کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۸۰۳
تاریخ خبر:

فیلم‌هایی که به خاطر کرونا اکران نشدند

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | شیوع ویروس کرونا به‌ جز این‌که به گیشه سینماها حمله کرد و باکس‌آفیس جهانی را نابود کرد و ضررهای جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشت، تاریخ اکران تعدادی از فیلم‌های امسال سینماهای جهان را هم به تعویق انداخت. این فهرست هفت‌ فیلم مهمی ‌است که قاعدتا باید در روزهای کرونایی در سینماها می‌دیدیم و حالا باید در ماه‌های آینده منتظرشان باشیم.

بیماری جهانی و واگیردار کووید۱۹ که از اواخر سال ۲۰۱۹ از چین شروع شد، بلافاصله سینماهای این کشور را تعطیل کرد و حالا در سال ۲۰۲۰ باعث بسته‌شدن کل سینماهای جهان شده و تاثیر غیرقابل انکاری روی صنعت سینما داشته است. اولین فیلمی ‌که تحت‌ تاثیر این ماجرا قرار گرفت «گمشده در روسیه» بلاک‌باستر چینی بود که باید بیست‌و‌دوم ژانویه افتتاح می‌شد اما به‌دلیل شیوع کرونا اکران آن کنسل شد.

فیلم بلافاصله به پلتفرم‌های آنلاین فرستاده شد تا بدون اکران در سینماها، مردم از شبکه‌های آنلاین آن را تماشا کنند. فیلم را به‌صورت مجانی در اختیار مردم قرار دادند؛ کمدی‌ای که قرار بود خیلی پرفروش شود. این کار برای تشویق مردم به ماندن در خانه‌هایشان بود. روز بعد از آن همه سینماهای چین تعطیل شدند. این فیلم طبق آمار توسط ۱۸۰میلیون نفر دیده شد درحالی‌که برای پرفروش‌ترین فیلم چینی تا امروز ۱۵۹میلیون بلیت فروخته شده است.

در‌ هالیوود این اتفاق برای فیلم «زمانی برای مردن نیست»، آخرین فیلم جیمز باند رخ داد. فیلم قرار بود اوایل ماه مارس روی پرده سینماها برود و اکران گسترده جهانی آن‌هم آوریل شروع شود اما حالا نمایش آن تا ماه نوامبر به تعویق افتاده است. این اولین فیلم خارج از چین ‌بود که به‌خاطر شیوع کرونا زمان اکرانش تغییر کرد.

بعضی فیلم‌ها بدشانسی‌شان حتی از این هم بیشتر بود. مثلا آخرین انیمیشن پیکسار یعنی «به‌پیش» در سینماهای آمریکای شمالی به نمایش درآمد و یکی‌دوهفته‌ای هم صدرنشین گیشه بود اما نتوانست طبق برنامه در بقیه کشورها نمایش داشته باشد و در صورت بازگشایی سینماها با صف فیلم‌های اکران بعید است که اکرانش از سر گرفته شود. فیلم‌های مختلف در قبال اوضاع پیش‌آمده رویکردهای متفاوتی داشتند. برخی از آن‌ها که تولید شبکه‌هایی مانند نتفلیکس یا آمازون بوده‌اند، کلا از اکران سینمایی صرف‌نظر کردند و قرار شده مستقیما توسط سرویس‌های پخش آنلاین به نمایش دربیایند.

اکران برخی دیگر هم به تعویق افتاده است. این فهرستی از فیلم‌های مهمی ‌است که تحت‌ تاثیر ماجرای کرونا وضعیت اکران‌شان تغییر کرده است. تعداد همه فیلم‌هایی که درگیر این ماجرا شدند و محصول کشورهای مختلف هم هستند طبعا از این فهرست خیلی مفصل‌تر است. جا‌به‌جاشدن زمان اکران فیلم‌ها احتمالا هم روی جوایز مختلف جشنواره‌ها و انجمن‌های امسال و به تبع آن اسکار و گلدن‌گلوب سال آینده تاثیر می‌گذارد و هم‌زمان اکران دوم نشان می‌دهد که حداقل امیدوارند تا تابستان کرونا از بین رفته و سینماها باز شده باشند.

*** مرغان عشق/ The Lovebirds No Time to Die
اکران عمومی‌ آن کنسل شد و در شبکه نتفلیکس به نمایش درمی‌آید.
سال ۲۰۱۷ همکاری مایکل شووالتر با کمیل نانجیانی منجر به ساختن یک کمدی-رمانتیک با بودجه کم شد که گیشه‌ها را تسخیر کرد و چندبرابر بودجه تولیدش فروخت و منتقدان و تماشاگران سینما هم عاشقش شدند.

«بیماری بزرگ» که فیلمنامه‌اش را کمیل نانجیانی، کمدین پاکستانی-آمریکایی و همسرش امیلی وی.گوردون نوشته بودند، درباره تقابل فرهنگی میان خانواده پسر پاکستانی با دختر آمریکایی و مشکلات پسر پاکستانی با خانواده آمریکایی دختر بود. شووالتر بعد از آن فیلم سراغ ساخت سریال تلویزیونی رفت و حالا دوباره با فیلم «مرغان عشق» بازهم با همکاری نانجیانی به سینما برگشته است یا بهتر است بگوییم می‌خواست برگردد، چون درنهایت فیلم رنگ پرده سینما را به خودش ندید و قرار است یک‌راست در نتفلیکس به نمایش دربیاید.

این‌بار البته کمیل نانجیانی در نوشتن فیلمنامه نقشی نداشته و فقط بازیگر فیلم است. باز هم یک کمدی-رمانتیک دیگر که البته از اسمش هم می‌شود حدس زد. داستان یک زوج با بازی نانجیانی و ایزا رای که در زندگی مشترک‌شان یک لحظه تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز را تجربه می‌کنند چون به‌صورت ناخواسته درگیر ماجرای یک قتل شده‌اند. آن‌ها برای پاک‌کردن اسمشان به سفری می‌روند که لحظات کمیک زیادی دارد. در همین حین هم یاد می‌گیرند که چطور رابطه‌شان ممکن است به کمک‌شان بیاید.

*** آرتمیس فاول/ Artemis Fowl
اکران عمومی ‌آن کنسل شد و در دیزنی‌پلاس در اینترنت به نمایش درمی‌آید.
کنت برانا این‌بار سراغ ساختن فیلمی‌ نوجوانانه رفته است که احتمالا گروه مخاطبانش بیشتر زیر ۳۰ساله‌ها باشند. به‌هرحال دیدن هر فیلمی ‌از کنت برانای انگلیسی، کنجکاوی‌برانگیز است حتی اگر با فیلم قبلی‌اش یعنی «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» ناامیدتان کرده باشد. «آرتمیس فاول» یک فیلم ماجراجویانه علمی-تخیلی است که براساس اولین قسمت از یک سری رمان به همین نام نوشته اوین کولفر، نویسنده ایرلندی کتاب‌های کودکان ساخته شده است. فیلم داستان سفر یک نوجوان ۱۲ساله نابغه به اسم آرتمیس فاول است.

آرتمیس از نوادگان خاندانی است که همه‌شان مغزهای متفکر جنایت بودند. او به‌دنبال پدرش می‌گردد که به‌طرز اسرارآمیزی ناپدید شده است. او یک پری لپرکان را می‌رباید تا شاید در این جست‌وجو کمکش کند. فیلم قرار بود به‌صورت سه‌بعدی و آیمکس اکران شود و به‌نظر می‌رسد حالا با این وضعیت سینماها مقداری از توجهی که به‌خاطر جلوه‌های بصری ممکن بود منتقدان به فیلم داشته باشند، از بین می‌رود و قطعا «آرتمیس فاول» بخشی از امتیازاتش را از دست می‌دهد. کنت برانا البته توانایی‌هایش را در اقتباس‌های ادبی نشان داده است و «آرتمیس فاول» می‌تواند دوباره برانا را به بازی برگرداند.

*** گزارش فرانسوی / The French Dispatch
اکران آن از ۲۴جولای به ۱۶ اکتبر موکول شد.
اسم وس اندرسون که می‌آید، باید انتظار یک جهان فانتزی و جذاب را بکشیم. یک فیلم اپیزودیک که در نسخه‌ای خیالی از فرانسه دهه بیست می‌گذرد و گزارش‌هایی را از آخرین مقاله یک نشریه آمریکایی روایت می‌کند. می‌گویند فیلمنامه‌ای عاشقانه برای روزنامه‌نگاران است. وس اندرسون تا امروز هفت‌بار نامزد اسکار شده است. به‌رغم اکران تابستانی انتظار داشتیم که فیلم اندرسون در فصل جوایز هم موفق باشد که البته حالا اکرانش دقیقا افتاده به زمانی که فستیوال‌ها و انجمن‌های منتقدان فیلم‌ها را رصد می‌کنند و شانس فیلم برای دیده‌شدن بیشتر هم شده است. فیلم پر است از بازیگران برنده اسکار از آدرین برودی تا بیل موری و فرانسیس مک‌دورمند. از تریلرش که منتشر شده، به‌نظر می‌رسد چند کاراکتر جذاب وس اندرسونی هم داشته باشد.

*** سگ تازی/ Greyhound
اکران آن به تعویق افتاد و تاریخ جدید مشخص نیست.
«سگ تازی» از آن فیلم‌هایی است که احتمالا دیدنش روی پرده به دلیل جلوه‌های ویژه جنگی اهمیت دارد. در جنگ جهانی دوم، ۳۷کشتی از نیروهای متفقین از آتلانتیک شمالی می‌گذرند، در‌حالی‌که ناوگانی از کشتی‌های نازی به دنبالشان هستند. وقتی تام هنکس یک فیلم جنگی بازی کند، احتمال جایزه گرفتنش زیاد است. این‌بار نکته جالب اینجاست که هنکس علاوه بر این‌که جلوی دوربین رفته در نوشتن فیلمنامه فیلم هم مشارکت داشته است.

آرون اشنایدر، کارگردان این فیلم بیشتر به‌عنوان مدیر فیلمبرداری شهرت دارد و این دومین فیلم بلند سینمایی‌اش است. اولین فیلمش به نام «Get Low» را سال ۲۰۰۹ ساخت که اتفاقا امتیاز خوبی هم از منتقدان گرفت و نامزد دریافت چندین جایزه هم در جشنواره‌های مختلف شد. آرون اشنایدر برای فیلم کوتاهی که سال ۲۰۰۴ ساخته بود، جایزه اسکار را به خانه برد و حالا این فیلم جدیدش به‌نظر می‌رسد گام بزرگتری برای او باشد.

*** مولان/ Mulan
اکران آن از ۲۷ مارس به ۲۴ جولای موکول شد.
این درام اکشن ماجراجویانه در ادامه بازسازی‌های انیمیشن‌های دیزنی ساخته شده است و این‌بار سراغ انیمیشنی رفته که به‌لحاظ تاریخی از بقیه بازسازی‌ها متأخرتر است و همین می‌تواند یک چالش محسوب شود. چون به‌هر‌حال تماشاگران با سنین کمتر هم کارتون «مولان» را به یاد دارند. فیلم داستان یک دوشیزه جوان چینی است که خودش را به شکل یک جنگجوی مرد درمی‌آورد.

این داستان زمانی اتفاق می‌افتد که امپراطور چین دستور داده تا از هر خانواده‌ای یک مرد باید در ارتش سلطنتی حضور پیدا کند تا از کشور دفاع کنند و مولان می‌خواهد جانشین پدرش در جبهه جنگ باشد. بودجه تولید فیلم هنگفت و بین ۲۹۰ تا ۳۰۰میلیون دلار بوده است. فیلم حاشیه‌هایی هم داشت. اخیرا بسیاری از استودیوهای‌ هالیوود متهم به تبعیض نژادی و استفاده از بازیگران سفیدپوست برای نقش‌های مختلف شده‌اند. موقعی که اعلام شد «مولان» قرار است ساخته شود بلافاصله اعتراضی نوشته شد که ما مولان سفیدپوست نمی‌خواهیم! دیزنی اعلام کرد که در جست‌وجوی یک بازیگر چینی برای نقش مولان است و کلا برای فیلم از بازیگران آسیای شرقی استفاده کردند.

*** تاپ گان: ماوریک/ Top Gun: Maverick
اکران آن از ۲۶ ژوئن به ۲۳ دسامبر موکول شد.
از آن اکشن‌هایی است که دوستداران سینما و نوستالژی‌بازها منتظرش هستند. تریلرها نشان می‌دهد که تام کروز همچنان می‌تواند در فیلم‌های اکشن یک ستاره تمام‌عیار باشد. تریلر فیلم به‌شدت هیجان‌انگیز و نفس‌گیر است. اگر تونی اسکات سال ۲۰۱۲ در سن ۶۸سالگی خودش را از بالای ساختمان پرت نکرده بود و دست به خودکشی نزده بود، احتمالا قسمت دوم فیلم محبوب و خوب «تاپ گان» محصول ۱۹۸۶ را خودش می‌ساخت. اما در فقدان تونی اسکات حالا جوزف کوزینسکی دست به ساخت دنباله‌ای برای فیلم «تاپ‌گان» زده و اسم کاراکتر اصلی فیلم یعنی ماوریک را هم به آن اضافه کرده است.

کوزینسکی را با فیلم‌هایی مثل «فراموشی»(oblivion) و «تنها شجاعان» می‌شناسیم. اکشن‌ساز خوبی است و برای همین می‌شود امید داشت که فیلم «تاپ گان: ماوریک» هم اثر خوبی از کار دربیاید. خود تام کروز کنار جری بروکهایمر جزو تهیه‌کنندگان فیلم است. تام کروز و وال کیلمر همان نقش‌هایی را بازی می‌کنند که در فیلم اول هم برعهده داشتند. از خلاصه‌داستان قسمت جدید «تاپ گان» چیزی منتشر نشده است. در قسمت قبلی ماوریک دانشجوی دانشکده نیروی هوایی آمریکا بود. آن‌ها برای هدایت جنگنده‌ها امتحان‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند. ماوریک با یکی از معلم‌هایش در مدرسه پرواز رابطه عاطفی برقرار می‌کرد.

*** زمانی برای مردن نیست/ No Time to Die
اکران آن از دوم آوریل به ۲۵ نوامبر موکول شد.
این احتمالا مهم‌ترین فیلم اکشن-جاسوسی است که انتظارش را می‌کشیم. بیست‌و‌پنجمین فیلم از سری فیلم‌های «جیمز باند». جیمز باند یکی از مهم‌ترین کاراکترهای سینما، نه فقط در حوزه فیلم‌های جاسوسی که در کل تاریخ سینماست. این احتمالا آخرین باندی است که دنیل کریگ در آن نقش اصلی را بازی می‌کند.

این پنجمین فیلمی ‌است که در آن دنیل کریگ نقش جیمز باند را بازی می‌کند. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که باند، سرویس رسمی ‌سازمان اطلاعات MI6 را ترک کرده است. اما آرامش او چندان دوام نمی‌یابد چون دوست قدیمی‌اش فلیکس لیتر از سازمان سیا سر و کله‌اش پیدا می‌شود و از او کمک می‌خواهد. باند به دل جریان اسرارآمیزی می‌افتد که در آن کاراکتر شریر با جدیدترین تکنولوژی‌های خطرناک، مغز متفکر جریان است. این اولین جیمز باندی است که کری فوکوناگا کارگردانی کرده و البته شروعی توام با بدشانسی هم داشته است!

کدخبر: ۳۱۸۸۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر