کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۰۰۴
تاریخ خبر:

فهرست قیمت انواع نرم‌افزارهای پرکاربرد کامپیوتر

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | یک فایل چند مگابایتی، ما را از هزینه‌های عجیب و غریب نرم‌افزارها راحت می‌کند. منظورمان همان فایل کرک یا فعال‌ساز است که استفاده از آنها کاملا رایج شده و با آنها دیگر لازم نیست زیر بار هزینه‌های سنگین خرید نرم‌افزارها برویم. احتمالا برایتان جالب باشد بدانید نصب ویندوز و برنامه‌های پرکاربرد برای یک کاربر ساده که چندان نیازی به نصب نرم‌افزارهای تخصصی ندارد، در کشورهای خارجی حدود ۱۶میلیون تومان خرج خواهد داشت.

این رقم تنها قیمت نرم‌افزارهای ویندوز ۱۰، مجموعه آفیس، مدیریت فایل‌های فشرده و مدیریت دانلود است. نرم‌افزارهای مرورگر و پلیرها هم رایگان هستند. آنهایی که نیاز به برنامه‌های تخصصی دارند، احتمالا علاوه بر هزینه ۱۶میلیونی برای نصب ویندوز و برنامه‌های پرکاربرد باید برای هر کدام از نرم‌افزارهای مهندسی بین شش تا ۱۶۰میلیون تومان هزینه کنند!

*** قیمت انواع سیستم عامل ویندوز
یک ویندوز ساده که بعد از نصب کردن آن در عرض چند دقیقه با فایل‌های کرک به نسخه اصلی تبدیل می‌شوند، حدود ۳۰۰دلار خرج دارند. ویندوز ۱۰ مایکروسافت با چنین قیمتی عرضه شده و اگر می‌خواستیم آن را از شرکت اصلی بخریم، با در نظر گرفتن دلار ۲۷هزار تومانی احتمالا باید هشت میلیون و ۱۰۰هزار تومان پول پرداخت می‌کردیم!

ویندوز هشت در کشورهای خارجی ۲۰۰دلار قیمت دارد و برای خرید آن باید حدود پنج میلیون و ۴۰۰هزار تومان هزینه کرد. قیمت ۱۰۰دلاری ویندوز هفت هم به پول ما رقمی حدود دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان خواهد بود. همه این هزینه‌ها با یک فایل چند مگابایتی به صفر می‌رسند. شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی که سی‌دی‌های ویندوز را عرضه می‌کنند، قیمت ۲۰ تا ۳۰هزار تومانی برای آن در نظر گرفته‌اند.

*** قیمت انواع نرم‌افزارهای پرکاربرد
مجموعه مایکروسافت آفیس شاید پرکاربردترین نرم‌افزار باشد. اغلب بعد از نصب ویندوز، اولین برنامه‌ای که نصب می‌کنند مجموعه مایکروسافت آفیس شامل ورد، اکسل، پاورپوینت و … است. هزینه خرید این مجموعه در کشورهای خارجی حدود ۲۵۰دلار است و اگر کسی بخواهد برای آن پول بدهد، احتمالا باید بودجه شش میلیون و ۷۵۰هزار تومانی کنار بگذارد.

این قیمت مربوط به نسخه پایه مجموعه آفیس ۲۰۱۹ است و قیمت نسخه حرفه‌ای آن به ۴۴۰دلار یعنی ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌رسد! آفیس ۲۰۱۶ کمی ارزان‌تر است. نسخه پایه آن ۲۳۰دلار معادل شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان و نسخه حرفه‌ای یا پروفشنال ۴۰۰دلار معادل ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد. ناشرهای نرم‌افزار ایرانی نسخه کرک شده مجموعه آفیس را ۲۵هزار تومان می‌فروشند و دانلود آن از سایت‌ها رایگان است.

نرم‌افزارهای فشرده‌سازی فایل‌ها که از پرکاربردترین آنها می‌توان به Win rar و Win Zip اشاره کرد، بودجه ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومانی لازم دارند. قیمت نرم افزار اورجینال Win rar در آمریکا ۲۱دلار معادل ۵۷۰هزار تومان است و نسخه اصلی نرم‌افزار Win Zip با قیمت ۴۰دلار معادل یک میلیون و ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود.

لپ‌تاپ و کامپیوتر بدون نرم‌افزارهای PDF حسابی دردسرساز می‌شوند. Adobe flash player برای اجرای برنامه‌های فلش در مرورگرها رایگان است و حتی در کشورهای خارجی هم هزینه‌ای ندارد. نرم‌افزارهایی مثل Foxit reader برای اجرای فایل‌های PDF شرایط مشابهی دارد اما نرم افزار Adobe Acrobat Pro که نرم‌افزار تخصصی اجرا و تبدیل فایل‌های PDF است، در کشورهای خارجی با قیمت ۴۵۰دلار فروخته می‌شود. این رقم معادل حدود ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان است.

*** پلیرها یا نرم‌افزارهای پخش فیلم مثل
KMPlayer و VLC Media Player عموما رایگان هستند اما در بین آنها برخی مثل JetAudio در حد پنج دلار قیمت دارند. البته همین پنج دلار به پول ما حدود ۱۳۵هزار تومان است.

*** قیمت انواع نرم‌افزار‌های مدیریت دانلود و اشتراک فایل
مرورگرها عموما رایگان هستند. گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس را می‌توان بدون پرداخت هزینه نصب کرد اما نرم‌افزارهای لازم برای اینترنت‌گردی به مرورگرها محدود نمی‌شوند. در حوزه اینترنت، نرم‌افزارهای مدیریت دانلود یکی از پرکاربردترین‌ها هستند.

طوری که IDM یا Internet Download Manager از پردانلود‌ترین نرم‌افزارها در سایت‌های ایرانی است. همین نرم‌افزار پردانلود اگر قرار بود مثل دیگر کشورها پولی باشد، احتمالا باید برای خرید آن ۲۵دلار معادل ۷۰۰هزار تومان پول خرج می‌کردیم. بقیه نرم‌افزارهای مدیریت دانلود هم در همین محدوده قیمت دارند. مثلا Ant Download Manager در کشورهای خارجی ۲۲٫۵دلار معادل ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

نرم‌افزار uTorrnet برای دانلود فایل‌های تورنت ۲۰دلار معادل ۵۴۰هزار تومان قیمت دارد و هزینه خرید نرم‌افزار Youtube Downloader به ۴۰دلار معادل یک میلیون و ۸۰هزار تومان می‌رسد.
نرم‌افزار TeamViewer از دیگر برنامه‌های پرکاربرد برای اشتراک صفحه کامپیوتر برای دیگر کاربران است. این نرم‌افزار حدود ۷۶۰دلار قیمت دارد و یکی از گران‌ترین نرم‌افزارهای پرکاربرد به حساب می‌آید.

قیمت آن به پول ما رقمی حدود ۲۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود که با یک فایل کرک می‌توان این هزینه را دور زد. TeamViwer آی‌پی کاربران ایرانی را مسدود کرده است. نرم‌افزار Adobe Connect که با توجه به برگزاری کلاس‌های غیرحضوری به فهرست نرم‌افزارهای پرکاربرد اضافه شده، ۵۵۰دلار قیمت دارد و به پول ما حدود ۱۵میلیون تومان خواهد بود. نرم‌افزاری که تعداد زیادی از دانشجویان برای شرکت در کلاس‌‎های غیر حضوری آن را لازم دارند.

*** قیمت انواع نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و امنیت
آنتی‌ویروس‌های ESET Smart Security و ESEST Nod32 Antivirus بسته به نسخه مورد استفاده بین ۴۰ تا ۶۰دلار قیمت دارند. این یعنی اگر در کشورهای خارجی بخواهید از آنتی‌ویروس ESET استفاده کنید، باید بین یک میلیون تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان بودجه کنار بگذارید.

قیمت آنتی‌ویروس Hitman Pro حدود ۲۵دلار معادل ۷۰۰هزار تومان است و آنتی‌ویروس Avest حدود ۵۰دلار معادل یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان قیمت دارد. آنتی‌ویروس Avira یکی از گران‌ترین‌ها است و ۸۰دلار معادل دو میلیون و ۱۶۰هزار تومان فروخته می‌شود. با این حساب در کشورهای خارجی برای نصب آنتی‌ویروس باید بین ۷۰۰هزار تا دو میلیون تومان هزینه کرد.

نرم‌افزارهای امنیتی تنها آنتی‌ویروس‌ها و فایروال‌ها نیستند. از جمله دیگر نرم‌افزارهای کاربردی این بخش می‌توان به برنامه‌های قفل کردن پوشه‌ها اشاره کرد. Gillisoft USB lock که برای رمزگذاری درگاه USB کامپیوتر و لپ‌تاپ استفاده می‌شود حدود ۵۰دلار معادل یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان قیمت دارد. Folder Guard برای رمزگذاری فولدرها ۴۰دلار معادل یک میلیون و ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود و Folder Lock با کاربری مشابه، همین را دارد.

*** قیمت انواع نرم‌افزارهای ادوبی
نرم‌افزارهای مجموعه Adobe مثل فتوشاپ، ایلاستریتور، پریمیر، این‌دیزاین و … که گرافیست‌ها زیاد با آنها سروکار دارند، هر کدام ۳۰دلار فروخته می‌شوند که به پول ما حدود ۸۱۰هزار تومان است. این پایان ماجرا نیست. برای فعال‌سازی این اپلیکیشن‌ها لازم است تا کاربران اشتراک ماهانه Adobe CC بخرند. هر ماه اشتراکCreative Cloud حدود ۲۱دلار معادل ۶۰۰هزار تومان هزینه دارد و هزینه اشتراک سالانه آن به حدود هفت میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌رسد.

نسخه‌های قبلی نرم‌افزارهای Adobe CS بدون اشتراک بودند اما قیمت آنها به حدود ۷۰۰دلار معادل ۱۹میلیون تومان می‌رسید. در بین این نرم‌افزارها، فتوشاپ و لایت‌روم برای ادیت عکس، ایلاستریتور برای طراحی و تصویرسازی، پریمیر و افترافکت برای ادیت فیلم، این‌دیزاین و این‌کپی برای صفحه‌آرایی و آئودیشن برای ادیت صدا کاربرد دارند.

*** قیمت انواع نرم‌افزارهای مهندسی
عنوان گران‌ترین نرم‌افزارهای دنیا، به برنامه‌های تخصصی مهندسی اختصاص دارد. استفاده از متلب به عنوان یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای تخصصی ۲۵۰دلار در کشورهای خارجی هزینه دارد که به پول ما رقمی حدود شش میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌شود. سالیدورکس یا SolidWorks از دیگر نرم‌افزارهای پرکاربرد مهندسی چهار هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

مهندس‌ها در کشورهای خارجی برای استفاده از این نرم‌افزار حدود ۱۰۸میلیون تومان هزینه می‌کنند! رقمی که با قیمت پراید و تیبا برابری می‌کند. مجموعه نرم‌افزارهای AutoCAD که رشته‌های مختلف مثل معماری، برق، مکانیک و عمران و … با آن سر کار دارند، دو هزار و ۱۰۰دلار است و کاربران در کشورهای خارجی برای استفاده از آن باید حدود ۵۷میلیون تومان هزینه کنند.

قیمت نرم‌افزار Wolframe Mathematica برای حل معادلات ریاضی، حدود ۳۰۰دلار معادل هشت میلیون و ۱۰۰هزار تومان است. CorelCAD برای طراحی صنعتی ۷۰۰دلار معادل ۱۹میلیون تومان قیمت دارد و قیمت نسخه کامل و پیشرفته Visual Studio برای برنامه‌نویسی و مهندسی نرم‌افزار شش هزار دلار معادل ۱۶۲میلیون تومان است! از جمله دیگر نرم‌افزارهای مهندسی می‌توان به Sketchap برای معماری و عمران با قیمت ۷۰۰دلار معادل ۱۹میلیون تومان و SimLab Composer برای طراحی صنعتی و سه بعدی با قیمت ۱۵۰دلار معادل چهار میلیون تومان اشاره کرد.

کدخبر: ۳۵۹۰۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر