کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۸۴۴
تاریخ خبر:

فیلم‌هایی که برای فتح گیشه۲۰۲۲ می‌آیند

روزنامه هفت صبح، فرناز خزاعی| حتی خوش‌بین‌ترین کارشناس‌ها هم پیش‌بینی نمی‌کردند بعد از رکود سرد و مرگبار سینماها در دو سال گذشته، رونق چنین سریع به سالن‌های نمایش برگردد. به هر حال این ماموریتی بود که قهرمان‌هایی چون جیمز باند و اسپایدرمن، مانند فیلم‌ها، در عالم واقعیت هم به خوبی از پس‌‌اش برآمدند و تازه پیش‌بینی شده که در سال جاری این استقبال شدت هم پیدا کند، البته اگر کرونا و سویه‌های جدید آن نقشه‌ای برای غافلگیری دوباره‌ دنیا نداشته باشند.

در سال ۲۰۲۲ فیلم‌های زیادی به روی پرده خواهند آمد. اگر مبنا را بگذاریم به احتمال کسب بیشترین فروش بین‌المللی، مشخصا بیش از یک میلیارد دلار، به چند مدعی جدی می‌رسیم که از الان حساب ویژه‌ای روی آن‌ها باز شده و احتمالا در پایان سال نام‌شان را در صدر جدول باکس آفیس بین‌المللی می‌بینیم؛ فیلم‌هایی که فراتر از فروش گیشه می‌توانند در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی موج گسترده ایجاد کنند و اصطلاحا تا مدت‌ها «ترند» شوند. چند تا از این عناوین کنجکاوی‌برانگیز را مرور می‌کنیم.

آنچارتد (Uncharted‌) / تاریخ اکران فعلی: ۱۱ فوریه
معمولا اقتباس‌های سینمایی از بازی‌های ویدئویی چیز دندان‌گیری از آب درنمی‌آید ولی در عوض گیشه‌شان مثل تنور داغ است. تب اقتباس از ویدئوگیم‌ها در سال‌های اخیر دوباره بالا گرفته و این بار نوبت یکی از بازی‌های مهم، تاثیرگذار و محبوب در نسل حاضر رسیده. «آنچارتد» (به معنای کشف‌ناشده) برای بچه‌های هزاره‌ جدید حکم ایندیانا جونز معاصر را دارد و صحنه‌های اکشن این مجموعه بازی به قدری بدیع و تاثیرگذار بوده که تحسین فیلمسازانی چون جیمز کامرون را نیز به همراه داشته.

داستان درباره‌ شکارچی گنج‌های باستانی به نام نیتن دریک است که در هر قسمت همراه رفقایش به یک ماجراجویی تازه می‌رود. از ۱۰سال پیش تا الان سونی بارها درصدد اقتباس از سری بازی محبوبش بوده و نام‌های زیادی در این پروژه رفته و آمده‌اند. نهایتا قرعه به نام روبن فلایشر (زامبی‌لند) افتاد و تصمیم بر این شد که برخلاف بازی‌ها، نیتن دریک جوان را در فیلم ببینیم که تازه ماجراجویی را آغاز کرده. علاوه بر تام هالند که نقش اصلی را بر عهده گرفته، مارک والبرگ و آنتونیو باندراس دیگر ستاره‌های فیلم‌اند و سونی حساب ویژه‌ای باز کرده تا طرفداران سری بازی‌های پلی‌استیشن «آنچارتد» در سینماها نیز به آن روی خوش نشان بدهند.

( The Batman) بتمن ‌/ تاریخ اکران فعلی: ۴ مارس
بدون شک کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم سال فقط برای فتح گیشه نمی‌آید و خیلی از سینمایی‌ها منتظرند تا حاصل کار مت ریوز بر روی مهم‌ترین دارایی معنوی دی‌سی را تماشا کنند. «بتمن» به هر حال همیشه مهم بوده و اقتباس‌های سینمایی آن هم ظرفیتی فراتر از سرگرمی نوجوانانه را آزاد کرده‌اند. بعد از سه‌گانه‌ کریستوفر نولان، استودیوی وارنر خیلی زود به فکر رونمایی از یک بتمن تازه افتاد اما شکست‌های پیاپی «بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت» و «لیگ عدالت» کار را برای زک اسنایدر و بن افلک سخت کرد. در نتیجه استودیو رفت به سراغ مت ریوز که با «سیاره میمون‌ها» استعدادش را به رخ کشیده بود.

ریوز همه چیز را ریخت دور و نسخه‌ خودش را از اول نوشت و سعی کرد تا برخلاف اقتباس‌های قبلی به دل کامیک‌های بتمن بزند و چیزهایی را بیرون بکشد که قبلی‌ها سراغ‌شان نرفته بودند. نتیجه‌ کار حداقل در حد واکنش‌های محدود و یواشکی اولیه و بر اساس مواد تبلیغی، فیلمی شده تحت تاثیر سینمای دیوید فینچر و کامیک‌های بتمن در دهه‌‌ نود. اینجا بروس وین جوان (رابرت پتینسون) را می‌بینیم که از نظر روانی وضعیتش تعریفی ندارد و بعد از شروع کار در مقام شوالیه تاریکی با یک قاتل زنجیره‌ای دیوانه و نابغه در شهر مواجه می‌شود. ریدلر (پل دینو) با از میان برداشتن کله‌گنده‌های شهر در‌صدد افشای رازهای تکان‌‌دهنده از گذشته‌ گاتام سیتی است و بروس وین/ بتمن خودش را وسط این بازی می‌بیند. باید دید که «بتمن» می‌تواند با کنار زدن «آکوامن» به پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی دی‌سی و وارنر تبدیل شود؟

جانوران شگفت‌انگیز: رازهای دامبلدور (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore) / تاریخ اکران فعلی: ۱۵ آوریل
گنجی مثل دنیای جادویی «هری پاتر» ارزشمندتر از آن است که استودیویی چون وارنر به همین سادگی‌ها بی‌خیالش شود. پس بعد از نمایش موفق آخرین فیلم اقتباسی در مجموعه، دست به کار شدند و رفتند به سراغ گذشته‌ دنیای جادوگرها. سری فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» با محوریت شخصیت نیوت اسکمندر (ادی ردمین) به سراغ نادیده‌‌ها و ناگفته‌های دنیای جادوگران پیش از به قدرت رسیدن لرد ولدمورت می‌رود.

در فیلم سوم داستان می‌رسد به سال‌های آغازین جنگ جهانی دوم در دهه‌ سی و در مقابل قدرت روزافزون گریندل ‌والد، دامبلدور چاره‌ای ندارد جز اینکه برای رویارویی با دوست سابقش آماده شود و از دوستان جدیدش کمک بگیرد. در «رازهای دامبلدور» قصه فراتر از انگلیس و آمریکا در سرزمین‌های مختلفی روایت می‌شود و به مختصات دنیایی که در فیلم‌ها و کتاب‌های «هری پاتر» شناخته بودیم، نزدیک‌تر می‌‌شویم. بزرگ‌ترین حاشیه‌ فیلم کنار گذاشتن جانی دپ از نقش گریندل والد به دلیل حواشی پیش‌آمده پیرامون زندگی شخصی‌اش و انتخاب مدس میکلسن برای ایفای نقش شرور اصلی و خطرناک قصه بود. طبعا با هر کیفیتی از بازیگری، مقایسه‌ دپ و میکلسن بعد از تماشای فیلم ناگزیر است. باید دید که بهار امسال جادوی هری پاتر در بازگرداندن رونق به سینماها چقدر موثر خواهد بود.

دکتر استرنج در مالتی‌ورس جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) / تاریخ اکران فعلی: ۶ مه
طی دو دهه‌ قبل، مارول با ایده‌ جهان سینمایی یکپارچه و روایت قصه‌هایی مستقل در قالب مجموعه‌‌ای از فیلم‌ها که نهایتا به یک خط مشترک و کلی می‌رسیدند، دنیای سرگرمی را تحت تاثیر قرار داد و نتیجه‌ رسیدن به رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ با «انتقام‌جویان: پایان بازی» بود. فرمولی که برمی‌گشت به کامیک‌های مارول و نیم‌قرن قدمت داشت. در فاز جدید، مارول گام بزرگ‌تری برداشته و آن هم رفتن به سمت مالتی‌ورس یا جهان‌‌های موازی است.

چشمه‌ای از این ایده را در سریال «لوکی» و «اسپایدرمن:‌ راهی به خانه نیست» دیده‌ایم و حالا با «دکتر استرنج در مالتی‌ورس جنون» شاهد گسترش آن خواهیم بود. «دکتر استرنج» جدید که توسط سم ریمی ساخته شده، حکم دریچه‌ای را دارد که به سوی دنیای خیالی بزرگ‌تر و دیوانه‌وارتر مارول باز می‌شود. البته مارول امسال فقط همین یک فیلم را روانه‌ سینماها نمی‌کند؛ اگر از کنار سریال‌های اختصاصی دیزنی پلاس مثل «مون‌نایت» بگذریم، «ثور: عشق و تندر» و «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» دیگر محصولات ابرقهرمانی مهمی هستند که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد، سهم قابل توجهی از گیشه‌ سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص خواهند داد و راه را برای محصولات بعدی مارول هموار می‌کنند.

دنیای ژوراسیک: قلمرو (Jurassic world: Dominion) / تاریخ اکران فعلی: ۱۰ ژوئن
چه خوشمان بیاید و چه نه، نمی‌شود کتمان کرد که برخورد نزدیک با دایناسورها هیجان وصف‌ناپذیری دارد که مجموعه فیلم‌های «پارک ژوراسیک» به خوبی از آن بهره برده‌اند. چند سال قبل وقتی استودیوی یونیورسال به فکر احیای فرنچایز «پارک ژوراسیک» افتاد، اصلا انتظار نداشتند که استقبال از «دنیای ژوراسیک» به ۱٫۷ میلیارد فروش در گیشه منجر شود. حتی دنباله‌ فیلم، «قلمروی سقوط‌کرده»، که به اندازه‌ قسمت قبلی از سوی تماشاگران و منتقدان با واکنش مثبت روبه‌رو نشده بود، ۱٫۳ میلیارد در سینماها فروخت. در نتیجه، تجربه ثابت می‌کند که اگر بتوانید دایناسورها را به سینما بکشانید، موفقیت تضمین‌ شده است!

قسمت سوم به طرز هوشمندانه‌‌ای سعی کرده تا سرمایه‌گذاری روی نوستالژی سه‌گانه‌ اصلی را گسترش دهد و برای همین علاوه بر جف گلدبلوم، به بازیگران فیلم سم نیل و لورا درن هم اضافه شده‌اند تا کریس پرت و برایس دالاس هاوارد در تقابل با دایناسورها دست تنها نباشند. همچنین از تکرار چندباره‌ ایده‌ گیر افتادن در جزیره‌ بی‌دفاع وسط دایناسورها خبری نیست و در ادامه‌ آنچه در قسمت دوم «دنیای ژوراسیک» دیده بودیم، دایناسورها حالا به بخشی از دنیای مدرن تبدیل شده‌ و حکم سلاح کشتارجمعی گران‌قیمت را برای کمپانی‌های خصوصی پیدا کرده‌اند. ضمنا در نظر داشته باشید که با «قلمرو» قصه تمام نمی‌شود و تازه وارد عصر جدید دایناسورها شده‌ایم ‍!

آواتار ۲ (Avatar 2) / تاریخ اکران فعلی: ۱۶ دسامبر
جیمز کامرون این تصور از خودش را جا انداخته که هر ۱۰سال یک بار فیلم می‌سازد و با رفتن زیر بار بزرگ‌ترین ریسک‌های ممکن، مرزها را پشت سر می‌گذارد و اثری را روانه‌ سینماها می‌کند که تمام رکوردهای ممکن را می‌شکند و تا سال‌ها بعد هیچ فیلم دیگری بهش نمی‌رسد. با علم به این سابقه، کامرون برای ساخت دنباله‌های «آواتار» به صورت همزمان ریسک بزرگی را متقبل شده که حتی نسبت به استانداردهای خودش هم دیوانه‌وار به نظر می‌رسد.

اگر اتفاقی نیفتد و دوباره برنامه‌ها تغییر نکند، بعد از ۱۳سال، در آستانه‌ کریسمس آینده «آواتار ۲» اکران خواهد شد؛ فیلمی که کامرون برای ساختش چند فناوری تازه مانند موشن کپچر زیر آب را توسعه داده و هنوز هیچکس نمی‌داند دقیقا چه کار کرده. بازگشت کامرون به دنیای «ترمیناتور» چندان امیدوارکننده نبود و اختلافاتی که با تیم میلر سر تولید «ترمیناتور:‌ سرنوشت تاریک» پیدا کرد، عجیب به نظر می‌رسید. حال باید دید بعد از سال‌ها، اکتشاف در گوشه و کنار سیاره‌ پاندورا، پرداختن به خانواده‌ جیک و نی‌تیری، آن هم بدون رونق گذشته‌ فیلم‌های سه‌بعدی، همچنان جذابیت سحرآمیز قسمت اول را با خود دارد یا بالاخره و بعد از سه دهه شاهد جواب ندادن قمار سنگینی از جیمز کامرون خواهیم بود. منتظر دیدن کیت وینسلت، اونا چاپلین و وین دیزل در نقش‌های غیرمنتظره هم باشید.

کدخبر: ۴۴۰۸۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر