کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۷۸۳۸
تاریخ خبر:

فروش خودرو در جهان آب رفت

هفت صبح، محمدحسین شاوردی| جدیدترین گزارش انجمن جهانی خودروسازان و نیز آمارهای موسسه جاتو داینامیکز نشان می‌دهد صنعت خودرو در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ در اغلب مناطق جهان با کاهش تولید و فروش روبرو شده است.

در حالی که اغلب تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود مبنی بر افزایش تولید و فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۱۹ را بنا به دلایل مختلفی از جمله جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا یا مشکلات اقتصادی در چین، ترکیه، هندوستان و ایران، کاهش داده‌اند اعلام آمارهای اولیه از تولید جهانی خودرو در فصل اول ۲۰۱۹ این موضوع را تایید می‌کند.

طبق گزارش انجمن جهانی خودروسازان (OICA) و نیز موسسه جاتو (JATO) کل فروش خودرو در بهار ۲۰۱۹ با رسیدن به عدد ۲۲٫۴ میلیون دستگاه، نرخی کمتر از بهار ۲۰۱۸ را به ثبت رساند. عددی که نشان می‌دهد خریداران خودرو تحت تاثیر شرایط جدید اقتصادهای ملی و بین‌المللی، کمتر از همیشه برای خرید خودرو اقدام می‌کنند. ایران هم علیرغم تحریم‌های شدیدی که از سوی آمریکا متحمل شده بعد از چین، قاره سبز (اتحادیه اروپا+ترکیه)، آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا)، ژاپن، آمریکای لاتین، آسیای جنوب شرقی واسترالیا، هند، کره و روسیه رده یازدهم بزرگترین بازارهای هم‌بسته و منطقه‌ای را به خود اختصاص داده است. پس از ایران هم بازارهایی نظیر مراکش، بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق، آفریقای جنوبی، آسیای مرکزی و پاکستان در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. اینجا می‌توانید درباره ۱۰ بازار اصلی جهان توضیحات آماری جالبی بخوانید:

۱
اژدها در کما
بزرگترین بازار خودرو جهان در بهار امسال نسبت به سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار دستگاه کمتر تولید کرد تا خریداران در سه ماه اول سال با افت ۱۳٫۴ درصدی چیزی معادل ۵٫۱۳۸ میلیون دستگاه خودرو خریداری کنند. جیلی بزرگترین خودروساز بومی این کشور یکی از بازندگان اصلی این وضعیت بغرنج است. البته با اینکه فروش خودرو در چین طی نه ماه اخیر روندی کاملا نزولی داشته اما وقتی امار تایوان را هم به بازار چین اضافه می کنیم، می‌بینیم که حجم فروش از ۶٫۴۵۷ میلیون عبور کرده و وضعیت بهبود پیدا می‌کند. این یعنی این بخش از جهان به تنهایی ۲۹ درصد کل فروش صنعت خودرو جهان را در اختیار دارد.

۲
قاره سبز پلاسیده!
چه اروپا و چه ترکیه وضعیت تقاضای کاملا ضعیفی را در سه ماهه نخست سال از سر گذراندند. اروپایی‌ها با کاهش ۳٫۲ درصدی در میزان خرید خودرو مجموعا آماری معادل ۴۱۴۶۲۰۰دستگاه را عاید بازیگران و فروشندگان این بخش کرده‌اند. ترکیه و چند کشور عضو ناظر این اتحادیه هم علیرغم کاهش ابعاد، حجم این بازار را تا ۴٫۸۴۰ میلیون دستگاه رسانده‌اند که به معنی سهم ۲۲ درصدی این بخش از جغرافیای صنعت خودروسازی است.

۳
لغزش آمریکای شمالی
خودروسازان چه در کانادا و چه در آمریکا کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. البته در سه ماهه نخست سال آمریکایی‌ها کمی بیشتر از ۴ میلیون دستگاه خودرو خریداری کرده‌اند و کانادایی‌ها هم با حدود ۳۷۰ هزار دستگاه، کل حجم بازار این بخش را تا ۴٫۳۸۰ میلیون دستگاه رسانده‌اند. ۲۰ درصد کل تولید خودرو جهان در این منطقه به فروش می‌رود.

۴
شمشیر کند سامورایی
ژاپنی‌ها هم با خرید بیش از ۱٫۵۱۰ میلیون دستگاه خودرو، افتی ۲٫۱ درصدی را در میزان تقاضا برای محصولات نو به ثبت رسانده‌اند. این کشور با حدود ۶٫۷ درصد کل حجم بازار خودرو، فعلا ۱٫۲۳۱ میلیون دستگاه تولید و حدود ۲۸۰ هزار دستگاه واردات داشته است.

۵
گرمای آمریکای جنوبی
فروش خودرو در این بخش از قاره آمریکا رو به رشد است و عمده این وضعیت هم مدیون برزیلی‌ها و خریداران دست و دل باز شیلیایی است. بر این مبنا خریداران حاضر در منطقه آمریکای جنوبی با خرید ۱٫۳۳ میلیون دستگاه خودرو به تنهایی ۵٫۹ درصد از کل تقاضای خودرو در جهان را به ثبت رسانده‌اند.

۶
ثبات در آسیا پاسیفیک
کشورهای اندونزی، تایلند، مالزی و استرالیا محور اصلی ثبات‌بخش تقاضای خودرو در منطقه آسیای پاسیفیک هستند و با خرید ۱٫۱۱۳ میلیون دستگاه خودرو مالک حدود ۵ درصد از کل بازار جهانی خودرو هستند.

۷
مهاراجه مردد
مشخص نیست چرا اهالی هندوستان کمتر از همیشه خودرو می‌خرند اما کل فروش این کشور در بهار ۲۰۱۹ به کمتر از یک میلیون دستگاه سقوط کرده و در مرز ۹۸۵ هزار دستگاه قرار دارد. هندی‌ها فعلا ۴٫۴ درصد از کل خودروهای تولید شده در بهار ۲۰۱۹ در جهان را خریداری کرده‌اند.

۸
در چوسان، صادرات مهم‌تر از خرید است!
با اینکه تولید سالانه کره‌ای‌ها اغلب به خارج از مرزهای شبه جزیره کره صادر می‌شوند ولی خریداران کره‌ای در فصل اول سال رقمی بالا معادل ۴۰۶ هزار دستگاه خودرو را سفارش داده و تحویل گرفته‌اند. عددی که نشان می‌دهد حدود ۱٫۸ درصد از خودروهای فروخته شده در جهان را کره‌ای‌ها می‌خرند.

۹
خرس خوشحال سیبری
باورش سخت است اما اتحاد صنایع خودروسازی روسیه با برندهای مطرحی همچون کیهیوندای، مرسدس بنز و رنو موجب شده تا رونق خرید و تولید خودرو در روسیه به اوج خود برسد. روس ها در فصل اول سال با خرید ۳۹۲ هزار دستگاه خودرو سهمی همسان با کره‌جنوبی از بازار خودرو جهان دارند.

۱۰
خلیج ولخرجی
بازار کشورهای عرب آسیای جنوب غربی مخصوصا ملل حاشیه خلیج فارس و عراق یکی از بهترین مناطق برای خودروهای حجیم و پرمصرف آمریکایی است و به غیر از ساخته‌های سه خودروساز دیترویتی، نیسان، هوندا و تویوتا هم سهم خوبی از این بازار دارند. بر این مبنا، طی سه ماهه اول سال ۲۱۸ هزار دستگاه خودرو در همه کشورهای این منطقه به علاوه عراق به فروش رفته که به معنی یک درصد از کل تقاضای جهانی صنعت خودروسازی است.

کدخبر: ۲۵۷۸۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • daniell

    یه فراخوان بزنن واسه ما ، که مردم همیشه در صحنه با صف کشیدن هزاران نفری بهشون یا د بدن چکار کنن