کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۴۵۹
تاریخ خبر:

آغاز فصل نقل و انتقالات داغ در صنعت بازی‌های ویدئویی

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | بر‌اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، به‌نظر می‌رسد که شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی به دنبال خرید استودیو فرام سافتور است. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، در طول دو سال اخیر بسیاری از بازیسازان مطرح دنیا به دو شرکت مایکروسافت و سونی ملحق شدند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روند تصاحب کمپانی‌ها توسط این دو غول صنعت بازی‌های ویدئویی همچنان ادامه داشته و آن‌ها به دور از رسانه‌ها، در حال مذاکره برای خریدهای بعدی خود هستند. در همین راستا، چند وقتی است که شایعه‌های متعددی در خصوص معامله جدید سونی به گوش می‌رسد که در جدیدترین آن‌ها، ظاهرا فرام‌سافتور (FromSoftware) یکی از گزینه‌های احتمالی برای ژاپنی‌هاست.

به بیان دقیق‌تر، مدتی قبل دکتر سرکان توتو، مدیرعامل شرکت کانتان گیمز و یکی از تحلیلگرهای معروف ویدئوگیم، در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد که خرید استودیوی خوشنام فرام‌سافتور یکی از گزینه‌های احتمالی برای بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی به‌شمار می‌رود و با توجه به سوابق درخشان و ارزشمند این توسعه‌دهنده، تحقق معامله چندان هم دور از انتظار نیست. بر اساس گفته‌های او، در سال ۲۰۱۴ میلادی بود که استودیوی فرام‌سافتور به ازای دریافت ۲۲.۵ میلیون دلار به شرکت کادوکاوا کورپوریشن پیوست.

خرید استودیوی فرام‌سافتور توسط سونی از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما باید دقت داشته باشید که سرکان توتو به صراحت از این معامله سخن نگفته و این تیم توسعه‌دهنده را به‌عنوان یکی از نامزدهای احتمالی برای خرید بعدی سونی معرفی می‌کند. بدین ترتیب، ممکن است که با بررسی تمامی ابعاد این خرید، شرکت سونی از تصاحب استودیو منصرف شود و یا مدیران هر دو کمپانی بر سر قیمت به توافق نرسند. از این رو، هنوز نمی‌توان با قاطعیت درباره ادغام فرام‌سافتور و پلی‌استیشن سخن گفت.

گفتنی است که شرکت سونی تا به این لحظه واکنشی از خود در قبال ادعاهای آقای توتو نشان نداده و هیچ‌‌یک از منابع نزدیک و رسمی ژاپنی‌ها نیز این موضوع را تایید و یا تکذیب نکرده است. بنابراین، خرید بعدی سونی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طبق معمول باید منتظر انتشار خبرهای موثق بمانیم. هرچند، تصاحب فرام‌سافتور توسط پلی‌استیشن چندام هم غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

این استودیو در اواخر ماه فوریه بازی پرطرفدار Elden Ring را راهی بازار کرد؛ اثر نقش‌آفرینی و سولزلایکی که از همان ابتدا تحسین منتقدها را برانگیخت و با استقبال بی‌نظیر بازیکنان روبه‌رو شد. بر‌اساس آمار و ارقام منتشر شده، این عنوان تا چند هفته پیش بالغ بر ۱۲ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته و به‌عنوان پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۲۲ میلادی در آمریکا برشمرده می‌شود. به علاوه، ناگفته نماند که الدن رینگ به مدت دو ماه متوالی در صدر محبوب‌ترین آثار فروشگاه پلی‌استیشن حضور دارد.

فارغ از این دستاوردها، سونی در گذشته همکاری بسیار خوبی با فرام‌سافتور داشته است. انتشار انحصاری بازی موفق بلادبورن مهر تاییدی بر این ادعا می‌زند و همچنین همکاری استودیوی بلوپوینت گیمز و فرام‌سافتور بر سر بازسازی بازی Demon's Souls نیز نشان از روابط خوب سونی با این توسعه‌دهنده دارد. با توجه به این گفته‌ها، چندان بعید نیست که در آینده نه‌چندان دور شاهد خرید استودیو فرام سافتور و پیوستن آن به فرست‌پارتی پلی‌استیشن باشیم.

در این میان، بد نیست اشاره کنم که چند روز پیش شایعه خرید کوجیما پروداکشنز توسط سونی حسابی در سراسر فضای مجازی سر‌و‌صدا به‌پا کرد. ماجرای این گمانه‌زنی از جایی آغاز شد که مدتی پیش ژاپنی‌ها تصویری از بازی Concrete Genie را از بنر تبلیغاتی و معروف پلی‌استیشن حذف و در عوض، تصویری از سم بریجز از بازی Death Stranding جایگزین آن کردند. نکته مهم اینجا‌ست که تمامی تصاویر حاضر در این بنر مربوط به بازی‌های فرست‌پارتی سونی هستند که این مورد برای دث استرندینگ صادق نیست و به همین خاطر، گروهی معتقد بودند که کوجیما پروداکشنز در سکوت خبری به پلی‌استیشن پیوسته است.

البته، طولی نکشید که آقای هیدئو کوجیما، بنیان‌گذار استودیو، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در پیامی رسما اعلام کرد که کوجیما پروداکشنز به هیچ شرکت ناشری وابسته نیست و به‌عنوان یک استودیوی مستقل به فعالیت خود ادامه خواهد داد. از آنجا که در گذشته اتفاق مشابهی برای بلوپیونت گیمز پیش آمد و مدیران آن خبر خرید استودیو توسط سونی را تکذیب می‌کردند، بسیاری از بازیکنان همچنان به تصاحب کوجیما پروداکشنز توسط سونی امیدوار هستند.

در همین حین، دیروز بود که آقای جف گراب، ژورنالیست وب‌سایت معروف گیم‌ونچر، در گزارشی اعلام کرد که سونی به‌دنبال خرید استودیوی کوجیما پروداکشنز نیست، بلکه خرید ژاپنی‌ها بسیار بزرگ‌تر از آن خواهد بود. از طرفی، رسانه معتبر فایننشال‌تایمز پیش‌تر گفته بود که شرکت الکترونیک آرتز احتمالا هدف بعدی غول‌های صنعت بازی و تکنولوژی خواهد بود و شرکت سونی یکی از گزینه‌های احتمالی برای خرید EA و تمامی استودیوها و بازی‌های آن به حساب می‌آید.

در هر حال، طبق شایعه‌ها و صحبت‌های اخیر مدیران سونی، ظاهرا این شرکت به دور از رسانه‌ها مشغول بررسی خریدهای بعدی خود است. لازم به ذکر است که جیم رایان، مدیر بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی، به‌تازگی خاطرنشان کرد که همزمان با تکمیل قرارداد بانجی، خریدهای بیشتری در سال ۲۰۲۲ میلادی در راه هستند و جامعه پلی‌استیشن همچنان به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

شرح عکس: فرام‌سافتور حالا با عرضه الدن‌رینگ خود را از دید تجاری ثابت کرده

کدخبر: ۴۵۲۴۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر