کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۳۱۱
تاریخ خبر:

نوشیدن آب گازدار، خوب است یا بد؟

آب گازدار از تحت فشار قرار گرفتن آب و تزریق دی اکسید کربن به آن بوجود می آید. معمولا به آب گازدار نمک و سایر مواد معدنی اضافه می‌کنند تا طعم و خواص آن را بهبود ببخشند. با این حال آب‌های گازدار طبیعی متفاوتند و از یک چشمه معدنی گرفته می‌شوند که دارای مواد معدنی و اغلب گوگرد هستند.

دی اکسید کربن و آب با یکدیگر واکنش داده و اسید کربنیک تولید می‌کند که یک اسید ضعیف است و گیرنده‌های عصبی را تحریک می‌کند که این تحریک لذت بخش است.

فواید مصرف آب گازدار

آب گازدار بر سلامت دندان تاثیر دارد؟

یکی از نگرانی‌های این آب، تاثیر بر روی دندان‌ها است، زیرا مینای دندان‌ها مستقیما در تماس با اسید قرار دارند. براساس یک مطالعه، آب گازدار فقط کمی باعث آسیب به مینای دندان شد و تاثیر نوشابه‌های قندی خیلی بیشتر و بدتر بود.

در واقع یک نوشیدنی بدون گاز شیرین به مراتب بدتر از نوشیدنی گازدار رژیمی (بدون قند) بود. و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که ترکیب شکر و گاز کربنیک می‌تواند باعث خرابی دندان‌ها شود.

آب گازدار می‌تواند به گوارش کمک کند؟

آب گازدار می‌تواند مزایایی برای سلامت سیستم گوارش همراه داشته باشد. ممکن است باعث ایجاد حس سیری شود. آب گازدار ممکن است احساس پر بودن بعد از غذا را تا حد زیادی نسبت به آب معمولی افزایش دهد.

آب گازدار می‌تواند به رفع یبوست کمک کند؟

افرادی که به یبوست مبتلا هستند ممکن است دریابند که نوشیدن آب گازدار به تسکین علائم آنها کمک می‌کند. علاوه بر این علائم دیگری وجود دارد که آب گازدار می‌تواند بیماری‌های سوء هاضمه و معده درد را بهبود ببخشد. در یک مطالعه که بر روی ۲۱ نفر صورت گرفت مشخص شد آنهایی که آب گازدار نوشیدند بهبود چشمگیری در گوارش خود مشاهده کردند.

آب گازدار بر روی سلامت استخوان تاثیر می‌گذارد؟

بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدنی‌های گازدار به دلیل دارا بودن اسید زیاد برای استخوان‌ها مضر است. با این حال، تحقیقات نشان داده که گاز کربنیک مضر نیست. در یک مطالعه که بر روی ۲۵۰۰ نفر صورت گرفت نتایج آن نشان داد که تنها نوشیدنی‌های قندی مانند کوکاکولا باعث کاهش تراکم استخوان شدند و آب گازدار هیچ تاثیری بر سلامت استخوان نداشت. در واقع نوشیدنی مانند کوکا به دلیل داشتن فسفر زیاد باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود.

آب گازدار بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد؟

برخی محققان می‌گویند آب گازدار می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد اما این شواهد بسیار محدود است. در واقع نوشیدن آب گازدار باعث کاهش LDL کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب HDL می‌شود.

فواید مصرف آب گازدار / منبع: خبرآنلاین

کدخبر: ۳۰۵۳۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر