کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۴۱۶
تاریخ خبر:

فورد موستانگ شلبی GT۵۰۰ ‌رقیب می‌طلبد

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | اگر از آن دسته از طرفداران خودروهای آلمانی هستید که تاکنون با محصولات خوشنامی چون مرسدس بنز SL-Class یا ب.ام.و سری ۶ و پورشه ۹۱۱ در سگمنت کوپه‌های اسپرت برای علاقه‌مندان به خودروهای آمریکایی خط و نشان می‌کشیدید، پیشنهاد ما این است که فتیله کری‌های خود را اندکی پایین بکشید!

چراکه شرکت فورد با معرفی نسل نو «موستانگ شلبی»، مصمم است تا دوران طلایی آمریکایی‌ها در صنعت خودروسازی را زنده کند. فورد موستانگ شلبی مدل ۲۰۲۲ با چهره‌ای بازطراحی شده و پیشرانه‌های حجیم بنزین‌سوز دقیقا همان چیزی است که طرفداران خودروهای آمریکایی انتظارش را می‌کشیدند. نسخه جدید شلبی که این بار پسوند GT500 را نیز یدک می‌کشد، دستخوش تغییرات فنی و البته ظاهری شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

عضله‌سازی اسب آمریکایی
صرف‌نظر از به‌روزرسانی شکل و شمایل موستانگ جدید، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۷۸۵، ۱۹۱۶ و ۱۳۸۱ میلیمتر اعلام شده تا «اسب سرکش» فورد (موستانگ نام نژاد برتری از اسب‌های وحشی بوده و لوگو موستانگ نیز به شکل اسب دونده طراحی شده) به لحاظ ابعادی نسبت به مدل پیشین خود رشد داشته باشد.

همچنین جلوپنجره ۶ ضلعی و حجیم این خودرو، چهره‌ای کاملا جاه‌طلب به این خودرو بخشیده و بسیاری از منتقدین و خودرونویسان آمریکایی، نسخه GT500 مدل ۲۰۲۲ را جذاب‌ترین شلبی چند دهه اخیر می‌دانند‌ اما ناگفته پیداست که ویژگی‌های اصلی GT500 را نه در شکل و قیافه، بلکه باید در ویژگی‌های فنی و رفتارهای حرکتی این خودرو جست‌وجو کرد. طبق اعلام رسمی شرکت فورد، نسل نو موستانگ با پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر راهی بازار می‌شود.

یک پیشرانه اقتصادی کم حجم که توانایی تولید ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ پوند بر فوت گشتاور را داراست به همراه یک پیشرانه حجیم ۲/۵ لیتری از نوع ۸ سیلندر، پیشرانه‌هایی هستند که مشتریان موستانگ جدید می‌توانند یکی از این دو را برای خودروی خود سفارش دهند. گفتنی آنکه پیشرانه ۲/۵ لیتری شلبی که ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ پوند بر فوت گشتاور را تولید و در اختیار راننده قرار می‌دهند، قوی‌ترین نیروی محرکه‌ای است که تاکنون به صورت استاندارد ‌ روی موستانگ به‌کار گرفته شده است.

این پیشرانه تمام آلومینیومی که مجهز به فناوری نوین پاشش مستقیم سوخت بوده، به میزان ۱۵ درصد سوخت کمتری را نسبت به مدل پیشین موستانگ می‌سوزاند. ضمن آنکه یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه خودکار وظیفه انتقال قدرت تولیدی پیشرانه به چرخ‌ها را برعهده خواهد داشت.

از دیگر فناوری‌های نوین به‌کار گرفته شده در نسل نو موستانگ شلبی، می‌توان به تکنولوژی مدرن Select Driving Mode اشاره کرد. این فناوری فوق هوشمند با ۵۰ سنسور که در قسمت‌های مختلف نیروی محرکه خودرو تعبیه شده این امکان را مهیا می‌سازد تا راننده بسته به شرایط محیطی و ترافیک، نوع رانندگی خود را مشخص کند؛ به طور مثال عملکرد فرمان و سیستم فنربندی خودرو را در ترافیک‌های شهری نرم‌تر و در جاده‌های خارج شهری، سفت‌تر و مطابق با سرعت حرکت خودرو هماهنگ کند.

شرکت فورد امیدوار است که با عرضه موستانگ شلبی جدید بتواند فروش بیش از ۹ میلیون دستگاهی این خودرو طی ۵۰ سال گذشته را ادامه داده و سهم بیشتری از بازار پرسود خودروهای اسپرت را از آن خود سازد. بنابر اعلام فورد، تحویل موستانگ شلبی جدید به مشتریان با قیمت پایه ۷۰ هزار دلاری از شش ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز خواهد شد؛ باید منتظر ماند و دید که آیا جدیدترین نسل اسب سرکش آمریکایی می‌تواند رقبای آلمانی خود را از میدان به در کند یا خیر؟!

کدخبر: ۴۵۵۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر