کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۷۷۱
تاریخ خبر:

فعلا به سهام عدالت دست نزنید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌مشمولان سهام عدالت می‌توانند از امروز تا سقف ۳۰درصد سهام خود را بفروشند و دارایی‌های خود را در سایت جدید معرفی شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نشانی sahamedalat.ir ببینند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید به دو صورت امکان فروش سهام عدالت وجود دارد. مشمولان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به بانک به صورت یکجا ۳۰درصد از سهام خود را بفروشند یا اینکه با مراجعه به کارگزاری‌ها و سایت منتخب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام به فروش تک تک سهام شرکت‌ها کنند.

برای فروش سهام عدالت به صورت یکجا، سهامداران تا ۱۳خرداد می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کنند. البته همه این موارد شامل حال کسانی می‌شود که در فرآیند آزادسازی سهام عدالت، روش مالکیت مستقیم را انتخاب کرده‌اند. اگر هنوز این کار را نکرده‌اید، تا پنجشنبه این هفته یعنی ۱۵خردادماه وقت دارید. اگر روش مستقیم را انتخاب کنید، اطلاعات شما از سازمان خصوصی‌سازی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شود و صاحب کد بورسی خواهید شد.

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره فروش سهام عدالت در کارگزاری‌ها می‌گوید تفاوت این نوع فروش در این است که فرد می‌تواند براساس قیمت روز، سهام خود را بفروشد یا اینکه به سبد سهام خود اضافه کند. به گفته فهیمی افرادی که قصد فروش ندارند نیازی به این اقدامات نیست و سود سهام آنها، مثل گذشته به حسابشان واریز می‌شود. سهام عدالت جزو دارایی فرد محسوب می‌شود و اگر سهامدار در بورس فعال باشد در سبد سهامی خود می‌تواند تک تک سهام شرکت‌ها را ببیند. اگر فرد در بورس فعال نیست می‌تواند با مراجعه به سایت sahamedalat.ir فهرست دارایی‌های خود را مشاهده کند.

از ابتدا سهام عدالت برای نگه داشتن طراحی شده. ترکیب آن یکی از بهترین ترکیب‌هاست و برای همین خیلی از کارشناسان توصیه می‌کنند اگر نیازی به پول ندارید، سهام عدالتتان را نفروشید. حداقل اگر مجبور به فروش آن هستید، خودتان برای فروش دست به کار شوید چراکه سپردن این کار به بانک‌ها چندان توصیه نمی‌شود. اگر فروش سهام عدالت را به بانک‌ها بسپارید، آنها به انتخاب خودشان ۳۰درصد از ترکیب دارایی‌ها را می‌فروشند و شما نمی‌توانید درباره قیمت و زمان فروش سهام تصمیم بگیرید.

*** راهنمای مشاهده ترکیب دارایی‌های سهام عدالت
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دیروز از سامانه جدیدی رونمایی کرد که در آن مشمولان سهام عدالت می‌توانند ببینند دقیقا صاحب چه سهامی هستند. این سامانه در سایت sahamedalat.ir راه‌اندازی شده و کاملا با samanese.ir که برای استعلام سهام عدالت استفاده می‌شد، متفاوت است. در این سایت جدید شما برای مشاهده ترکیب دارایی‌هایتان باید کد ملی را وارد کنید. بعد از کد ملی، سامانه برای شما یک پیامک می‌فرستد تا ببیند دقیقا خود شما پشت سیستم نشسته‌اید.

بعد از ورود گزارش دارایی‌های سهام عدالت پیش رویتان قرار می‌گیرد و شما می‌توانید ببینید چه تعداد سهام از ۳۶شرکت بورسی دارید. اگر پیامکی برایتان نیامد، لازم نیست نگران باشید. احتمالا شماره تماس شما در سازمان خصوصی‌سازی ثبت نشده باشد. برای ثبت شماره تلفن می‌توانید از سایت
samanese.ir استفاده کنید. بعد از وارد کردن کد ملی و پاسخ به سوالات امنیتی، وارد داشبورد مدیریت سهام عدالت خواهید شد و از منوی ثبت شماره تلفن همراه، می‌توانید شماره موبایل خود را تغییر دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب مشمولان سهام عدالت، سهام ۴۹۲هزار تومانی دارند.

ارزش سهام عدالت آنها حالا بعد از گذشت ۱۳سال، صاحب هفت میلیون و ۶۸۳هزار تومان سهام هستند. توجه داشته باشید که با تغییر قیمت هر سهم در بورس، این رقم ممکن است روزانه تغییراتی داشته باشد و کم و زیاد شود. برخی ممکن است سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی داشته باشند. حالا ارزش سهام عدالت این افراد به رقمی حدود هشت میلیون و ۳۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود. آنهایی که سهام عدالت یک میلیون تومانی دارند هم ارزش سهام عدالتشان به ۱۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌رسد.

باید توجه داشته باشید که این ارقام صرفا مربوط به سهام شرکت‌های بورسی سبد سهام عدالت است و بخش دیگری از سهام عدالت مشمولان در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باقی مانده. ممکن است ارزش سهام عدالت برخی افراد متفاوت از ارقام یک میلیونی، ۵۳۲ و ۴۹۲هزار تومانی باشد. این افراد احتمالا از وراث مشمولان فوت شده هستند که سهام عدالت از والدین به آنها منتقل شده است.

*** نمونه‌ای از ترکیب دارایی سهام عدالت ۴۹۲هزار تومانی
ترکیب دارایی سهامداران عدالت با توجه به ارزش آنها در زمان واگذاری متفاوت است. در این بین کسانی که سهام عدالت ۴۹۲هزار تومانی داشتند، بخش بزرگ‌تری از مشمولان سهام عدالت را تشکیل می‌دهند. برای همین سراغ ترکیب دارایی این سهامداران رفته‌ایم تا ببینیم شرکت‌های شاخص حاضر در سبد سهام این افراد کدام شرکت‌ها هستند. بررسی سبد سهام عدالت نشان می‌دهد این سبد در نوع خودش یکی از بهترین‌هاست و مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ بورس در آن حضور دارند.

۱۹٫۳درصد از ارزش کل سهام عدالت، مربوط به سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. هر کدام از مشمولان سهام عدالت ۴۹۲هزار تومانی، الان هزار و ۶۰سهام فارس دارند که ارزش آن یک میلیون و ۴۸۵هزار تومان است. فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد ۱۳٫۱درصد ترکیب دارایی‌های را تشکیل داده. هر مشمول صاحب هزار و ۱۶۵سهام این شرکت به ارزش یک میلیون تومان است. وملی نماد متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران، ۸٫۹درصد سبد سهام عدالت را تشکیل می‌دهد.

هر کدام از مشمولان ۴۹۲هزار تومانی، حالا ۵۳۲سهام وملی دارند که ارزش آن به ۶۸۵هزار تومان می‌رسد. ۵۶۸سهم پالایش نفت تهران با نماد شتران به ارزش ۶۷۴هزار تومان، ۲۷۷سهم بانک ملت با نماد وبملت به ارزش ۴۷۴هزار تومان و ۲۲۱سهم شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر به ارزش ۳۱۶هزار تومان، دیگر شرکت‌های شاخص حاضر در ترکیب دارایی مشمولان سهام عدالت را تشکیل می‌دهند. فهرست کامل دارایی‌های مشمولان را می‌توانید در جدول پیش رو مشاهده کنید.

*** روش‌های فروش سهام عدالت
اگر در فرآیند آزادسازی سهام عدالت روش مالکیت مستقیم را انتخاب کرده باشید می‌توانید به دو روش تا سقف ۳۰درصد از سهام عدالت خود را بفروشید. روش اول مراجعه به بانک است. در این روش شما با امضای یک توافق‌نامه هفت بندی به بانک وکالت می‌دهید تا سهام عدالت شما را بفروشند. مهلت انتخاب این روش تا سه‌شنبه ۱۳خردادماه وجود دارد. بعد از امضای توافق‌نامه، بانک موظف است به انتخاب خودش به سبد سهام شما دست ببرد و ۳۰درصد از آن را به هر قیمتی که توانست در بورس بفروشد.
این یعنی شما نمی‌توانید انتخاب کنید کدام سهامتان را بفروشید. همچنین این فرآیند ممکن است چند روزی طول بکشد.

روش دوم، فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌هاست. در این روش شما خودتان تعیین می‌کنید کی، کدام سهام و به چه قیمتی را بفروشید. دست شما در این روش بازتر است اما احتمالا انتخاب چنین روشی برای خیلی‌ها امکان پذیر نباشد. منظورمان کسانی است که آشنایی چندانی با بورس و شیوه معامله در آن ندارند. چنین افرادی احتمالا چاره‌ای جز انتخاب روش اول یعنی فروش از طریق بانک‌ها نداشته‌ باشند. احتمالا روش دیگری هم برای فروش سهام عدالت وجود دارد. در سامانه‌ای که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی راه‌اندازی شده، گزینه‌ای برای فروش سهام عدالت به چشم می‌خورد که فعلا غیرفعال است. این مورد احتمال ایجاد امکان فروش سهام عدالت از طریق سایت sahamedalat.ir را بیشتر می‌کند.

کسانی که در فرآیند آزادسازی سهام عدالت روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند هم امکان فروش سهامشان را دارند اما این افراد فعلا باید منتظر بمانند. آنها اختیار مدیریت سهامشان را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سپرده‌اند و راه فروش سهام عدالتشان از همین مسیر می‌گذرد. آنطور که سخنگوی ستاد راهبردی سهام عدالت اعلام کرده، نگهداری کل سهام، فروش کل سهام یا نگهداری بخشی از سهام و فروش بخشی دیگر برای افرادی که روش دوم یعنی مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، منوط به پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار سهام است. بعد از ورود این شرکت‌ها به بورس، سهامداران عدالت می‌توانند سهامشان را به طور کامل به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بفروشند.

کدخبر: ۳۳۰۷۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر