کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۲۲۷۴
تاریخ خبر:

فیلم | موزه جنگ را در خانه وزیر سابق پهلوی ببینید

در خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، عمارتی با نمای آجری، آیینه‌کاری‌های نفیس و زیبا و گچ بری‌های ظریف قرار دارد که به آن خانه «تیمورتاش» می‌گویند.

معماری این خانه تلفیقی از سه نوع معماری ایرانی، روسی و هندی و بدنه اصلی عمارت متعلق به زمان ناصرالدین شاه قاجار است که در طول دوران‌های مختلف دستخوش تغییراتی شده است. بعد از انقراض سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاشاه، «عبدالحسین تیمورتاش» که به عنوان وزیر دربار تعیین شده بود، این عمارت را از سردار محتشم بختیاری خریداری نموده و به عنوان محل سکونت در آن زندگی می‌کرد. با مورد غضب قرار گرفتن تیمورتاش و دستور قتل وی در روز نهم مهرماه سال ۱۳۱۲ اموال و املاک او مصادره شده و این عمارت که به طور خاص موردتوجه رضاشاه قرار داشته، برای تاسیس دانشگاه جنگ به ارتش واگذار شد. در آن زمان معماری به نام «کریم طاهرزاده بهزاد» جهت احداث ساختمان دانشگاه جنگ در جوار عمارت کلاه فرنگی مشغول به کار شده و ساختمان دانشگاه با اهتمام وی به اتمام رسیده است.

به نوشته خبرآنلاین، پس از اتمام کار ساختمان دانشگاه جنگ و افتتاح آن، از عمارت کلاه فرنگی به عنوان ساختمان فرماندهی دانشگاه جنگ استفاده می‌شد که این روند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه یافت. این عمارت در سال ۱۳۷۳ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۱۱۹۷ ثبت شده است.

در این موزه می توانید مجموعه ای از ابزارهای جنگی و از قدیمی‌ترین تا مدرن‌ترین سلاح‌هایی که به ایران آمده بود را مشاهده کنید.

کدخبر: ۲۵۲۲۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر