کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۶۳۶
تاریخ خبر:

قاب تاریخ | برادرزاده‌های احمد‌شاه و مشورت شاه با ‌سیا‌‌

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می‌کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، عکس‌های فوتبالی، نوستالژیک و… برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

‌قاب تاریخ ۱
عکس یادگاری با شورولت کامارو در سواحل بندر انزلی - سال ۱۳۵۹ (کلاسیکو پدیا)

‌قاب تاریخ ۲
تصویری کمتر دیده شده از یک مهمانخانه در شهر دلیجان استان مرکزی در دوره قاجار

‌قاب تاریخ ۳
بریده جراید - آذر ۱۳۶۰؛ پیشنهاد برای تغییر جایگاه‌های طاغوتی آن زمان و وی‌آی‌پی امروزی؛ «جایگاه استادیوم‌ها، محل استفاده طاغوتیان و درباریان بوده، تغییر کاربری دهید»‌. در اکثر ورزشگاه‌های ایران جایگاه ویژه‌ای ‌تعبیه شده است که در گذشته طاغوتیان و درباریان از آن استفاده می‌کردند. این جایگاه‌ها که به جایگاه سلطنتی معروف بود، مجهز به انواع وسایل امنیتی و رفاهی می‌باشد.

‌قاب نوستالژی
سینماهای سطح شهر تهران - سینما ری - بهمن ۱۳۷۳؛ با فیلم «چکمه» بر سردر سینما. فیلمی ایرانی، برگرفته از داستان چکمه هوشنگ مرادی‌کرمانی، محصول ۱۳۷۱ به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی طالبی‌. (آژانس عکس ایران)

‌قاب تاریخ ۵
مراسم عروسی اعیان‌ در زمان قاجار؛ اکثر ازدواج‌ها در دوران قاجاریه به خصوص در خاندان‌های اشرافی به دلیل قابل اعتماد بودن اشخاص و به منظور استحکام بخشیدن به علایق فامیلی و حفظ اصالت خانوادگی در محدوده خویشاوندان صورت می‌گرفت. دختران و پسران تقریبا هیچگونه اختیاری در برگزیدن همسر آینده ‌خود نداشتند.

در خانواده‌های ثروتمند عروسی با جلال و شکوه بسیار برگزار می‌شد و اغلب هفت تا هشت روز طول می‌کشید. در تمام این ‌مدت هم در خانه داماد و هم در منزل پدر و مادر عروس مهمانی‌ها و سور و سرورها برپا می‌گردید. در خانه‌های ثروتمندان و اعیان معمولاً عروس را با داماد شب هفتم یا هشتم بعد از عقد دست به دست می‌دادند… تا مدتی که این جشن و سرور برپا بود، مرد حق نداشت به سراغ زن خود برود و حتی نمی‌توانست او را ببیند.(کافه تاریخ)

قاب تاریخ ۶
نتیجه مشورت شاه با ‌سیا‌‌، ‌۲۳ مرداد ۱۳۳۲‌؛ طبق مشورتی با مأمورین آژانس مرکزی اطلاعات، آمریکا (سیا) که در مورد برکناری دکتر مصدق به تجزیه و تحلیل در قانون اساسی مشروطه ایران مشغول بودند، شاه دو فرمان صادر کرد: یکی برای عزل دکتر مصدق از مقام نخست‌وزیری و دیگری گماشتن تیمسار فضل‌الله زاهدی به این مقام. مارگارت لاینگ، مصاحبه با شاه، ترجمه اردشیر روشنگر. ( پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر)
شرح عکس: محمدرضا پهلوی پس از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هنگام سفر به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور.

قاب تاریخ ۷
عکسی از فرزندان محمد‌حسن میرزا آخرین ولیعهد قاجار. برادرزاده‌های احمد شاه قاجار؛ ایستاده از راست: حسین میرزا و رکن‌الدین میرزا. نشسته از راست: شمس اقدس و حمید میرزا و گیتی افروز خانم. با عزل احمدشاه از سلطنت در نهم آبان ۱۳۰۴ توسط مجلس مؤسسان، او به دستور رضاشاه از کاخ گلستان اخراج و از طریق بغداد به اروپا رفت. وی پیش از اخراج خواستار ملاقات با رضاشاه شد که این ملاقات از سوی او رد شد. تنها به این اکتفا شد که از طلب ۴۰ هزار تومانی وی مبلغ ۵ هزار تومان به او پرداخت شود.

این مبلغ با سر و صدا و در ۲۰ کیسه ۲۵۰ تومانی به وی تحویل گردید. در سال ۱۳۰۸ پس از فوت احمدشاه در پاریس اعلامیه‌ای صادر کرد و در آن خود را پادشاه قانونی ایران اعلام نمود (پیش از آن احمدشاه حاضر به استعفا‌ نشده بود). در حوادث شهریور ۱۳۲۰ و استعفای رضاشاه بار دیگر خواستار بازگشت به ایران گردید و سرانجام در سال ۱۳۲۱ در فقر و تنگدستی در پاریس درگذشت. محمد‌حسن میرزا در واپسین هفته‌های ولیعهدی، مالک باغات و اراضی اقدسیه شمیران و باغ و عمارت سلطنت‌آباد شد.

او از دولت ۸۸۹۹۶ تومان طلب داشت که دولت برای تسویه این بدهی، در دوازدهم اردیبهشت ۱۳۰۴ لایحه‌ای به مجلس داد که اراضی و باغات اقدسیه همراه با باغ و عمارت سلطنت‌آباد به مالکیت او درآید. بهای اقدسیه و باغ و عمارت سلطنت‌آباد ۶۸ هزار تومان تعیین و قرار شد با این واگذاری، طلب محمدحسن میرزا از دولت به ۲۰ هزار تومان کاهش یابد. عمارت سلطنت‌آباد نیز به حال مخروبه درآمده و هزینه نوسازی آن ۱۰۰ هزار تومان برآورد می‌شد.

این لایحه در ۲۲ شهریور ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسید اما کمتر از دو ماه بعد، با رأی مجلس به انقراض سلطنت قاجار، محمدحسن میرزا در نهم آبان ۱۳۰۴ از ایران اخراج شد. پس از آنکه در سال ۱۳۰۸ پس از درگذشت احمد‌شاه، محمد‌حسن میرزا اعلامیه‌ای صادر و خود را پادشاه قانونی اعلام کرد، از او در ایران سلب مالکیت و اراضی و باغات اقدسیه و کاخ و باغ سلطنت‌آباد مصادره شد.(مرور قدیم)

کدخبر: ۴۲۹۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر