیان که خاطرات خود را به یک مجله هفتگی فروخته بود، در آن گفته بود که شاه نسبت به وی علاقه زیادی داشته. خبر فوق‌العاده جالبی منتشر شده بود. نزدیک بود فرح دیبا هرگز با شاه ازدواج نکند. محمدرضا در طول حیات خود، زندگی زناشویی سالمی نداشت‌، سلیقه وی جنبه‌‌ جهانی داشت‌. نژاد اروپایی بیشتر مورد علاقه شاه بود. مینو صمیمی کارمند سفارت ایران در سوئیس در خاطرات خود می‌نویسد: «شاه در مسافرتش به سوئیس از همان فرودگاه از فرح جدا می‌شد. در یکی از این مسافرت‌ها شاه «از فرودگاه مستقیما عازم محل اقامت بریژیت باردو شد و تمام ساعات بعدازظهر را در جوار او گذراند.»

فردوست در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی به عشق و علاقه شاه به ستاره‌های سینما و زنان زیبا اشاره دارد. وی می‌گوید: ‌در مسافرت‌ها به آمریکا در نیویورک دو نفر را به شاه معرفی کردم، یکی گریس کلی بود که در آن زمان آرتیست تئاتر بود و دو بار با او ملاقات کرد و محمدرضا به وی یکسری جواهر باارزش حدود یک میلیون دلار داد. نفر دوم یک دختر آمریکایی ۱۹ ساله بود که ملکه زیبایی جهان بود. محمدرضا چند بار با او ملاقات کرد و به وی هم یکسری جواهر داد‌.

ساواک به نقل از روزنامه فرانس دیمانش در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۷۱‌ طی مقاله‌ای با عنوان «شاه از من تقاضای ازدواج کرد» از حقیقت ماجرا پرده برداشت: لیندا کریستیان- همسر سابق هنرپیشه مشهور تیرون پاور- دلدادگی و علاقه‌مندی شاه را نسبت به خود فاش نمود. این روزنامه‌‌ در خصوص تایید لیندا کریستیان مبنی بر علاقه‌مندی شاه به وی می‌گوید‌: «…به‌طور مثال شاه درباره مطالبی که هنرپیشه هالیوود درباره‌اش اظهار نموده، چه فکر می‌کند؟ لیندا تایید می‌کند شاه با آنکه با ثریا ازدواج کرده، به سال ۱۹۵۷در هالیوود به وی اظهار علاقه کرده و این ابراز علاقه طی شامی که به افتخارش ترتیب یافته بود صورت گرفته است:

«من در طرف راست شاه نشسته بودم، پس از آنکه شاه با نگاه مسحور‌کننده و فراموش‌نشدنی مدتی به من نگاه کرد، به طرفم خم شد و در گوشم زمزمه کرد: «میل داریم او را دوباره ببینیم معاشرت با او را خیلی دوست داریم.» جواب دادم: «اگر درست فهمیده باشم مقصود از کلمه (او) من هستم ولی دقیقا متوجه نشدم که مقصود از کلمه (ما) کیست؟» و صریحا پرسیدم منظور از کلمه (ما) کیست؟ شاه در حال خنده جواب داد: منظور از کلمه «ما» من هستم.» ‌او می‌گوید به دفعات شاه را ملاقات کرده ولی این دیدارها کاملا دوستانه بوده ولا‌غیر.‌ (فردا نیوز)

*** قاب تاریخ ۳
تولیت حرم امام‌رضا‌(ع) در دوره ناصرالدین شاه که بود؟ به علت درگیری بین جانشینان شاهرخ نادری و هرج و مرج اوایل دوره قاجاریه، آستان قدس تا مدت‌ها از تولیت برخوردار نبود و اداره آستان قدس در اختیار صاحب‌منصبان و بزرگان آستان قدس بود؛ چنانکه اسناد باقی‌مانده حاکی از آشفتگی و عدم نظم در امور آستان می‌باشد. در آن زمان این وضعیت تا آمدن میرزا موسی‌خان فراهانی ادامه داشت. با تلاش و کوشش وی اوضاع بهبود یافت و تولیت در دوره قاجاریه با دوره‌های قبلی تفاوت‌های ماهوی زیادی پیدا نمود. در این تصویر، حسین متولی‌باشی (پدر علی موید ثابتی) متولی آستان قدس در زمان ناصرالدین شاه دیده می‌شود. (کافه تاریخ)

*** ‌قاب تاریخ ۴
کافی‌شاپی در مرکز خرید گاندی ۱۸ سال پیش سال ۱۳۸۲٫٫ عکس کاوه کاظمی

*** ‌قاب تاریخ ۵
کلنگ شهرک اکباتان و حزب رستاخیز؛‌ صبح شرفیاب شدم.‌ صحبت‌های دیشب با ماک‌ گاورن [نامزد سابق ریاست‌جمهوری آمریکا] را عرض کردم. عرض کردم: «امشب هم با عده زیادی پیش من است، آیا اوامری هست که به او حالی کنم؟» شاهنشاه فرمودند: «به او حالی کن که ما از شما نه کمک و نه صدقه می‌خواهیم. اگر به کشور ما اهمیت می‌دهید و واقعا فکر می‌کنید که برای شما یک باستیون [پایگاه نظامی] است، باید به ما کمک فنی کنید، تکنولوژی و اسلحه خوب بدهید.» فرمودند: «بگو اسرائیل که دوست شماست برای شما یک مسئله است و ما که دوست شما هستیم واقعا به درد شما می‌خوریم. بعد هم ببین راجع به حزب رستاخیز چه نظری پیدا کرده‌اند.» بعد من مرخص شدم و به کارهای جاری رسیدم. بعدازظهر کلنگ چهار هزار عمارت جدید را که یک شرکت خصوصی می‌سازد، نزدیک شهیاد به زمین زدم. (کوی اکباتان)‌ یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۵۴(انتخاب)

توضیحات

قاب تاریخ 1

توضیحات

قاب مشاهیر

توضیحات

قاب تاریخ 2

توضیحات

قاب تاریخ 3

توضیحات

قاب تاریخ 4

توضیحات

‌قاب تاریخ 5

کدخبر: ۳۹۴۲۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر