کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۵۰۱
تاریخ خبر:

فشار حداکثری روی ترامپ

روزنامه هفت صبح | ‌جزئیات حمله یمنی‌ها به آرامکو به روایت یک کارشناس نظامی در گفت‌و‌گو با هفت صبح.ماجرای حمله یمنی‌ها به مجموعه پالایشگاهی بزرگ بقیق و میدان نفتی حقل خریص حالا در حال تبدیل به یکی دیگر از زنجیره‌های تنش منطقه‌ای است.

تنشی که حدودا از اواخر فروردین امسال شدت گرفته و در جریان آن، پیش از این ماجرا، حوادث عجیبی مثل حمله به کشتی‌های باری در خلیج فارس، توقیف کشتی در جبل الطارق و تنگه هرمز و نیز حملات پهپادی یمن به تاسیسات انتقال نفت عربستان را شاهد بودیم.

این بار اما ماجرا کمی متفاوت است چرا که این مسئله باعث شده که به گفته برخی منابع، میزان تولید نفت در عربستان ظرف یک روز نزدیک به پنجاه درصد کاهش پیدا کند و قیمت نفت تا ۱۸ درصد رشد را تجربه کند که در نتیجه این اتفاقات رئیس جمهور آمریکا موافقت کرد تا این کشور ذخایر ۶۳۰ میلیون بشکه‌ای خود را باز کند تا کمی بازار نفت را متعادل کند.

حمله اخیر از یک جهت دیگر هم اهمیت دارد و آن هم اینکه چطور یمن، با تحمل این میزان از فشار محاصره اقتصادی و نظامی، توانسته به این فناوری پهپادی و موشکی دست پیدا کند که عربستان سعودی که از آمریکا اسلحه دریافت می‌کند را مورد هجوم خود قرار دهد. سوالی که باعث شده برخی از کشورها مثل عربستان و آمریکا انگشت اتهام این حمله را حتی به سمت ایران هم بگیرند.

مسلم نیکنام، کارشناس صنایع دفاعی دیروز به هفت صبح توضیح داد که طبق مشاهدات او از تصاویر منتشر شده این حملات با موشک‌های کروز قدس یک و پهپادهای قاصف صورت گرفته است و در پاسخ به این سوال که چطور عربستان نتوانسته مانع این حملات شود گفت: «سامانه دفاع ضدموشکی عربستان از نوع پیشرفته پاتریوت است که ۱۶ موشک دارد و رادارهای آن هم از نوع رادارهای پیشرفته ریتون است.

اما به نظر می‌رسد که یمنی‌ها با استفاده از دو تاکتیک مانع از این شدند که این سامانه بتواند، پهپادهای آن‌ها را مورد حمله قرار دهد. نخستین مسئله مربوط به جنس این پهپادهاست که در آن از پوشش کامپوزیت یا نانوکامپوزیت‌های خاصی استفاده شده که در کنار برخی رنگ‌های خاص مانع از شناسایی آن توسط رادارها می‌شود .

دومین مسئله مربوط به ارتفاع پروازی این پهپادهاست که معمولا در سطح پایین صورت می‌گیرد و این در حالی است که ظاهرا در اطراف این پایگاه صرفا سامانه‌های دفاع ضدموشکی پاتریوت و تاد بوده است که برای ضربه به اهدافی استفاده می‌شود که در سطح بالا پرواز می‌کنند.»

برخی کارشناسان مثل نیکنام حتی معتقدند که با توجه به عملیاتی شدن پاتریوت در عربستان به دست آمریکا، حتی ممکن است که آمریکایی‌ها به قصد باج‌خواهی بیشتر از انجام درست عملیات ضدموشکی هم خودداری کرده باشند؛ اما به هر روی نتیجه این اتفاقات آن شده که سیاست فشار حداکثری که ترامپ آن را پی گرفته بود، مانند یک بومرنگ به سمت خود او بازگردد.

در واقع ایران با راهبرد پایان صبر استراتژیک خود و البته فعال کردن برخی از ظرفیت‌های منطقه‌ای خود توانسته متحدان آمریکا در منطقه را به شدت مورد فشار قرار دهد. حالا باید دید راهبرد ترامپ در مقابل این فشار چیست. آیا او اقدام متقابل خواهد کرد یا روحیه دلالانه او، باعث خواهد شد پیشنهادهای بهتری به ایران بدهد.

کدخبر: ۲۸۰۵۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر