کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۴۳۸۹
تاریخ خبر:

فوتون ساوانا، شبیه پرادو اما کند و نازل

هفت صبح| فوتون ساوانا بعد از حدود یک سال کش و قوس بالاخره وارد بازار شد در حالی که برچسب قیمت ۳۷۴ میلیون تومانی این خودرو برای خریداران کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد!

با این اتفاق البته اولین شاسی‌بلند دودیفرانسیل چینی بالاخره توانست با موفقیت پای به بازار ایران بگذارد در حالی که تمایل عجیبی به یادآوری توانمندی‌های خود در بخش آفرود آن هم در ابعادی مشابه تویوتا پرادو دارد. فوتون ساوانا که روی پلتفرمی مشترک با بورگوارد bx7 ساخته شده از همان موتور و گیربکسی سود می‌برد که روی بزرگترین خودرو بورگوارد نصب شده و در برخی نمونه‌ها ساخت کمپانی معظم ZF آلمان است.

این خودرو چینی که بزرگترین و گران‌ترین اتومبیل سواری گروه بایک/ فوتون به حساب می آید، علیرغم ابعاد بزرگ و تبلیغات گسترده داخلی معایب کیفی (کمتر فنی و بیشتر تزئینی) بسیاری دارد ضمن اینکه به لطف برخی مزایای ساختاری می‌تواند جانشین بالقوه بسیاری از آفرودرهای ژاپنی در ایران باشد.

فوتون با ابعادی معادل ۴٫۸۳، ۱٫۹۱ و ۱٫۸۸ متر در ایران با طیفی وسیع از رقبا روبرو است اما شبیه‌ترین خودرو به این چینی شاید اوتلندر محصول میتسوبیشی باشد. در عین حال ساوانا از یک سو هم اندازه‌ کراس‌اوورهای متوسط کره‌ای و ژاپنی بازار کشور اعم از کیا سورنتو و هیوندای سانتافه است و از دیگر سو اندکی کوچکتر از دو اس یووی جدید و قدیمی آفرودر بازار یعنی سانگ یانگ جی۴ رکستون ۲۰۱۸ و تویوتا پرادو ۴درب GX مدل ۲۰۱۳ است که به ترتیب در انواع صفر کیلومتر و کم کارکرد بهایی ۶۷۰ و ۸۰۰ میلیون تومانی دارند.

علیرغم این همه فاصله، قیمت ساوانا بدترین چیزی است که خریداران را از رفتن به سمت این خودرو منصرف می‌کند. با اینکه قیمت ۳۷۴ میلیونی ساوانا در مقایسه با شاسی‌بلند کره‌ای جدید و آفرودر سانگ یانگ یعنی رکستون جی۴ تقریبا ناچیز است، اما مقایسه دو خودرو نشان می‌دهد ضعف‌های کیفی ظاهری و طراحی نازل از فوتون یک بازنده بزرگ در ایران خواهد ساخت.

در عین حال موتور این خودرو به دلیل وزن بالای ساوانا نه در برابر تویوتا پرادو مدل ۲۰۱۱ که حتی در مقایسه با رکستون جی۴ کره‌ای هم حرف چندانی برای گفتن ندارد. ساوانا در حالی از یک نمونه ۲لیتری ۴سیلندر و ۲۱۴ اسبی (در نمونه پایه فوتون این موتور ۱۹۸ اسب قدرت دارد) سود می‌برد که در کنار وزن بالای اتاق که بالغ بر ۱۹۷۵ کیلوگرم است عایدی اندکی برای راننده داشته و در شتاب‌گیری‌های ثانویه این قدرت چندان به چشم نمی‌آید.

البته زیربندی ساوانا با توجه به مهندسی معکوس از تویوتا فورچونر نسل قبل ساخته شده که در بخش جلو از نوع بازوهای مستقل جناغی دوبل و بلند بوده و در عقب هم از نوع یکپارچه ۵ نقطه اتصالی است. فوتون با این سیستم تعلیق قصد داشته به ارائه توامان آسایش سرنشینان در اتاق و مانورپذیری خودرو در مسیرهای آفرود بپردازد که تا حدی هم در رسیدن به این مهم محقق شده گرچه وزن بالا و قدرت متوسط موتور باعث شده ساوانا اساسا اتومبیلی چابک همچون تویوتا پرادو ۴درب GX و یا حتی چیزی مشابه سانگ یانگ رکستون جی۴ نباشد.

این اتومبیل چینی که قادر است تا به آبگیرهای تا عمق ۶۰ سانتی‌متری و شیب‌های ۶۰ درجه پای بگذارد، با گنجایش هفت سرنشین و داشتن لیستی از امکانات روز نظیر سانروف، احتمالا بخش کوچکی از خریداران این رده را به سمت خود جذب خواهد کرد اما قیافه زمخت و زشت و نازل ساوانا هرگز اجازه نمی‌دهد ویژگی‌های فنی نسبتا خوبش بیش از این در بازار خریدار داشته باشد!

کدخبر: ۲۳۴۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر