کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۷۸۳۸
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| شمس و فائزه و کلاه سبز جذاب

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی كليلی ‌| ‌با قاب تاريخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته مي‌كنيم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر كمتر ديده ‌شده‌اي استفاده شده که تماشاي آنها خالی از لطف نيست. عكس‌هايي از مشاهير تاريخ معاصر ايران، شهرهاي ايران، خودروهای نوستالژیک، عكس‌هاي فوتبالي‌ و… براي ديدن تصاوير و شرح آن ادامه مطلب را بخوانيد.

قاب نوستالژی
به بهانه شصت و چهارمین سالگرد ورود مینی به خط تولید؛ تصویری از یک آستین مینی سری یک در تهران مربوط به دهه 40 خورشیدی؛ در هشتم ماه می سال ۱۹۵۹ مینی در حالی راهی خط تولید شد که کمتر کسی انتظار داشت این خودروی اقتصادی کوچک، به یک نماد گسست‌ناپذیر از تاریخ معاصر بریتانیا بدل شود. مینی تنها مورد توجه قشر متوسط بریتانیا قرار نگرفت.

از خرید نمونه‌هایی از آن توسط سلبریتی‌هایی نظیر بیتل‌ها گرفته تا موفقیتش در رالی مونت‌کارلو، مینی به نحوی تاریخ صنعت خودرو را دگرگون کرد. در ایران هم علاوه بر واردات انواع این خودرو در دهه‌های 40 و 50 توسط اشخاص و چند وارد‌کننده مختلف، حضور آن در مسابقات اتومبیلرانی در دهه‌های 40 تا 70 خورشیدی و البته خرید یک نمونه توسط رضا پهلوی، مینی را به خودرویی چند وجهی و موفق بدل ساخت.

عکس یکی از نمونه‌های فرمان راست سری اول مینی را در دهه 40 در تهران نشان می‌دهد. این عکس‌در آتلیه فتو ایفل تهران در خیابان شاه (جمهوری‌‌) ظاهر شده. متاسفانه اطلاعات دیگری از مالک خودرو و البته سرنوشت آن در دست نیست.(کلاسیکوپدیا)

قاب مشاهیر 1
کلاه سبز جذاب جنگ ایران و عراق که بود؟ ‌سیدیحیی رحیم صفوی در تشریح خاطرات خود از حصر آبادان می‌گوید: گروه فدائیان اسلام به فرماندهی سردار بزرگ و شجاع سیدمجتبی هاشمی یکی از بهترین و قوی‌ترین گروه‌ها در ابتدای جنگ بودند. ‌ من یک بار بیشتر ایشان را ندیدم ولی انصافا شخص سیدمجتبی هاشمی یک شخصیت کاریزماتیک بود و هیکلی بسیار ورزیده و ورزشکاری و چهره بسیار نورانی‌ داشت و شجاع بود.

گروه فدائیان اسلام تا زمان شهادت سید‌مجتبی هاشمی، یکی از بهترین و سازماندهی‌شده‌ترین گروه‌ها بود. آموزش‌هایشان منظم بود و سلاح و تجهیزات داشتند و تدارک و پشتیبانی‌شان هم منظم بود. در یکی دو تا عملیات شرکت داشتند. تا جایی که در ذهنم است این گروه در شکستن حصر آبادان هم نقش داشتند.

عمدتاً هم از جوانان تهرانی بودند. ‌ خود سید مجتبی هم از فرماندهان عالی‌قدر کمیته بود.در اوضاع سال ۵۹ که هر روز احتمال سقوط وجود داشت، فدائیان اسلام انصافاً افتخار آفریدند و فداکاری کردند. مخصوصاً آقا سید مجتبی هاشمی که ‌آدم عارف‌مسلکی بود. یعنی معنویت داشت، صلابت داشت و مدیریت داشت. خیلی هم جذبه و قیافه زیبایی داشت. ‌ خدا او را رحمت کند. ‌

فرمانده جنگ‌های نامنظم ایران‌؛ سید‌مجتبی هاشمی متولد ۱۳۱۹ ‌‌در محله شاهپور تهران، نخستین فرمانده کمیته انقلاب مرکزی بود. از او به عنوان فرمانده جنگ‌های نامنظم ایران نام برده‌اند. او پس از طی دوران متوسطه تحصیل، به ارتش آمد و به دلیل اندام ورزیده و قدرت بدنی زیاد، عضو نیروهای کلاه سبز شد. مدتی بعد اما از ارتش بیرون آمد و در زمره مخالفان رژیم پهلوی درآمد.‌‌‌ بعد از ناآرامی‌های کردستان، هاشمی از سوی خلخالی مأمور به شناسایی و دستگیری ضدانقلاب شد و به پاوه رفت.

پس از خواباندن غائله کردستان و چند روز پس از آغاز جنگ ایران و عراق به همراه عده‌ای از دوستان و همرزمان به‌صورت مستقل و داوطلب روانه آبادان شد و به انجام جنگ چریکی علیه عراق پرداخت. مدرسه محل استقرار او و یارانش، فدائیان اسلام نام داشت و به همین خاطر گروه او نام فدائیان اسلام گرفت. گروه چریکی او نقش بسزایی در عدم تسخیر آبادان توسط عراق و رفع حصر این شهر داشت. هاشمی بعد از مدتی از جنگ، به تهران برگشت و مغازه لباس‌فروشی دایر کرد. او در سال ۱۳۶۴ در آستانه ماه ‌رمضان از سوی گروه تروریستی منافقین ترور شد‌ و به شهادت رسید.(ایرنا)

قاب مشاهیر 2
تجمل‌گراترین چهره‌ ‌خاندان پهلوی؛ شمس پهلوی، دختر ارشد رضاشاه از همسر دومش تاج‌الملوک، یکی از اعضای اصلی خاندان پهلوی بود ‌. شمس، به اذعان برخی از دوستان و نزدیکانش، برخلاف خواهرش اشرف، دخالت کمتری در امور سیاسی داشت. او اغلب درگیر مسائل اقتصادی بود و در امور تجاری فعالیت می‌کرد.

با این حال فعالیت‌های اقتصادی شمس، خالی از فساد نبود و با سوءاستفاده و اختلاس‌های کلان همراه بود. شمس پهلوی خواهر ارشد محمدرضا به گفته‌‌ اسناد یکی از مُسرف‌ترین و تجمل‌گراترین چهره‌های رژیم پهلوی بوده‌‌. در سندی که متن آن را در ادامه برای‌تان می‌آوریم‌، تعدادی از خودروهای موجود در یکی از کاخ‌های وی را معرفی کرده است:

جناب آقای آتابای ریاست محترم گاراژ سلطنتی
پیرو مذاکرات شفاهی، صورت اتومبیل‌های مورد استفاده کاخ والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی را به شرح زیر به استحضار می‌رساند. یک: اتومبیل بیوک استیشن مدل 1964. دو: اتومبیل مرسدس بنز شکاری مدل 1964 مورد استفاده حضرت آقای پهلبد. سه: اتومبیل بیوک مدل 1965 مورد استفاده آقای انصاری، رئیس دفتر. چهار: اتومبیل فولکس‌واگن مدل 1963 سرویس دفتر. پنج: جیپ برای استفاده املاک والاحضرت در گرگان و ساری سه دستگاه.

ضمنا به اطلاع می‌رساند دو دستگاه اتومبیل مرسدس بنز برای سرویس کاخ موجود بو‌ده که یک دستگاه آن به واسطه کار زیاد و قابل استفاده نبودن به فروش رفته و یک دستگاه دیگر هم به آقای دربندی وکیل والاحضرت فروخته شده که نامه آن به وزارت دربار ارسال گردیده و به عوض دو دستگاه فوق دو دستگاه شورولت مدل 1965 سفارش داده شده است که در صورت موافقت جنابعالی نسبت به ترخیص آن اقدام خواهد شد. / رئیس دفتر والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، علینقی سعید انصاری
تاریخ: 12/2/44
مرکز بررسی اسناد تاریخی(کافه تاریخ)

‌قاب مشاهیر 3
از انبار پلوتونیوم آمریکا تا مصاحبه فائزه با رسانه اردنی و ناراحتی سفیر در خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ‌‌۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۹؛ در نیومکزیکوی آمریکا، اولین و مهمترین مرکز هسته‌ای آمریکا، در خطر آتش‌سوزی قرار گرفته است. جنگل‌های اطراف به‌طور وسیع دچار آتش‌سوزی شده است و مرکز هسته‌ای و ساختمان‌های مسکونی تعطیل شده و انسان‌ها منتقل شده‌اند اما دولت آمریکا اعلان کرده که خطری مواد هسته‌ای را تهدید نمی‌کند. اولین بمب هسته‌ای آمریکا که ژاپن را بمباران کرد، در اینجا ساخته شد و مهمترین انبار پلوتونیوم آمریکاست.

در خانه بودم. نماز جمعه را رهبری اقامت کردند. ایراد خطبه‌ها دو ساعت طول کشید. با اینکه توصیه به کوتاه شدن خطبه‌ها می‌کنند. دعوت به وحدت ملی و مشخص کردن مرز بین خودی و غیرخودی کردند. متنی درباره لشکر 27 محمد رسول‌الله نوشتم. برای کتابی که می‌خواهند در آن باره منتشر کنند.

ظهر بچه‌ها جمع بودند. فائزه گفت، در سفر اُردن، در مصاحبه‌ای گفته است که در سال‌های اخیر وضع زنان در حکومت دولت جدید، عقبگرد کرده و یکی از روزنامه‌های اُردن آن را تیتر کرده و باعث ناراحتی سفیرمان، آقای ‌نصرت‌الله تاجیک -که از ‌جناح چپ است- شده است.

آمریکا و فرانسه نسبت به محاکمه یهودیان جاسوس در ایران اظهارات تهدیدآمیز کرده‌اند. جنگ بین اریتره و اتیوپی امروز مجددا شعله‌ور شده است. با این همه فقر و قحطی، جنگ هم می‌کنند و وضعیت‌شان بدتر هم می‌شود.

رسانه‌های غربی و امارات متحده عربی سر و صدای زیادی در مورد اختلاف ایران برسر کویت برسر منطقه «الدوره» در نقطه مرزی بین دو کشور با مشارکت عربستان سعودی به راه انداخته‌اند و اینکه ایران بدون جلب موافق همسایه اقدام به حفاری اکتشافی برای کشف گاز کرده است، به اختلاف دامن می‌زنند. امارات و عراق هم برای اهداف خودشان، به وسعت وارد این موضوع شده‌اند.(انتخاب)

قاب تاریخ
عزت‌السلطنه در کتابخانه؛ این عکس در کتابخانه شخصی عزت‌‌السلطنه گرفته شده است. وی در اینجا 41 سال دارد. زهرا سلطان نظام مافی دختر خدیجه سلطان و رضا قلی‌خان نظام مافی (نظام‌السلطنه)، در سال ۱۳۱۲/ ق. به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۹.ق با عباس میرزا سالار لشکر، پسر فاطمه خانم عزت‌السلطنه (عزت‌الدوله) و عبدالحسین میرزا فرمانفرما ازدواج کرد و لقب مادر شوهرش عزت‌السلطنه به او داده شد. فرزندان آن دو: هما، تاج‌الملوک، عزت‌الملوک، مهری‌دخت، بهرام میرزا‌ و بهمن میرزا بودند. او در ۴ اسفند ۱۳۶۰. ش درگذشت و در مقبره خانوادگی در امامزاده عبدالله دفن شد.(از سایت دنیای زنان قاجار)

کدخبر: ۵۱۷۸۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر