کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۴۱۶۹
تاریخ خبر:

‌فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲‌؛ رقابت دو نفره مسی و امباپه

روزنامه هفت صبح| هر چقدر هم که مدعی شویم فوتبال یک بازی گروهی است، نمی‌توان منکر تاثیر فوق‌ستاره‌ها در یک بازی شد. جام‌جهانی 1986 را مارادونا یک‌تنه برای آرژانتین به ارمغان آورد و قبل‌تر از او هم پله برای قهرمانی برزیل در جام‌های جهانی همه کار کرده بود. فردا شب اما شاید برای اولین بار خواهد بود که دو فوق‌ستاره به معنای واقعی کلمه، در یک فینال جام‌جهانی رودرروی هم قرار خواهند گرفت.

لیونل مسی برای آرژانتین و کیلیان امباپه برای فرانسه. البته در هر دو تیم ستاره‌های تعیین‌کننده دیگری هم حضور دارند. مثلا ژیرو در فرانسه و آلوارز در آرژانتین. اما واقعیت این است که قهرمانی جام‌جهانی برای یکی از این دو نفر ثبت خواهد شد: مسی یا امباپه!

شانس مسی و فرانسه بیشتر است!
قطعا از نظر فردی، این بازی برای مسی اهمیت بیشتری دارد. این آخرین فرصت او برای قهرمانی در جام‌جهانی است؛ تنها عنوانی که در کارنامه او به چشم نمی‌‌خورد. خود او برای از دست ندادن این آخرین فرصت، همه‌کار خواهد کرد. حتی هم‌تیمی‌هایش هم انگار دارند فقط برای او و نه آرژانتین و خودشان، تلاش می‌کنند.

در سمت مقابل اما امباپه یک بار این عنوان را به دست آورده ‌ و اگر فردا شب هم نتواند قهرمان جهان شود، هنوز چند فرصت دیگر برای قهرمانی جام‌جهانی در پیش خواهد داشت. به همین دلیل شاید مسی و هم‌تیمی‌هایش انگیزه‌های بیشتری برای پیروزی در بازی فردا شب داشته باشند. اما انگیزه تنها تعیین‌کننده برنده این بازی نیست و تقریبا در تمام دنیا همه پذیرفته‌اند که فرانسه در حال حاضر نسبت به آرژانتین تیم بهتری است و شانس بیشتری برای قهرمانی دارد.

آمار رودررو و البته در کنار همِ این دو ستاره
این برای دومین بار است که مسی و امباپه در جام‌جهانی به یکدیگر برخورد می‌کنند. در جام‌جهانی 2018 فرانسه موفق شد در یک‌هشتم نهایی آرژانتین را 4بر3 شکست دهد. در آن بازی امباپه دو گل زد و مسی هم دو پاس گل داد. امباپه همان سال با فرانسه قهرمان جهان شد و البته باید اشاره کرد که مسی نیز در سال 2014 به فینال جام جهانی رسید ولی نتوانست قهرمان شود.

در مجموع امباپه و مسی تاکنون سه بار برابر هم قرار گرفته‌اند و حاصل کار دو برد برای ستاره فرانسوی بوده و یک بار نیز بازی مساوی شده است. به غیر از بازی یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2018، مسی و امباپه در رده باشگاهی هم دو بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان فصل 21-2020 پی‌اس‌جی با هت‌تریک امباپه موفق شد بارسا را در نیوکمپ 4بریک مغلوب کند.

در بازی برگشت جدال دو تیم یک-یک مساوی شد و لیونل مسی یک گل زیبا به ثمر رساند.مسی و امباپه در پی‌اس‌جی 48 بار هم کنار یکدیگر بازی کرده‌اند. امباپه 15 گل خود را روی پاس‌های مسی به ثمر رسانده و 11 گل مسی نیز روی پاس‌های امباپه بوده است.

وقتی امباپه باعث بازسازی آرژانتین شد
لئو مسی هنوز به یاد دارد که فرانسه با چه وضعیتی آرژانتین را از جام‌جهانی گذشته بیرون کرد؛ او حالا فرصت انتقام پیدا می‌کند. مردم آرژانتین و مسی خاطره تلخی از حضور خود در جام جهانی 2018 دارند، به خصوص وقتی صحبت از رویارویی با فرانسه می‌شود. در آن زمان، کیلیان امباپه، خود را به عنوان استعداد نسلی که امروز می‌شناسیم به دنیا معرفی کرد. داستان او در حال حاضر با پله برزیلی مقایسه می‌شود که قبل از 20 سالگی در فینال جام‌جهانی گلزنی کرد.

در آخرین دیداری که آنها با یکدیگر روبه‌رو شدند، فرانسه نقاط ضعف بسیاری از آرژانتین را برملا و فدراسیون را مجبور به بازسازی از پایه کرد. بعد از اینکه لیونل اسکالونی تیم جدیدی را برای پیروزی در کوپا آمه‌ریکا در سال 2021 فرستاد، همه چیز برای آنها تقریباً عالی پیش رفت. اما این بازسازی تازه شروع شده بود.

با مسی به عنوان رهبر گروهی از استعدادهای جوان، این تیم آرژانتین ارتباط چندانی با تیمی که در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام جهانی 2018 توسط فرانسه شکست خورد، ندارد و مسی در آخرین جام‌جهانی خود به دنبال این است که مثل مارادونا، قهرمانی جهان را تجربه کند.
در آن سال، کیلیان امباپه با گلزنی مقابل یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال، یک شب جادویی را پشت سر گذاشت.

مسی آن نتیجه را به خاطر دارد تا عطش خود را برای افتخاری بزرگ تقویت کند و فقط امیدوار باشد که دوباره با این تیم فرانسه دیدار کند تا شانس شکست آنها در بزرگ‌ترین مرحله جام را داشته باشد. تنها مشکل داستان این است که لئو شاید شرایط بازی بعدی آنها و بزرگترین نقطه قوت فرانسه را تصور نمی‌کرد.

فرانسه فقط امباپه نیست
کیلیان امباپه هنوز یکی از بهترین بازیکنان این جام جهانی است، اما قدرت واقعی فرانسه فقط از او ناشی نمی‌شود. مردم اغلب فراموش می‌کنند که فوتبال یک ورزش تیمی است که در آن استعدادهای دیگر مهارت‌های خود را به هدف بزرگتر می‌بخشند. فرانسه بدون سه بازیکن از بهترین بازیکنان خود به این جام جهانی آمد. انگولو کانته مهمترین بازیکن آن تیم مقابل آرژانتین بود. او در طول 90 دقیقه به مسی اجازه نفس کشیدن نداد، امروز هم شوآمنی بدون مشکل آن موقعیت را پوشش می‌دهد.

پل پوگبا همچنین یکی از بهترین بازیکنان جام جهانی 2018 بود، اما آنتوان گریزمان در موقعیت بازی‌سازی مشابهی با نتایج فوق‌العاده عمل می‌کند. کریم بنزما درست قبل از تورنمنت مصدوم شد اما الیویه ژیرو او را بدون هیچ مشکلی پوشش داده و تاکنون 4 گل در جام جهانی به ثمر رسانده است. این تیم آرژانتین هیچ شباهتی به تیمی ندارد که در سال 2018 شکست خورد، آنها واقعاً این بار شانس بردن آن را دارند.

از طرف دیگر، مسی نیز می‌تواند امیدوار باشد و بداند علیرغم مهارت‌های دیوانه‌کننده کیلیان امباپه، شانس کمی برای بردن این فینال نخواهد داشت.بعلاوه، می‌توانید عطش لئو برای انتقام از فینال شکست خورده 2014 مقابل آلمان را اضافه کنید. مشوق دیگر این است که مسی اهمیتی نمی‌دهد که امباپه هم‌تیمی او در پی‌اس‌جی باشد، پیروزی آرژانتین بسیار مهم‌تر از این است. کیلیان این را کاملاً می‌داند. فردا در یک سفر فوق‌العاده هستیم و پیش‌بینی اینکه چه کسی برنده می‌شود بسیار هیجان‌انگیز است و برنده قطعا تاریخ‌ساز خواهد شد.

کدخبر: ۴۹۴۱۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر