کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۷۴۹
تاریخ خبر:

فرشید اسماعیلی، تک‌ستاره‌‌ همه مربیان استقلال

روزنامه هفت صبح| به بهانه درخشش دوباره فرشید اسماعیلی که در فوتبال ایران به حقش نرسیده است. همه چیز از آن گل دیدنی و غیرمنتظره شروع شد. جایی که پس از چند هفته نیمکت‌نشینی، سرانجام در هفته دهم لیگ پانزدهم، پرویز مظلومی‌، فرشید اسماعیلی را در ترکیب اصلی استقلال مقابل سپاهان قرار داد.

یک ریسک بزرگ که به شکلی عجیب جواب داد. در همان دقایق ابتدایی بازی، اسماعیلی جوان از اشتباه شهاب گردان در د‌فع توپ استفاده کرد و دروازه خالی سپاهان را استادانه با یک ضربه چیپ از راه دور باز کرد. این گل نام اسماعیلی را بر سر زبان‌ها انداخت اما مظلومی در کمال تعجب دوباره او را به نیمکت ذخیره‌ها برگرداند. سرانجام از اوایل نیم‌فصل دوم اسماعیلی دوباره به ترکیب اصلی استقلال برگشت و اگر چه دیگر گل نزد و پاس گل نداد اما آنقدر خوب بازی می‌کرد که دیگر مظلومی نمی‌توانست به او بازی ندهد. مظلومی هنوز هم خودش را کاشف اسماعیلی می‌داند!

*** آن دربی خاطره‌انگیز
در لیگ شانزدهم علیرضا منصوریان سرمربی استقلال شد. مدیران استقلال برای او سنگ تمام گذاشتند و کلی بازیکن خریدند اما اسماعیلی مهره مورد علاقه منصوریان هم بود. او در نیم‌فصل اول نتایج خوبی نمی‌گرفت و تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد می‌کرد اما اسماعیلی همچنان عصای دست او بود. او یک بازیکن چندپسته بود که در تمام پست‌های خط هافبک می‌توانست بازی کند.

منصوریان آنقدر به او اعتقاد داشت که وقتی در بازی مقابل پیکان کارت زرد گرفت، به او در بازی بعدی استراحت داد تا دربی را به دلیل محرومیت احتمالی از دست ندهد. اویی که قرار بود ستاره آن دربی خاطره‌انگیز برای استقلالی‌ها باشد. قبل از دربی همه منتظر پیروزی پرسپولیس بودند. شاگردان برانکو شروع خوبی داشتند و در همان دقایق ابتدایی یک گل زدند و دو گل دیگر هم نزدند.

در حالی که به نظر می‌رسید شکست سنگینی در انتظار استقلال باشد اما ناگهان اسماعیلی وارد عمل شد و ورق بازی برگشت. او در دقیقه ۱۸ گل اول استقلال را روی یک شوت ناگهانی و دیدنی زد و دو دقیقه بعد با ارسالی دقیق پاس گل دوم استقلال را به علی قربانی داد. استقلال در نهایت ۳بر۲ برنده دربی شد و ستاره آن بازی کسی نبود جز فرشید اسماعیلی. او در بازی بعدی استقلال هم یک گل زد و یک پاس گل به برزای داد تا استقلال ۲برصفر ذوب‌آهن را شکست دهد.در بازی بعدی هم پاس تک‌گل استقلال را در برابر سیاه‌جامگان به امید ابراهیمی داد تا چند هفته رویایی را پشت سر بگذارد.

*** عصای دست شفر و تیام!
اسماعیلی به دلیل مصدومیت چند هفته اول لیگ هفدهم را از دست داد. غیبت او و چند بازیکن دیگر استقلال باعث شد تا این تیم نتایج خوبی نگیرد و منصوریان وادار به استعفا شود. اسماعیلی از هفته هشتم درخشش خود را آغاز کرد و تا پایان نیم‌فصل دو گل زد و سه پاس گل داد تا ستاره تیم وینفرد شفر باشد. او در نیم‌فصل دوم هم به همین روند ادامه داد و سه گل دیگر زد و سه پاس گل دیگر هم داد.

اوج درخشش او در لیگ قهرمانان آسیای همان فصل بود. جایی که با شش پاس گل بیشترین پاس گل را در لیگ قهرمانان آسیای سال ۲۰۱۸ داد. ویژگی مهم او، هماهنگ شدن سریع با مهاجمان تیم بود. این اتفاق در کنار مامه تیام بیشتر نمود داشت و مهاجم سنگالی استقلال بخش مهمی از موفقیت و گلزنی‌هایش در این تیم را مدیون پاس‌های خوب فرشید اسماعیلی بود.

*** لعنت به آن پنالتی چیپ
اسماعیلی فصل گذشته هم بازیکن ثابت استقلال بود. او همچنان یکی از موثرترین بازیکنان تیم شفر بود اما اتفاقی که در دربی برگشت افتاد تاثیر عجیبی در سرنوشت او گذاشت و او را از چشم هواداران استقلال انداخت. او پنالتی مقابل پرسپولیس را با یک ضربه چیپ بد به بیرون زد و شوک حاصل از این اتفاق و درگیری‌های داخل رختکن در بین دو نیمه، باعث دوری چند هفته‌ای او از ترکیب استقلال شد. در ادامه هم مصدوم شد و بقیه فصل را از دست داد. بعد از اتفاقات دربی، جو بدی علیه او به راه افتاد و او تا مدت‌ها مورد انتقاد هواداران استقلال قرار داشت و البته که مستحق چنین برخوردهایی هم نبود.

*** مهم‌ترین مهره استراماچونی
فرشید در تیم آندره‌آ استراماچونی هم نقشی کلیدی ایفا کرده است. او تقریبا تنها بازیکن استقلال است که در هفته‌های بد این تیم، همچنان خوب ظاهر می‌شود. اسماعیلی در هفته دوم، زننده تنها گل استقلال مقابل فولاد بود. او در بازی هفته سوم مقابل نفت مسجدسلیمان با اشتباه داور بازی اخراج شد و دربی را از دست داد. استقلالی‌ها تلاش زیادی کردند تا اخطار اشتباه او را پاک کنند اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و اسماعیلی بزرگ‌ترین غایب استقلال در دربی بود.

بدون او استقلال دربی را باخت اما اسماعیلی در بازی با ذوب‌آهن دوباره به ترکیب اصلی استقلال برگشت و ستاره میدان بود. یک پاس عمقی دیدنی به داریوش شجاعیان داد تا او گل اول را بزند و خودش زننده گل دوم استقلال به ذوب‌آهن بود تا مشخص شود این تیم از غیبت او در دربی چه ضربه سهمگینی خورده است. او حالا موثرترین بازیکن استقلال استراماچونی است. از چهار گل این تیم، او روی سه گل نقش داشته و همین اهمیت حضور او در ترکیب استقلال را نشان می‌دهد.

*** یک هافبک کامل و همه‌کاره
اسماعیلی اگر چه ویژگی شاخصی در بازی ندارد اما پکیج توانایی‌های او در کمتر هافبکی دیده می‌شود. او دوندگی، جنگندگی، تکنیک، قدرت سرزنی، توپگیری از حریف و حضور به موقع در حملات را در سطح بالایی دارد. در واقع کمتر بازیکنی همه این خصوصیات را در سطحی بالا از خود نشان داده و همین او را تبدیل به مهره بی‌جانشین استقلال در فصول اخیر کرده است. همین که او مهره محبوب همه مربیان استقلال در سال‌های اخیر بوده نشان‌دهنده کیفیت فنی بالای اوست.

*** قربانی سیاست کی‌روش
بدشانسی بزرگ اسماعیلی حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی بود. کی‌روش به یکسری بازیکن خاص علاقه داشت که فقط آنها را به تیم ملی دعوت می‌کرد و بازیکنانی مانند اسماعیلی قربانی این ماجرا می‌شدند. در حالی که خیلی‌ها معتقد بودند اسماعیلی می‌تواند در تیم ملی هم بازی کند و بدرخشد اما کی‌روش هرگز چنین فرصتی را به او نداد. حالا اما با درخشش در بازی‌های لیگ و حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی، اسماعیلی می‌تواند امیدوار باشد که بالاخره به تیم ملی دعوت شود و حقش را از این فوتبال بگیرد.

کدخبر: ۲۸۲۷۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر