کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۵۰۵۶
تاریخ خبر:

فوتبال ۳۶۰‌؛ ورژن ۱۴۰۱ برنامه ۹۰

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| بعد از مدت‌ها دوری از فوتبال ایران، عادل فردوسی‌پور چندی پیش برنامه فوتبال ۳۶۰ را در فضای مجازی تحویل مخاطبان داد. او در آغاز، سراغ چهره‌های ورزشی رفت و برنامه با مصاحبه‌های داغ و جریان‌ساز شروع شد. همزمان با شروع لیگ‌برتر فوتبال ایران، برنامه تغییر ماهیت داده و بخش عمده‌ای از آن به پوشش مسابقات اختصاص یافته است. علاوه بر این، لیگ‌های خارجی جایی ثابت در فوتبال ۳۶۰ هم دارند. این برنامه دارای چه کیفیتی است؟

‌مورد اول| پیش بازی
فوتبال ۳۶۰ برنامه‌ای آیتم‌محور است و بار اصلی بر دوش این آیتم‌هاست. عادل فردوسی‌پور و همکارانش تجربه‌ای ۲۰ ساله در این زمینه دارند و بارها در برنامه‌های مختلف از جمله ۹۰ تبحر خود در آیتم‌سازی را ثابت کردند. فوتبال ۳۶۰ یک کنداکتور نامرئی دارد و مخاطب با دنبال کردن آن پی می‌برد‌ در آستانه مسابقات هفتگی لیگ چه محتوایی در اختیارش قرار می‌گیرد.

یکی از آنها پیش‌بازی‌هاست که نکات جالب و شنیدنی را دربر می‌گیرد. مثلا روز گذشته شاهد اطلاعاتی درباره سابقه دیدارهای آلومینیوم اراک و پرسپولیس تهران بودیم که در زمانی کوتاه آماده شده بود. این جمله نریتور‌، نمونه‌ای مینیمالیستی است که در برنامه‌های فردوسی‌پور همیشه وجود داشته و برگ برنده بوده:« فتح اراک قبلا برای پرسپولیس هدف بود و حالا کاری است که محکوم به انجام آن است تا درگیر یک بحران زودهنگام نشود.» تیتری که برای آیتم‌ها انتخاب می‌شود هم مخاطب را جذب می‌کند.

به عنوان مثال در آیتم پیش‌بازی ذوب‌آهن و پرسپولیس به این مسئله اشاره شد که ۷ ساعت و نیم فوتبال در فولادشهر بازی شده و تنها یک گل به ثمر رسیده است. تیتر این بود: «بن‌بست مطلق؛ چند ساعت از آخرین گل گذشته؟» از نظر ساختاری هم الگوی برنامه ۹۰ در برنامه فوتبال ۳۶۰ مورد استفاده قرار گرفته؛ مثل استفاده از تصاویر اسلوموشن، بریده جذاب گفته‌ها‌، لحظه‌ها و …

مورد دوم| پس از بازی
و باز هم به سیاق برنامه ۹۰، مخاطب بعد از پایان مسابقات، شاهد آیتم‌های مختلف است. ازجمله خلاصه بازی‌ها، مهارت‌های تکنیکی‌، ترین‌ها‌، حواشی مسابقات، کارشناسی داوری و … . غالبا گزارشگر اختصاصی در ورزشگاه حضور دارد و دوربین فوتبال ۳۶۰ بخش‌های جذاب را قاب می‌گیرد. کارشناس داوری (از جمله مسعود مرادی) در زمانی ۵ دقیقه‌ای عملکرد داور را ارزیابی می‌کند.

پیش‌تر نوشتیم برخی آیتم‌ها نیاز به ریزه‌کاری‌هایی دارند که در برنامه‌های پیشین فردوسی‌پور رعایت می‌شد؛ مثل حک کردن اطلاعات مرور بازی‌ها از جمله تاریخ برگزاری‌، گلزنان و … در این برنامه موارد دیگری هم هست که به اقتضای شرایط تهیه می‌شود. مثل مصاحبه با تماشاگران پرسپولیس و فولاد درباره ضرورت حضور بانوان در استادیوم‌ها. یا گزارش حضور بانوان در مسابقه استقلال و مس کرمان. دست فوتبال ۳۶۰ به دلیل بستر پخش در فضای مجازی، نسبت به تلویزیون بازتر است و سازندگان برنامه استفاده‌ای بهینه از این فرصت کرده‌اند.

مورد سوم| بامزه‌های عادل
شوخی با اتفاقات فوتبالی، ایده‌ای بود که در برنامه ۹۰ به بار نشست و خیلی زود جای خود را میان مخاطبان باز کرد. این آیتم در فوتبال ۳۶۰ درجه هم جایی ثابت دارد که با صدای فردوسی‌پور آماده می‌شود. نتیجه‌ای که به‌دست آمده این بار هم جذاب است؛ مثلا در قسمت اخیر حرف از مترجم فوتبالیست‌ها به میان آمد و ویدئوهای تلاش جواد خیابانی برای صحبت به زبان ترکی، ژاپنی و انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت. این آیتم فراگیری موضوعی خوبی دارد و برای هر کدام از شوخی‌ها، تصاویر مناسب استفاده می‌شود که نشان از تسلط سازندگان بر اتفاقات قدیمی دارد.

مورد چهارم| مصاحبه‌های اختصاصی
دیگر بخش جذاب فوتبال ۳۶۰‌، مصاحبه‌های اختصاصی با فوتبالیست‌هاست. نمونه‌اش کمال کامیابی‌نیا که بیش از ۴۰دقیقه به سوالات پاسخ داد و گفته‌هایش در رسانه‌های دیگر بازنشر داده شد. مصاحبه‌ها در دکوری ساده اما چشم‌نواز ضبط می‌شود‌؛ با این حال اگر خود فردوسی‌پور در این بخش حضور یابد، بر جذابیت آن افزوده خواهد شد.

مورد پنجم | یک رکورد خاص
در فوتبال ۳۶۰ درجه، فوتبال خارجی هم جایی ثابت دارد و متن و حاشیه مسابقات لیگ‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. مجموعه این محتواها باعث شده برنامه به‌سرعت جای خود را باز کند و مخاطبان در اپلیکیشن، سایت، اینستاگرام و کانال تلگرامی سراغ آن را بگیرند. نشان به آن نشان که فوتبال ۳۶۰ در زمانی اندک، بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام به‌دست آورد و این عدد دست‌کم دو برابر برنامه‌های شاخص تلویزیون است.

کدخبر: ۴۷۵۰۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر