کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۷۶۳
تاریخ خبر:

فیات ۵۰۰X ، یک شاسی‌بلند بانمک!

هفت صبح| اگر از مخاطبان انیمیشن‌های هالیوودی باشید احتمالا نام کارتون "ماشین‌ها" و شخصیت لوئیجی به گوشتان خورده است. خودرویی که یادآور فیات ۵۰۰ نسل اول بوده و همانند طراحی خودرو، کاراکتر بسیار مفرحی دارد. ۵۰۰ که هرساله در شمار پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا قرار دارد، در نسل فعلی خود به ایران وارد شده است. بهانه این گزارش اما مدل ایکس از سری۵۰۰ شرکت فیات است که به عنوان کراس‌اووری کوچک در رده پژو ۲۰۰۸ به تازگی پای به کشورمان گذاشته و از عجیب‌ترین انتخاب‌های مشتریان ایرانی در مناطق آزاد تجاری به شمار می‌رود.
.
البته تنوع‌طلبی همیشه یکی از ویژگی‌های جالب بشر بوده و سرچشمه بسیاری از ابداعات وی نیز هست. همین عامل در ذهن بشر چرخ می‌خورد تا با وجود محصولی برجسته همچون تویوتا C-HR، برود و فیاتX 500 را تولید کند!
.
خودرویی که طی ۴ سال اخیر توانسته یکی از انتخاب‌های اصلی خریداران شاسی‌بلندهای شهری ساب‌کامپکت در اروپای غربی باشد و با قیمتی ۱۹۹۹۵ دلاری در سری پایه، خود را یک محصول کم‌دردسر و ارزان در ابعاد رنو کپچر نشان دهد. اینروزها شهر انزلی به دلیل قرارگیری در کانون منطقه آزادتجاری میزبان فیاتX 500 است تا خودروهای این رده از پژو ۲۰۰۸ تا نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی به شکلی دقیق‌تر با محصولی از کشور ایتالیا به رقابت پردازند و در معرض مقایسه عابران قرار گیرند.
.
فیاتX 500 در نگاه اول طرحی فانتزی همچون مدل اصلی ۵۰۰ دارد که شاید چشم‌نواز هم باشد. اما برای بسیاری این طرح یادآور اتاقی کوچک، موتوری ضعیف و کیفیتی نه چندان جالب است. خب با بررسی دقیق‌تر فیاتX 500 می توان تا حدی تایید کرد این خودرو کوچک و ارزان است اما ضعیف نیست. حداقل در مقایسه با تویوتا C-HR یا رنو کپچر محصول سریعتری است و با داشتن یک موتور ۱۴۰۰سی‌سی توربو که ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد، محصولی کاملا برجسته و حتی برتر از پژو ۲۰۰۸ است. این خودرو ضمن داشتن جعبه دنده ۹سرعته اتومات از پلتفرمی مشترک با جیپ رنگید برخوردار استفاده کرده که در خشک بودن سواری این محصول بی‌تأثیر نبوده است.
یک نکته جالب درباره فیاتX 500 این است که با طول ۴٫۲۸ متری، از فاصله بین دو محور ۲٫۵۷ متر برخوردار است که به محصولات رقیب از برندهای پژو، رنو و نیسان نزدیک است. فروش خودرو طی ۴سال در اروپا و آمریکا از مرز ۴۰۰ هزار دستگاه گذشته است. در رده ایمنی هم این خودرو یک اعجوبه تمام عیار است چون به غیر از نمره ۵ستاره موسسه اروپایی انکپ، بالاترین سطح امتیاز را از دو موسسه IIHS و NHTSA با عنوان (Top Safety Pick+) دریافت کرده است. خب هنوز هم اعتقاد دارید فیاتX 500 با بهایی ۲۵۰میلیونی در مناطق آزاد کشور یک خودرو حقیر است؟

کدخبر: ۲۵۴۷۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر