کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۷۸۴
تاریخ خبر:

فوران شگفت‌انگیز آتشفشان زیر آب و خطر سونامی

روزنامه هفت صبح | آتشفشان زیر آب هونگا تونگا-هونگا هاآپای دیروز به شدت فوران کرد و گفته شد خطر سونامی گسترده‌ای به وجود آمده است. با این حال تا زمانی که این گزارش نوشته می‌شد خسارات آنچنانی به ثبت نرسیده است. پس از یک فوران عظیم آتشفشانی در زیر آب‌های اقیانوس آرام جنوبی برای چندین کشور از جمله تونگا، فیجی و نیوزیلند هشدار وقوع سونامی صادر شده است و امواج سونامی به کشور تونگا رسیده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تونگا نشان می‌دهند که موج‌های بلند آب دریا کلیسا و چندین خانه را فرا می‌گیرد. همچنین براساس گزارش‌ها خاکستر این فوران آتشفشانی بر روی شهر نوکوآلوفا، پایتخت مجمع‌الجزایر تونگا فرود آمده است. پایتخت مجمع‌الجزایر تونگا در حدود ۶۵کیلومتری شمال فوران آتشفشان واقع شده است. هشدار سونامی باعث شده تا ساکنان به سمت مناطق مرتفع‌تر حرکت کنند.

یکی از ساکنان تونگا گفته است در حالیکه او و خانواده‌اش در حال آماده شدن برای خوردن شام بودند با صدای فوران آتشفشان مواجه شدند و برادرش فکر کرده که بمبی منفجر شده است. او می‌گوید که اولین چیزی که متوجه شده این بود که آب دارد وارد خانه‌شان می‌شود.
خدمات زمین شناسی تونگا گفته است که توده‌های گاز، دود و خاکستر که از آتشفشان در حال ریختن در این جزیره است به ارتفاع ۲۰ کیلومتری آسمان پرتاب شده است.

مقامات سووا پایتخت جزیره فیجی، گفته‌اند که فوران هشت دقیقه‌ای آتشفشان آنقدر شدید بود که صدایش مانند رعد و برق بلند طوفان در این جزیره در فاصله ۸۰۰ کیلومتری شنیده شده است. در نیوزیلند که بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر دورتر از محل فوران آتشفشان است، مقامات نسبت به طوفان ناشی از فوران هشدار داده‌اند.

آژانس ملی مدیریت اضطراری نیوزیلند گفته است بخش‌هایی از کشور ممکن است شاهد جریان‌های قوی و غیرعادی و موج‌های غیرقابل پیش‌بینی در ساحل باشد.پیش‌بینی‌کننده محلی آب‌وهوا نیز در توئیتی نوشت: انتشار انرژی این فوران حیرت‌انگیز است و گفته است که گزارش‌هایی از شنیدن صدای بوم‌های صوتی در سراسر نیوزیلند توسط مردم به دستشان رسیده است.

کدخبر: ۴۳۶۷۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر