کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۱۰۴
تاریخ خبر:

فصل جدید ‌فرمول ‌یک؛ تکراری و ملال‌آور

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | سری جدید برنامه فرمول ‌یک از هفته پیش روی آنتن شبکه یک رفت. این برنامه را، به سیاق دوره‌های پیش علی ضیا اجرا می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر اطلاع‌رسانی شده بود، برنامه این‌بار ضبطی است و به شکل زنده روی آنتن نمی‌رود. حتما حاشیه‌های اجرای ضیا در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده، اما حالا ضبطی بودن، تنها عامل از بین رفتن جذابیت فرمول‌یک نیست. دلایل ناکامی برنامه فراتر از این یک مسئله است.

*** مورد اول | مهمان‌ها
تا اینجا مشخص شده بنای فرمول‌یک، پذیرایی از چهره‌های مردمی است؛ یعنی کسانی که به‌واسطه یک ویژگی مهم هستند و تجربیاتشان می‌تواند برای دیگران مفید باشد. این ایده‌ای است که در برنامه‌های مختلف اجرا شده و می‌شود. شاخص‌ترین آن ماه عسل است که قهرمان‌هایش مردم عادی بودند. رفتن فرمول‌یک به چنین سمت‌وسویی به خودی‌خود عیب نیست، اما اینکه نتیجه به‌دست‌آمده، «جذاب» نیست را می‌توان امتیازی منفی محسوب کرد. دلیل را در ادامه توضیح داده‌ایم؛ عجالتا همین‌قدر اشاره کافی است که زیربنای فرمول‌یک یعنی بخش مهمان‌ها، ایراد اساسی دارد. اولا ایده تکراری است، در ثانی زمان زیادی به آنها اختصاص داده می‌شود.

*** مورد دوم| مصاف با مهمان‌ها
مهم‌ترین دلیلی که بخش گفت‌وگو با مهمان‌ها ناموفق بوده است، به مطول بودن گفت‌وگوها برمی‌گردد. حتما گفته‌های یک معلم که به دانش‌آموز افغانی درس می‌دهد یا آن معلمی که ریاضی را با شعر لری تدریس کرده و … واجد جذابیت است، اما در اندازه درست. علی ضیا در هر قسمت از یک مهمان (که گاهی با خانواده هستند) پذیرایی می‌کند.

هرچقدر هم حرف‌ها شنیدنی و مصاحبه مبتنی‌بر تکنیک‌های تاک‌شو باشد، مخاطب بعد از مدتی خسته می‌شود. در برنامه اخیر، مهمان برنامه به دلیل شغلش و نیز لهجه خوزستانی، حرف‌های بامزه‌ای به زبان آورد. ضیا به خوبی او را همراهی کرد، ولی طبیعی است که بعد از ۱۵ دقیقه، جذابیت از بین می‌رود. فرمول‌یک، برنامه‌ای شبانه است و با تعبیه چند بخش نشان داده به دنبال ایجاد سرگرمی است. برای رسیدن به هدف، لازم است مهمان‌ها متنوع باشند و صرفا آنتن با آنها پر نشود!

*** مورد سوم| فرمول کمدی
قسمت‌های ابتدایی فرمول‌یک، نه‌تنها در استودیو دارای ضعف بوده است که آیتم‌ها هم ناموفق بوده‌اند. مهم‌ترین قسمت این بخش، فرمول کمدی است. هدف از تعبیه آن، محک استعداد علاقمندان در زمینه استندآپ‌کمدی است. نیاز به یادآوری نیست که این مسابقه را خندوانه پایه‌ریزی کرد و به حد اعلا رساند.

حالا اگر برنامه‌ای قصد دنباله‌روی دارد، باید ایده‌های تازه‌ای رو کند و از نمونه اصلی پیشی بگیرد. مسابقه در محیطی جمع‌وجور برگزار می‌شود و فاقد جذابیت بصری است. وانگهی تا اینجا اجرای شرکت‌کننده‌ها چنگی به دل نزده است. بدتر اینکه روح هیجان مسابقه بر فرمول کمدی حاکم نیست… فرمول‌یک در بخش آیتم‌سازی همه توانش را بر فرمول کمدی گذاشته و بقیه آیتم‌ها، فاقد ایده‌های خلاقانه هستند.

*** مورد چهارم| اجرای موسیقی
بخش ثابت فرمول‌یک اجرای موسیقی در استودیو است. امتیاز این بخش، تعبیه یک استودیوی مجزا برای خوانندگان است که در آن می‌توان المان‌های مربوط به موسیقی را دید. بالا بودن دستمزد خواننده‌ها مهم‌ترین عاملی است که برنامه‌سازان را به سمت خواننده‌های نه‌چندان مطرح سوق می‌دهد.

وقتی هم خواننده نتواند دل مخاطب را به دست بیاورد، چنین بخشی علی‌السویه است. اینکه فرمول‌یک به خواننده‌های محلی بها می‌دهد، امتیاز است و باید به فکر رفتن سراغ چهره‌ها و گروه‌های شاخص هر استان باشد. با اجراهایی از جنس مصطفی راغب نمی‌توان به جذب حداکثری مخاطب رسید.

*** مورد پنجم| اجرا
در گزارش‌های پیشین اشاره کردیم که علی ضیا در میان مجریان فعلی تلویزیون یک سر و گردن بالاتر است. او خیلی زود تبدیل به چهره‌ای مطرح شد، اما از این موقعیت برای گسترش محبوبیت خود بهره نگرفت. چرایی‌اش را هم پیش‌تر نوشتیم. او در سری جدید فرمول‌یک، از عهده کارش برمی‌آید، اما اجرایش آنقدر انرژیک و ویژه نیست که از آن به عنوان برگ برنامه درجه یک‌ یاد کنیم. شاید با تغییر چارچوب برنامه، مجری هم راه بیفتد…

کدخبر: ۳۶۲۱۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر