کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۱۵۱
تاریخ خبر:

فروش مال میراثی، گرفتن مهریه و هزینه دزدگیر پاسیو

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته به چهار سوال مطرح شده در سایت حقوقی دادراه می‌پردازیم و پاسخ آن را خواهیم داد:

سوال: «پدر من سال۱۳۶۴ فوت شده و از او یک قطعه زمین مسکونی به جا مانده است. در سال ۱۳۷۸ یکی از برادران بدون هماهنگی و هیچ مدرک و اقدام به فروش غیرقانونی کرده است. آیا الان بعد از گذشت ۲۰ سال ما می‌توانیم شکایت کنیم؟ البته هیچ مدرکی نداریم.»

پاسخ: این موضوع نیازی به مدرک ندارد. اگر زمین به نام پدر شما بوده باشد، بعد از فوت او باید به وراث منتقل شود و در صورتی که این انتقال صورت نگرفته باشد، فروش آن، فروش مال غیر یا معامله فضولی است و باطل است.

سوال: «بنده ۴ ماه است با شخصی نامزد کردم البته به صورت غیررسمی و صیغه موقت شدیم. برای مهریه من یه حلقه طلای ساده خواستم و تاکید کردم که پولش را می‌خواهم نه خود حلقه را. به علاوه از قبل، ایشان به من حدود ۱ میلیون بدهی دارند که الان با وجود اینکه ۳ ماه است جدا شدیم، هربار بهانه آوردند و می‌گویند ندارم، می‌خواهی چه کار کنی؟ من الان تنها مدرکی که دارم همان پیام‌ها هستند. مبلغ مهریه هم با نرخ روز حدود ۲ میلیون می‌شود ولی قبول نمی‌کند و حتی حاضر نیست که پول آن را بدهد و می‌گوید خود حلقه را خواهد خرید. من باید چه کنم؟»

پاسخ: در صورتی که برای اثبات صیغه و نیز اثبات اصل بدهی به شما، پیامی وجود دارد می‌توانید آن را به دادگاه ارایه بدهید و دادگاه این موضوع را به کارشناس، ارجاع خواهد داد. در صورتی که این اسناد مورد تایید کارشناس قرار گیرد؛ دادگاه به نفع شما حکم صادر خواهد کرد.

سوال: «بنده ساکن طبقه همکف یک ساختمان ۴ طبقه هستم که واحد من پاسیو دارد. آپارتمان‌ها تک واحد هست و دسترسی به پاسیو صرفا از داخل واحد اینجانب میسر است. برای جلوگیری از ورود دزد اقدام به نصب نرده و دزدگیر بر روی دیوار پاسیو کرده‌ام. آیا هزینه نصب دزدگیر باید بین تمامی واحدها تقسیم شود؟ و اگر بقیه واحدها این هزینه را پرداخت نکنند باید چه اقدامی صورت دهم؟»

پاسخ: هزینه نصب دزدگیر و نرده در چنین موقعیتی، در واقع برای حفاظت از آپارتمان است و همه واحدها باید هزینه آن را بپردازند. البته شایسته است که در این موارد، قبلا، موضوع را به سایر ساکنین اطلاع دهید.

سوال: «فردی در استوری اینستاگرام به ما، آشناهایمان و به خانواده شهدا توهین کرده است. ما از طریق پلیس فتا نسبت به مزاحمت این شخص پیگیری کردیم و مشخص شد که پسر عموی خودمان بوده است. با تشکیل پرونده در پلیس فتا و فرستادن آن به دادگاه منتظر تشکیل جلسه دادگاه هستیم. در ادامه چه خواهد شد؟»
‌پاسخ: دادگاه در موعد تعیین شده تشکیل جلسه خواهد داد اما شما می‌توانید از شکایت خود صرف نظر کنید و پرونده مختومه اعلام شود. البته اگر تنها شاکی این پرونده باشید.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۱۱۱۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر