کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۲۴۸
تاریخ خبر:

فرش قرمز بورس ‌برای پول‌های جدید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ۲۵هفته از آخرین باری که سهامداران حقیقی بورس پول‌های جدید به بازار آوردند می‌گذرد و در مدت شش ماه گذشته، هیچ‌موقع برآیند انتقال مالکیت سهام در بازار سرمایه به نفع سهامداران حقیقی نبوده. هفته‌ای که گذشت بعد از شش ماه شاهد اعتماد دوباره سهامداران به بازار بودیم و به‌جز روز سه‌شنبه، در دیگر روزها پول‌های جدید به بورس آمد و کمتر کسی سرمایه‌اش را از بازار خارج کرد. همه این اتفاقات را باید کنار ارزش بالای معاملات در هفته گذشته بگذاریم. چراکه برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ رقم ارزش معاملات روزانه در اغلب روزهای هفته بالاتر از شش هزار میلیارد تومان بود. کاهش تعداد و ارزش صف‌های فروش در کنار قدرت بالای خریداران از دیگر نکات قابل توجه معاملات در هفته خوب بورس بودند.

ورود پول به بورس بعد از ۲۵ هفته
بررسی تغییرات مالکیت سهام حقیقی و حقوقی در هفته گذشته نشان می‌دهد برآیند این تغییرات برای اولین بار بعد از ۲۵هفته مثبت بوده و شاهد ورود ۶۲۸میلیارد تومان پول جدید به بازار سرمایه بودیم. عمده ورود پول حقیقی در نمادهای غکورش با ۶۱۸میلیارد تومان، ومدیر با ۴۳۴میلیارد تومان، نوری با ۱۷۴میلیارد تومان، فتوسا با ۱۴۹میلیارد تومان و لطیف با ۹۷میلیارد تومان بوده است.

در طرف مقابل هفته گذشته حدود هزار و ۸۰میلیارد تومان از وپاسار، ۹۰۸میلیارد تومان از وتجارت، ۷۹۴میلیارد تومان از شپنا، ۷۸۱میلیارد تومان از وملل و ۶۴۳میلیارد تومان پول از اپال خارج شده است. این ارقام با در نظر گرفتن معاملات بزرگ محاسبه شده اما آنطور که بورس۲۴ گفته، اگر تنها معاملات خرد بازار را در نظر بگیریم، می‌بینیم سهامداران کوچک در هفته‌ای که گذشت بیش از هزار و ۳۰۰میلیارد تومان پول جدید به بورس آوردند. باید توجه داشته باشید که از ابتدای ریزش بورس در مردادماه ۹۹ تاکنون تخمین زده می‌شود سهامداران حقیقی حدود ۷۴هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج کرده‌اند.

بازگشت رونق به معاملات بورس
ارزش معاملات بورس تهران در سال ۱۴۰۰ و تا روز چهارشنبه حدود ۳۰۹هزار میلیارد تومان است. در این مدت بازار بورس ۶۶ روز کاری را پشت‌سر گذاشته و این موضوع نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ ارزش معاملات روزانه به‌طور میانگین حدود چهار هزار و ۶۸۰میلیارد تومان بوده. بعضی روزها در هفته‌های اول اردیبهشت، ارزش معاملات بورس به هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و حتی از معاملات یک ارز دیجیتال در یک صرافی غیررسمی ایرانی هم کمتر بود. همه این موارد در حالی است که در هفته گذشته و ظرف مدت پنج روز کاری، ۳۱هزار میلیارد تومان در بورس تهران معاملات انجام شده و این یعنی ارزش معاملات روزانه به‌طور میانگین شش هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بوده است. این رقم نسبت به هفته گذشته دو درصد افزایش پیدا کرده و رکورد ارزش معاملات سال ۱۴۰۰ را شکسته. موردی که نشان می‌دهد رونق دوباره به بازار سهام برگشته است.

ارزش ۱۷میلیونی هر سفارش خرید
سرانه خرید هر سهامدار در هفته‌ای که گذشته در محدوده ۱۷ تا ۱۸میلیون تومان قفل شده بود. موضوعی که نشان می‌دهد خریداران سهام در بورس طی هفته اول تیرماه به‌طور میانگین در هر سفارش خود ۱۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان سهام خریده‌اند و این موضوع نشان از قدرت بالای خریداران دارد. به‌خصوص اگر سرانه خرید را با سرانه فروش مقایسه کنیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت. در هفته‌ای که گذشت متوسط سرانه فروش در بورس ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود و در برخی روزها این رقم تا هفت میلیون تومان کاهش پیدا کرد. موردی که نشان می‌دهد قدرت خریداران در بورس همچنان دو برابر فروشنده‌هاست و سهامداران بزرگ و شرکت‌ها مشغول خرید سهام هستند.

کاهش ارزش صف‌های فروش به کمتر از دو هزار میلیارد
صف‌های فروش در گذشته‌ای نه‌چندان دور و همین دو ماه پیش تا ۷۰درصد نمادهای بازار سرمایه را با مشکل روبه‌رو کرده بودند. ارزش آنها در بعضی روزها به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می‌رسید و عملا امکان معامله در نمادهای کوچک بازار وجود نداشت. این مورد با دامنه نوسان نامتقارن تشدید شده بود و کمتر کسی نسبت به آینده امیدوار بود.

ولی این روزها شرایط به کلی فرق کرده. ارزش صف‌های فروش بعد از روند نزولی که تقریبا یک ماه است آغاز شده، روز چهارشنبه به کمتر از دو هزار میلیارد تومان رسید و کمتر از ۲۰درصد بازار سرمایه با این بیماری مواجه بودند. موردی که نشان می‌دهد تقریبا ۸۰درصد بازار سرمایه از روند اکیدا نزولی خلاص شده و معاملات در بیش از ۴۰۰نماد در حال انجام است. چه خبری بهتر از اینکه نقدشوندگی به بازار سرمایه برگشته؟

روند شاخص بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟
اتفاق‌های مثبت هفته گذشته کارشناسان را نسبت به روند آینده بورس خوش‌بین کرده است. آنطور که سایت بورسان درباره روند بورسی در هفته پیش رو گفته، انتظار می‌رود در شروع هفته شاهد بازار متعادلی باشیم. ولی با توجه به اینکه شدت عرضه‌ها در سطح بالایی قرار دارد، احتمالا در اواسط هفته شاهد نوسان خواهیم بود. از لحاظ تحلیل تکنیکال با کمک مقیاس ایچیمیکو، شاخص کل برای اولین‌بار بعد از ۹ماه روند ریزشی توانست به محدوده‌های بالای ابر کومو برسد.

تاکنون هر مرتبه شاخص کل به لبه بالایی ابر کومو می‌رسید، روند هود را تغییر می‌داد که ازجمله آنها می‌توان به تغییر روند صعودی به نزولی در آذرماه و اسفندماه ۹۹ اشاره کرد. این اتفاق نشانی از شروع یک روند صعودی است. ولی از آنجایی که شاخص کل در سطح یک میلیون و ۲۷۰هزار تا یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد، مقاومت مهمی را در پیش رو دارد، احتمالا در هفته پیش رو با نزدیک شدن به مقاومت‌های مطرح شده، شدت عرضه‌ها افزایش پیدا کند. از طرف دیگر شکل ابر کومو در اندیکاتور ذکر شده و تشکیل یک دره توسط آن، احتمال صحت نظریه مطرح شده را در سطح بالاتری قرار می‌دهد. بنابراین احتمال عقب‌نشینی شاخص کل در محدوده‌هایی که گفته شده، وجود دارد.

کدخبر: ۴۰۰۲۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر