کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۹۴۹
تاریخ خبر:

فهرست دوم اصلاح‌طلبان هم آمد

روزنامه هفت صبح | بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های فهرست «ائتلاف برای ایران» با کارگزاران . یک: تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب بدون اعتنا به تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان(به ریاست محمدرضا عارف)، برای انتخابات مجلس و از حوزه انتخابیه تهران لیست دادند. دیروز در گزارشی به واکاوی فهرست مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی پرداختیم و حالا هشت حزب اصلاح‌طلب دیگر اعم از مردمسالاری، حزب اسلامی کار و همبستگی و حزب وحدت و همکاری باهم ائتلاف کردند و لیست مجزایی منتشر کردند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد اینجا هم خبری از حمایت حزب اتحاد ملت نیست ضمن اینکه از اعتماد ملی و ندای ایرانیان هم در تنظیم این فهرست مشارکت نداشتند. نکته عجیب اینکه این گروه شعار «ائتلاف برای ایران» را انتخاب کردند که عینا مشابه شعار تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب (به پرچمداری مجمع روحانیون مبارز) در انتخابات مجلس هفتم است که با شکست فاحشی کل کُرسی‌های تهران را به رقبای اصولگرا واگذار کرد. البته در آن انتخابات هم مثل این دوره صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تایید نشده بود.

* دو: در این فهرست دوم اصلاح‌طلبان بالاتر از همه نام حجت الاسلام مجید انصاری به چشم می‌خورد. او در فهرست مورد حمایت کارگزاران هم سرلیست است و در گزارش دیروز هم نوشتیم که ناظران سیاسی از قبل پیش‌بینی می‌کردند در هر فهرست منتسب به اصلاح‌طلبان، انصاری سرلیست خواهد بود. نفر دوم مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری است. او در دوره‌های مختلف از سمنان و تهران نماینده مجلس بوده اما بارها دیده شده که سایر اصلاح‌طلبان عملکرد او را تخطئه کردند.

مثل همین دوره فعلی مجلس که وقتی محمدرضا عارف از رقابت با علی لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس انصراف داد، ناگهان اعضای فراکسیون امید فهمیدند که کواکبیان رفته نامزد رقابت با لاریجانی شده و این موضوع با اعتراض سایر اعضای این فراکسیون مواجه شد. نفر سوم علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر است. او و سهیلا جلودارزاده در هر دو فهرست کارگزاران و ائتلاف برای ایران حضور دارند و در ادوار مختلف تجربه حضور در مجلس را دارند.

* سه: یک نکته جالب اینکه اگرچه حزب کارگزاران روی اسم چهره‌هایی مثل کواکبیان و راه چمنی و محمد علی وکیلی خط کشیده و آن‌ها را در فهرست مورد حمایت خود قرار نداده اما در فهرست ائتلاف برای فردا اسم تعدادی از اعضای ارشد حزب کارگزاران دیده می‌‌شود مثل محمد حسینی مقیمی استاندار سابق تهران یا پروانه مافی نماینده فعلی مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران. از دیگر مشترکات این فهرست با کارگزاران باید به این اسامی اشاره کنیم:‌ داود محمدی (دبیر انجمن اسلامی معلمان)، زهرا ساعی (نماینده دور فعلی مجلس و از اعضای حزب اعتدال و توسعه)، محمدرضا بادامچی‌(نماینده دوره فعلی مجلس و از اعضای حزب اسلامی کار)، افشین علا‌ (فعال فرهنگی و نویسنده)، محمدرضا نجفی(‌نماینده فعلی مجلس) اعظم صمصامی‌(عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی)، سعید باقری، وحید توتونچی و محمد هادی انتشاری.

* چهار: در فهرست ائتلاف برای فردا از بعضی دیگر نمایندگان فعلی مجلس که در فهرست مورد حمایت حزب کارگزاران جایی پیدا نکردند هم استفاده شده مثل فریده اولاد قباد، سید فرید موسوی، محسن علیجانی، ابوالفضل سروش و مهدی شیخ. در مجموع تعداد افراد ناشناخته فهرست ائتلاف برای فردا از فهرست کارگزاران کمتر است و بیشتر با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های حداکثری در شرایط موجود بسته شده.

در مورد چهره‌های غیرمطرح دیگر این فهرست هم البته با یک جست‌وجوی اینترنتی می‌‌شود یک اطلاعات حداقلی پیدا کرد. به طور مثال علی حسین رضاییان عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌هاست که دبیر کل این تشکل محمود صادقی نماینده رد صلاحیت شده مجلس است. یا محمد حسین شیخ محمدی که معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان بود اما در این فهرست صرفا به عنوان فعال سیاسی اصلاح‌طلب معرفی شده.

در مجموع باید گفت اگرچه اصلاح‌طلبان خیلی کمپین انتخاباتی پرقدرتی ایجاد نکردند وبه وضوح برای بستن لیست دستشان خالی بوده اما با اتفاقاتی که در اردوگاه جناح مقابل افتاده و اصولگرایان می‌خواهند با چهار یا پنج لیست مختلف پا به انتخابات بگذارند این امید برای اصلاح‌طلبان به وجود آمده که شاید بتوانند برای تعدادی از کُرسی‌ها در دور دوم رقابت کنند و یک فراکسیون اقلیت تاثیرگذار در مجلس یازدهم تشکل بدهند.

*** فعالان رسانه‌ای از لیست قالیباف جا ماندند
یک اتفاق جالب در مورد لیست انتخاباتی اصولگرایان موسوم به شورای ائتلاف‌(با سرلیستی محمد باقر قالیباف) خط کشیدن روی نام ۱۰ فعال رسانه‌ای اصولگراست که قبلا تصور می‌شد تعدادی از آن‌ها حداقل در فهرست حضور داشته باشند. البته بعضی از آن‌ها در سایر لیست‌های اصولگرا هستند اما به طور مشخص از لیست قالیباف کنار گذاشته شدند. به گزارش باشگاه روزنامه نگاران این اسامی عبارتند از بیژن نوباوه وطن (خبرنگار سابق صداوسیما و مدیر روزنامه عصرایرانیان که در دوره‌ای هم نماینده مجلس بود)، وحید یامین پور (مجری تلویزیون)، امیر ابراهیم رسولی (مدیر هفته نامه آینده)، محمد سعید احدیان (مدیر روزنامه خراسان)، سعید آجورلو (سردبیر مجله مثلث)، فرشاد مهدی‌پور (مدیر روزنامه صبح نو)، سید امیر سیاح (سردبیر سایت الف و از تهیه‌کنندگان برنامه‌های اقتصادی صداوسیما)، صالح اسکندری (از اعضای حزب موتلفه و رئیس سابق مرکز رسانه دانشگاه آزاد)، محسن مهدیان (از تحریریه خبرگزاری فارس) و وحید اشتری (فعال رسانه‌ای عدالتخواه). خیلی از این چهره‌ها از نزدیکان شخص محمد باقر قالیباف هستند اما به نظر می‌رسد او به دلیل محدودیت‌هایی که در سهمیه‌اش از لیست داشته و البته کثرت نامزدهای اصولگرا موفق نشده این افراد را وارد فهرست کند.

کدخبر: ۳۰۹۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    فهرست اولشون چقدر شاخص بود که حالا دومیش باشد؟!!!