فصل داغ نقل و انتقالات صنعت بازی
روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | شرکت امبریسر گروپ چندی پیش با پرداخت چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار، مالکیت تمام و کمال برخی از بازیها ازجمله Tomb Raider و استودیوهای شرکت اسکوئر انیکس را تصاحب کرده است. اگر اخبار بازیها را دنبال کرده باشید، احتمالا اطلاع دارید که در طول دو سال اخیر شماری از شرکتها و استودیوهای بازیسازی توسط غولهای صنعت بازیهای ویدئویی خریداری شدهاند.
در واقع، مایکروسافت دو کمپانی ارزشمند اکتیویژن بلیزارد و بتزدا را به همراه حقامتیاز تمامی فرنچایزها تصاحب کرده و در طرف مقابل، سونی نیز استودیوهایی ازجمله بانجی، هاوسمارک و بلوپوینت گیمز را به زیرمجموعه خود اضافه کرده است. بر این اساس، چند وقتی است که وضعیت جالبی در صنعت بازیهای ویدئویی رقم خورده و آنطور که بهنظر میرسد، این خریدها همچنان ادامه دارد.
در حالی که بسیاری از هواداران بیصبرانه منتظر خریدهای بعدی ردموندیها و ژاپنیها هستند، هفته گذشته شرکت اسکوئر انیکس در پیامی رسما اعلام کرد که در ازای دریافت ۳۰۰ میلیون دلار، بخش غربی استودیوهای خود را به کمپانی امبریسر گروپ واگذار کرده است. به بیان دقیقتر، در پی توافق امبریسر گروپ و اسکوئر انیکس، بهزودی استودیوهای کریستال داینامیکس، ایداس مونترال و اسکوئر انیکس مونترال به شرکت مزبور میپیوندند و بهدنبال آن، مالکیت بیش از ۵۰ بازی مختلف همچون سری بازی Tomb Raider، سری بازی Thief، سری بازی Deus Ex و Legacy of Kain به شرکت امبریسر گروپ واگذار خواهد شد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، این توافق فارغ از دریافت حقامتیاز فرنچایزها، شامل نزدیک به ۱۱۰۰ کارمند در سه استودیو و هشت منطقه مختلف در سراسر جهان میشود. لارس وینگفورس، مدیرعامل شرکت امبریسر گروپ، در پیامی خاطرنشان کرد که اعضای هیات مدیره و تمامی کارمندان شرکت از خرید استودیوهای باتجربهای ازجمله کریستال داینامیکس هیجانزده هستند و جلسههای دیدار با مدیران هر دو کمپانی و اتخاذ سیاستهای جدید برای پروژههای آتی آغاز شده است.
او در این زمینه میگوید: از اینکه این استودیوها به زیرمجموعه شرکت امبریسر گروپ ملحق شدند، حسابی هیجانزده هستیم. ما به خوبی با مالکیت معنوی خارقالعاده، استعداد خلاق در ردههای جهانی و سابقه درخشان و موفقی را که در دهههای گذشته به کرات دیده شده، آشنا هستیم. ملاقات با تیمهای رهبر و بحث در مورد برنامههای آتی برای تداوم جاهطلبیها و ادغام با بخش بزرگی از امبریسر گروپ، بسیار لذتبخش بوده است.
فیل راجرز، مدیر شعبههای آمریکا و و اروپای شرکت اسکوئر انیکس، در خصوص این توافق بزرگ و تاریخی اعلام کرد که پیوستن تعدادی از استودیوها ازجمله کریستال داینامیکس به امبریسر گروپ منجر به افزایش کیفیت بازیهای جدید میشود. از طرفی، او معتقد است که این معامله میتواند سطح کیفی فرنچایزهای پرطرفدار اسکوئر انیکس از جمله توم ریدر را بهطرز چشمگیری ارتقا دهد و مهمتر از همه، در ایجاد شراکتها برای نهایت استفاده از پتانسیل مجموعهها تاثیرگذار خواهد بود.
فیل راجرز در این زمینه توضیح میدهد: امبریسر گروپ مجموعهای بسیار عظیمی از کارآفرینانی را در خود جا داده که امروز ما از پیوستن به جمع آنها هیجانزده هستیم. ادغام ما با امبریسر گروپ باعث میشود تا بازیهای با کیفیتتری را بهطور پایدار و مداوم خلق کنیم و آیپیهای خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهیم. امبریسر به ما این امکان را فراهم میکنم تا با ایجاد شراکتهای در تمام رسانهها، پتانسیل فرنچایزهای خود را افزایش دهیم و رویای خود در جهت خلق سرگرمیهای خارقالعاده را محقق کنیم.
طبق گفتههای مدیران هر دو شرکت، انتظار میرود که این معامله ۳۰۰ میلیون دلاری در سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۲۲ نهایی شود. از این پس، اعضای کمپانی اسکوئر انیکس به سه بخش داخلی، خارجی و کالکتیو تقسیم میشوند که هر کدام یک از این تیمها به ساخت و توسعه بازیهای جدید و متنوع ادامه خواهند داد. گفته شده که استودیوهای خارجی این شرکت نیز همچنان روی مجموعههایی نظیر Outriders و Just Cause و Life is Strange فعالیت میکنند.
به علاوه، اسکوئر انیکس معتقد است که این معامله شرایط سرمایهگذاری در حوزههای بلاکچین، هوش مصنوعی و کلاود را برای این شرکت فراهم میکند. ذکر این نکته مهم است که چندی پیش استودیوی کریستال داینامیکس در جریان رویدادState of Unreal به طور رسمی از شروع فرآیند ساخت بازی جدید Tomb Raider خبر داد. بر اساس اطلاعات ارائه شده، این عنوان مورد انتظار با استفاده از موتور قدرتمند آنریل انجین ۵ در دست توسعه قرار دارد که البته هنوز جزئیاتی از نام، داستان، گیمپلی و تاریخ انتشار بازی در دسترس نیست.
جدا از توم ریدر، این استودیو مشغول ساخت بازی Perfect Dark است که احتمالا توافق اخیر با امبریسر گروپ خللی در روند ساخت این عناوین ایجاد نمیکند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که آخرین تولیدات دو استودیو کریستال داینامیکز و ایداس یعنی انتقامجویان و نگهبانان کهکشان، مجموعا ضرری ۲۰۰ میلیون دلاری را برای اسکوئر انیکس به همراه داشتند.
موضوعی که نشان میدهد چرا این کمپانی ژاپنی با چنین قیمت پایینی زیرمجموعههای خود را به ناشر بزرگ اروپایی واگذار کرده است. هرچند هر کدام از این بازیها و البته نسخههای اخیر توم ریدر فروش خوبی را تجربه کردهاند اما هزینه ساخت آنها نیز به همان اندازه بالا بوده و حاشیه سود اندکی را برای ناشر ژاپنی فراهم کردند. حالا باید دید که در آینده چه سرنوشتی در انتظار تعدادی از محبوبترین بازیهای تاریخ است. آثاری که میتوانند در خانه جدید خود به دستاوردهای تازهای برسند.
شرح عکس: «توم ریدر» بدونشک معروفترین قطعه این نقل و انتقال است.