کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۵۹۹۲
تاریخ خبر:

فیات کریسلر‌؛ امپراتور دورگه

هفت صبح، محمدحسین شاوردی| سالی که گذشت برای گروه فیات کریسلر، سالی بود مملو از اتفاقات مثبت و منفی؛ از مرگ رئیس این گروه صنعتی تا تولد دوباره آلفا رومئو و فروش فوق‌العاده جیپ. این گروه که در دامنه‌ای گسترده به تولید خودرو مشغول است، از سوپراسپورتهای فراری تا وانت پیکاپ دوج رام ۱۵۰۰ را روانه بازار مصرف می‌کند. در ادامه درباره این گروه بیشتر خواهید خواند.

فیات کریسلر؛ یک گروه پرحاشیه
عصر روز ۲۵ جولای خبری فوری با خط قرمز درشت روی اغلب پایگاه‌های خبری سراسر جهان مخابره شد که خاطر دوستداران صنعت خودرو را آزرده کرد. متن خبر ساده بود: "سرجیو مارچیونه مدیرعامل فیات و رییس گروه فیات کریسلر، پس از یک عمل جراحی در اثر بیماری سرطان درگذشت."
.
مارچیونه که اغلب علاقمندان به خودرو وی را با مدیریت شرکت فیات به یاد می‌آورند، در دوره تصدی خود بر کرسی ریاست فیات علاوه بر ایجاد یک اتحاد برجسته با گروه آمریکایی کریسلر، توانست بسیاری از برندهای قدیمی ایتالیایی نظیر آلفارومئو و مازراتی را به رشد فروش و افزایش سوددهی رسانده و گروه کریسلر را نیز با همه زیرمجموعه‌های عجیب و غریبش در کنار فیات، به یک مجموعه هماهنگ و پرفروش تبدیل کند.
.
این خبر بد از آن جهت ضربه روحی بزرگی برای این مجموعه ایتالیایی-آمریکایی بود که پیش از از این کمتر کسی باور داشت یک کنسرسیوم با رنگین کمانی از برندهای رو به افول بتواند به سوددهی برسد. این هنر مارچیونه البته حالا در دستان مایک مانلی مدیر پیشین شرکت جیپ به یک روال ثابت تبدیل شده و خبرهای اولیه از ادامه ثبات در این گروه حکایت دارد. با وجود اتفاقات بد و خوب بسیار، سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از سال‌های درخشان گروه فیات کریسلر در یک دهه اخیر بوده ۱۰ برند مختلف این مجموعه از جمله فیات، آلفا رومئو، آبارث، لانچیا، فراری، مازراتی، جیپ، دوج، رام، کریسلر و… موفق شدند روی هم رفته سالی بهتر از همیشه را در زمینه فروش و سوددهی پشت سربگذارند. اینجا علاوه بر بررسی تاریخچه تاسیس فیات کریسلر، روی آمار تولید و محصولات آتی این گروه تمرکز خواهیم کرد تا تصویری مناسب از آتیه این مجموعه صنعتی بزرگ که در بیش از ۱۵ کشور دنیا کارخانه داشته و محصولاتش به ۱۵۰ بازار بزرگ دنیا سرازیر می‌شوند، به شما ارائه کنیم.

تاریخچه فیات کریسلر؛ تولد یک رنگین کمان
پس از یک دهه از تاسیس گروه دورگه فیات-کریسلر، حالا می‌توان درباره مضرات و فواید این اتحاد صحبت کرد. اوایل سال ۲۰۰۹ بود که سرجیو مارچیونه رییس شرکت فیات از توافق با مالکان گروه کرایسلر برای خرید یک بلوک ۲۰ درصدی از سهام این شرکت خبر داد و اعلام کرد دو شرکت قصد ادغام فعالیت‌های مشترک خود را داشته و روی افزایش تولید تمرکز دارند. در آن سالها، کریسلر تازه از گروه دایملر بنز جدا شده بود و روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذاشت. به غیر از تولیدات کریسلر، محصولات جیپ و دوج چندان طرفداری نداشتند و رام هم زیر سایه وانت‌های فورد و شورولت و جمس روزگار می‌گذراند. با گذشت زمان و عمیق شدن روابط فیات کریسلر، برنامه‌های تازه‌ای برای دو شرکت تعریف شد و سهم گروه فیات از کریسلر تا ۵۳ درصد رشد کرد. این گروه هم‌اینک با تولید سالانه ۴٫۵ تا ۵ میلیون دستگاه خودرو، یکی از هشت اتحادیه بزرگ صنعت خودروسازی پس از فولکس واگن، رنو-نیسان- میتسوبیشی، تویوتا، جنرال موتورز، فورد، هوندا و کیاهیوندای است.

۲۰۱۸؛ یک سال خوب
کل فروش مجموعه در سال ۲۰۱۸ با رشدی ۲٫۱ درصدی به ۴٫۸۴۰ میلیون دستگاه رسیده است. این گروه تنها در ده بازار بزرگ خود که به ترتیب شامل آمریکا، ایتالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، آرژانتین، اسپانیا و مکزیک می‌باشد بیش از ۴٫۱ میلیون دستگاه فروش داشته و عمده توفیقاتش را در قاره آمریکا به دست آورده است. عملکرد این گروه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد فیات کریسلر رشد را در بازارهای آمریکا، برزیل، فرانسه، آلمان و اسپانیا تجربه کرده در حالی که در چین، کانادا و ایتالیا افت فروش بدی را تجربه کرده است. معجزه گروه فیات کریسلر این بوده که فروش جیپ را در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ تا ۵ برابر افزایش داده، فروش مازراتی را ظرف ۵ سال شش برابر کرده و رام وانت مشهور دوج را در مقامی بالاتر از شورولت سیلورادو به دومین وانت پیکاپ پرفروش بازار آمریکای شمالی ارتقا داده است. البته اوضاع دو شرکت فیات و کریسلر خوب نیست و هردو افت فروش را تجربه کرده‌اند. برای نمونه فیات با نزول جدی، نرخ تحویل سالانه خودرو را در واحدهای تابعه خود تا ۱٫۴ میلیون دستگاه کاهش داده که نسبت به عدد ۱٫۸۸۰ سال ۲۰۱۲ واقعا ناامیدکننده است. کریسلر هم با خروج اغلب محصولاتش از خط تولید من جمله سری ۲۰۰، حالا تنها دو محصول ۳۰۰ و پاسیفیکا را در خط تولید دارد. البته به جای این موضوع نگران کننده، می‌توان درباره آلفا رومئو صحبت کرد که دوباره به رشد فروش برگشته و حالا سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌فروشد. این برند جذاب، سال ۲۰۱۸ را هم با فروش ۱۲۰ هزار دستگاهی به پایان رسانده که حدود ۲ برابر سال ۲۰۱۵ و بیش از آمار سال ۲۰۰۹ است. استلویو شاسی‌بلند مهیج این شرکت امسال با رشد ۱۱۲ درصدی حدود ۴۸ هزار دستگاه فروش داشته که رقمی خیره کننده در مقایسه با دیگر تولیدات این برند است. البته کار اصلی را در این گروه جیبپ انجام داده است که با رسیدن به مرز تولید ۱٫۵۶۵ میلیون دستگاه موفق‌ترین برند این مجموعه است.گفته می‌شود شاسی‌بلندساز مشهور سال ۲۰۱۹ را با هدف نیل به فروش ۱٫۹ میلیونی شروع کرده است.

محصولات آتی، آینده لبخند می‌زند
گلادیاتور نام وانت پیکاپ تازه شرکت جیپ برای بازار آمریکا است که احتمالا امسال راه رانگلر، کامپس و چروکی را در زمینه فروش گسترده ادامه داده تا به دردسری جدی برای فورد اف۱۵۰ تبدیل شود. شاسی‌بلند کوچک آلفا رومئو، کوپه برقی مازراتی آلفیری، تولید اقسام جدیدتری از دوج رام و البته توجه بیشتر به بازار چین مهمترین نکاتی است که فیات کریسلر برای سال پیش رو مدنظر قرار داده است. باید دید آقای مانلی خواهد توانست راه سرجیو مارچیونه را ادامه دهد یا نه؟ روح او در نظاره‌گر رنگین کمان فیات کریسلر خواهد بود.

کدخبر: ۲۵۵۹۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر