کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۳۶۴
تاریخ خبر:

فروش تست جعلی کرونا برای رفتن به سفر

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | روز گذشته کاربری در توئیتر نوشت که روزانه تعداد زیادی از شهروندان از آزمایشگاه‌ها می‌خواهند که برای به تاخیر نیفتادن سفرشان در ازای پول جواب جعلی صادر کنند. او این را از یک نمونه‌گیر در آزمایشگاه شنیده بود که افراد بر اساس نیازشان به آزمایشگاه‌ها مراجعه کرده و جواب منفی می‌خواهند.

برای اطمینان از این موضوع با آزمایشگاه‌های مختلفی تماس گرفته شد و فقط سه تماس طول کشید که نمونه‌گیر یک آزمایشگاه گفت می‌تواند آزمایش صوری برای پرواز خارجی تهیه کند. البته او اطلاعاتش را پشت تلفن آزمایشگاه نداد و با دادن شماره موبایل شخصی‌اش، اطلاعات بیشتر را بعد از یک ساعت وقفه و پشت موبایل توضیح داد و اینطور گفت:

«من با یک آزمایشگاه معتبر برای تست‌های پروازهای خارجی در ارتباط هستم و می‌توانم از آنها یک تست با جواب منفی تهیه کنم. فقط کافی است عکسی از صفحه اول بلیت و پاسپورتتان برایم بفرستید تا فردا صبح نسخه صوری جواب منفی آماده شود. هزینه آن هم ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد.» بعد هم تاکید کرد که این موضوع بین خودمان بماند چراکه وجهه خوبی برایش ندارد.

این اولین‌بار نیست که کرونا چنین حاشیه‌ای در آزمایشگاه‌ها درست کرده است. اوایل تابستان هم کاربر دیگری در توئیتر درباره مشاهداتش در یک آزمایشگاه اینطور نوشته بود: «امروز رفتم بیمارستان آزمایش بدم، دو نفری که نمونه می‌گرفتند با هم صحبت می‌کردند که فلانی گفته اگر جواب آزمایش کرونا چه مثبت چه منفی میخوای بگو برات جور می‌کنم.

جواب مثبت دو میلیون و منفی، یک میلیون. بعد همکارش کاربردهاش رو پرسید، گفت: جواب مثبت برای مرخصی گرفتن و موندن تو خونه و منفی برای ارائه به خارج از کشور.» آن زمان افراد دیگری در شبکه‌های مجازی روایت کرده بودند که تست منفی تقریبا دو میلیون الی پنج میلیون تومان قیمت دارد، اما تماس با چند آزمایشگاه اینطور نشان می‌دهد که نرخ تست‌های صوری دیگر کاهش یافته است.

*** بازار سیاه تست کرونا از کجا شکل گرفت؟
از ابتدای تابستان همه سفرهای بین‌المللی فقط با ارائه تست منفی کرونا انجام می‌شد. از همان‌موقع هم این زمزمه وجود داشت که مصوبه ستاد مقابله با کرونا در شهر فرودگاهی امام خمینی این بازار را درست کند؛ تا اینکه از سه روز پیش علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت اصلا از این به بعد نه فقط فرودگاه امام خمینی، بلکه همه جابه‌جایی‌ها در آسمان و زمین و دریا بدون این تست‌های کرونا امکان‌پذیر نخواهد بود.

یعنی با استعلام از پایگاه داده‌های وزارت بهداشت اگر مشخص شود فردی قبلا مبتلا به کرونا بوده، تا تست منفی خودش را نشان ندهد نمی‌تواند داخل کشور هم سفر کند. اینگونه شد که محدودیت جدیدی برای سفرهای داخلی هم شکل گرفت تا ویروس کرونا مهار شود، اما در حاشیه آن این بازار برای خرید و فروش جواب منفی تست کرونا بین مسافران، زنجیره انتقال کرونا را حلقه به حلقه پیچیده‌تر کرد، طوری که به گفته یکی از کاربران توئیتر، دوست او با برگه جعلی آزمایش کرونا به راحتی به ترکیه سفر کرده بود و نه فرودگاه امام خمینی و نه ترکیه، هیچ‌کدام متوجه صوری و دروغین بودن این برگه نشده بودند.

*** منفی ما را مثبت کنید
همه افراد دنبال تست منفی کرونا نمی‌گردند. آن طرف این بازار هم افرادی هستند که دنبال راهی برای خریدن تست مثبت کرونا هستند. شاید کنجکاو باشید که چرا فردی باید تظاهر به کرونا کند؟ برای گرفتن مرخصی استعلاجی و ماندن در خانه. یکی از نمونه‌گیرهای آزمایشگاهی در تهران می‌گوید: «در یک هفته گذشته دو نفر با مرکز ما تماس گرفتند و می‌خواستند که تست منفی آنها را مثبت کنیم.

آنها می‌خواستند دو هفته سر کار نروند.» او نمی‌داند قیمت تست صوری چقدر است و خبر هم ندارد در آزمایشگاه‌های دیگر این کار با چه نرخی انجام می‌شود، اما واضح است مرخصی با حقوق بین برخی از کارمندان آنها را وسوسه کرده که به دروغ هم که شده تست آزمایش مثبت نشان بدهند و از این امکان به نفع خود استفاده کنند.

متصدی آزمایشگاه دیگری هم که تبلیغات زیادی انجام داده، می‌گوید که روزی پنج یا شش‌بار در روز با آنها تماس می‌گیرند و می‌خواهند که مثبت آنها را منفی یا منفی آنها را مثبت کنند، ولی تعداد کارمندهایی که با ما تماس می‌گیرند بیشتر از مسافران است، چون که آزمایشگاه ما فقط با ایرلاین ایران‌ایر و ماهان قرارداد دارد و به همین دلیل هم کمتر با افرادی در تماس هستیم که به‌خاطر سفر بخواهند تست صوری درست کنند یا جواب آزمایششان را تغییر دهند.»

او می‌گوید نرخ این آزمایش‌ها تفاوت زیادی با آزمایش معمولی ندارد، مگر اینکه آزمایش‌دهنده خودش مبلغ بیشتری را پیشنهاد کند. امروزه نرخ تست ۴۸ ساعته کرونا ۵۹۰ و تست ۲۴ ساعته آن ۶۸۷ هزار تومان است، ولی تست‌های مورد نیاز برای پروازهای خارجی از نوع تست اول هستند که به ۴۸ ساعت زمان نیاز دارند. اگرچه بازار سیاه قیمت واحدی در آزمایشگاه‌های متقلب ندارد، اما تست صوری هرچقدر باشد، به نظر می‌رسد که کمی از این مبالغ بیشتر است و حدودا زیر یک میلیون تومان خریداری می‌شود.

کدخبر: ۳۵۹۳۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر