کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۹۰۶
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| خلخالی در زورخانه، اشتباه مصدق و کیارستمی

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می‌کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، عکس‌های فوتبالی، نوستالژیک و… برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

قاب تاریخ ۱
انقلابی مسلح در خرمشهر؛ فرد مسلح از فراز پشت بامی در خرمشهر اوضاع را تحت کنترل دارد؛ این عکس را محمد صیاد عکاس ایرانی خبرگزاری آسوشیتدپرس در خرداد ۱۳۵۸ برداشته است. صیاد یکی از عکاسان برجسته ایرانی و برنده جایزه عکاس برتر خاورمیانه به خاطر عکس‌هایش از واقعه طبس است.(فرادید)

قاب مشاهیر ۱
چرا مصدق پشت قرآن را امضا کرد؟! محمد مصدق با همه داعیه‌اش برای حرکت دادن ایران به سمت یک جامعه دموکراتیک، هرگز پا را به عرصه عمل ننهاد. حرکت ایران به سمت دموکراسی، نیازمند یک حرکت انقلابی بود؛ او می‌بایست به فراتر از اصلاحات می‌اندیشید. انقلابیگری در آن برهه زمانی به معنی تلاش برای پایان بخشیدن به عمر سلطنت در ایران بود. اتفاقی که با نوع کنش‌ورزی مصدق هرگز اتفاق نیفتاد. تصمیمی که برخی آن را بزرگ‌ترین اشتباه مصدق لقب داده‌اند.

‌مرحوم دکتر فریدون کشاورز هم‌نظر با دکتر سنجابی عدم اعتقاد دکتر مصدق به کار حزبی را اشتباه و عامل سقوط او می‌داند: «دکتر مصدق البته کار بسیار مهمی کرد ولی اشتباه عمل کرد. یکی از اشتباهات دکتر مصدق این بود که او حزب تشکیل نداد… یکی دیگر از اشتباهاتش این بود که پشت قرآن قسم خورد و امضا کرد که من با سلطنت مخالفت ندارم و این باعث شد که سلطنت هرکاری با او کرد او مجبور شد صدایش درنیاید.» منبع: ابراهیم یزدی، شصت سال صبوری و شکوری(کافه تاریخ)

قاب تاریخ ۲
شادابی و سرزندگی ورزش باستانی از نگاه جهانگردانان خارجی؛ در ایران قدیم و به ویژه در زمان سلطنت کریم‌خان زند، شادی در فرهنگ ایرانیان رسوخ پیدا کـرده بـود و ورزش زورخانه‌ای نیز از این تاثیرپذیری مـستثنا‌ نـبود‌. به گزارش کافه تاریخ، این‌ تـحول فـرهنگی در ورزش زورخـانه‌ای، آداب و رسوم جدیدی را در پی‌داشت. نیبور جهانگرد خارجی در خصوص تحول ورزش باستانی می‌نویسد: «ورزش باستانی را موزیک با ضرب‌ معینى‌ همراهى‌ می‌کرد.

بـعد هرکدام از ورزشکارها دو تا میل می‌برداشتند و آنـها را روى شانه‌هاى خود‌ می‌گذاشتند‌ و بـعد آنـها را دور شانه‌‏های‌شان به گردش در می‌آوردند. چـند نفر از ورزشـکاران، در کنار‌ تخته‏اى‌ که‌ به‌‏طور مایل به دیوار تکیه داشت، دست‌های‌شان را روى زمین می‌گذاشتند و پاهـای‌شان را‌ از‌ تـخته بالا می‌بردند. بعد ورزشکاران صـف می‌کشـیدند و اسـتاد برای‌شان سخنرانى می‌کرد ‌ یا دعـاى‌ بـلندبالایى‌ را‌ برایشان می‌خواند.

در این دعا اسـم عـلى(ع) و حسن (ع) و حسین(ع) شنیده مى‏‌شد و ورزشکاران درحالی که سراپا گوش‌ بودند‌، به خودشان فرورفته بودند. یـکی از ورزشـ‌هایی که در زورخانه طرفداران زیادی‌ داشت،‌ کـشتی‌ بـود. حتى این کار هـم بـدون تـعارف کردن انجام نمی‌گرفت. از این زورخانه‏‌ها علاوه بر مردم عامى‌ و متوسط‌، مردان بلندپایه نظامى و غیرنظامى هم‌ استفاده‌ مى‏کردند‌‌ تا با ورزش‏هاى‌ یاد شده‌ بدن خودشان را نیرومند‌ ‌کنند‌. مردان بزرگ در خانه‌هاى خود هم اتاق‌هایى مـخصوص ورزش داشتند و در این اتاق‌ها با دوستان‌ و آشنایان‌ خود کشتى مى‌گرفتند.»‌ تصویر شیخ خلخالی را در ‌ میان باستانی‌کاران مک زورخانه نشان می دهد.

‌قاب نوستالژی
دورنمایی از محله امانیه تهران - سال ۱۳۵۵؛ عکس از بالکن یکی از اتاق‌های هتل هیلتون رو به خیابان ولیعصر و جنوب شرق گرفته شده. محله امانیه و در بالای آن ساختمان‌های رویال دوما که توسط آلمانی‌ها در سال ۱۳۴۹ ساخته شدند، به خوبی دیده می‌شوند. ‌این آپارتمان‌ها گران‌ترین خانه‌های تهران محسوب می‌شدند. زمانی که این مجتمع ساخته شد، هر واحد آپارتمانی آن تا ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شد. در حالی که قیمت یک واحد آپارتمان در زعفرانیه ۱۲ هزار تومان بود! (تونل زمان)

‌قاب تاریخ ۳
بریده جراید؛ تبلیغ شرکت سهامی جیپ ایران - سال ۱۳۴۷٫ با اعضای خانواده دور هم جمع هستید و صحبت‌ها گل انداخته است، ناگهان به شما اطلاع می‌دهند در قرعه‌کشی بزرگ آریا و شاهین برنده شده‌اید؛ لطفا بیایید و پول اتومبیل خود را پس بگیرید.(چاپ عصر)

‌قاب مشاهیر ۲
عباس کیارستمی در پشت صحنه فیلم خانه دوست کجاست - سال ۱۳۶۵٫ نام فیلم برگرفته از شعری از سهراب سپهری است.

‌قاب مشاهیر ۳
تصویری کمتر دیده شده از آیت‌الله محمد یزدی در کنار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی.

کدخبر: ۴۳۰۹۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر